Vad finns förinstallerat på OnePlus 3?

Diskussion i 'OnePlus 3 - Allmänt' startad av lykketone, 10 aug 2016.

1. lykketone

lykketone Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus3

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus3
    Under tiden jag väntar på min nya lur så kan jag ju passa på att ta reda på lite av det som jag inte har sett att någon annan tagit upp...

Vad finns förinstallerat på OnePlus 3? På min nuvarande var det en massa appar som jag aldrig har använt och aldrig velat ha som inte går att ta bort. Retar mig att en massa skräp ska tvingas på en och som tar plats - till ingen nytta. Men hur är det med OP 3? Vad finns i den? Och om det finns något som man inte önskar kan man då - på ett enkelt sätt - ta bort det?

2. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

OnePlus har inte stoppat in något skit i mobilen. Det som finns är en rad anpassningar för användaren att ställa in så att mobilen fungerar som användaren vill, sen så finns det en kameraapp som är riktigt bra, en musikspelare och en filhanterare. Det är allt. Resten är Android vanilj.

Jag ger mjukvaran 9 av 10 möjliga i betyg. :cool:

3. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Alla Google Apparna (Kalkylator, Kalender, Chrome, Drive, Gmail, Maps, Photos,Play Musik, Play Filmer, Youtube), Filhanterare, Musik app och Galleri app...

Gällande avinstallation så är det en custom rom, eller själv göra en s.k debloat med hjälp av script osv för att kunna avinstallera.
    Så enklaste sättet är att byta till ex. OP3Lite rom (Om man är bekväm med custom recovery/rom dvs). Eller söka om nån skapat ett script som fungerar med luren.

4. lykketone

Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus3

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus3
    Varför måste man påtvingas alla Googles grejer?

Är det svårt att ändra till OP3Lite rom? Och hur påverkar det annat? Jag pillar ju inte i grejerna normalt utan lägger skit jag inte kan använda i en egen mapp så jag slipper se eländet... :innocent: Men det uppdaterar ju sig hela tiden vare sig jag vill eller inte. :( Det gör iaf det på min Samsung...

Synd med hela paketet från google. Jag hade helst kunnat ta ner bara det jag behöver/använder själv..

Men vem har sagt att mobillivet ska vara enkelt och smidigt...? ;)

5. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Men det är ju enkelt, det är bara att inaktivera det du inte vill ha. Det finns massor av minne så det är inget som kommer att störa.

iterva gillar detta.
  6. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Det är Google som tvingar på, inte Oneplus. Tar Oneplus bort en sak så blir dom utan Play butiken vill jag minnas reglerna var enligt Google.

Alltså det finns väldigt utförliga guider på Oneplus forum (Och andra ställen) där instruktioner för root/custom recovery/custom rom finns. Det kräver dock att du är bekväm med engelska.
    Men innan du bestämmer dig för detta börja med att använda telefonen, och se hur det känns. Jag tror nog inte du kommer besväras av det, och om du byter launcher till ex. Nova så kan du välja att dölja appar och detta i kombination med autouppdatering av dina appar från Play store borde göra så du aldrig ser dom oönskade apparna! :D
    Eller inaktivera..

Ara gillar detta.
  7. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

För hos Google råder allt eller inget. Vill en tillverkare kunna ha tillgång till Google play så måste dom ha samtliga andra googleappar.

dalton gillar detta.
  8. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det stämmer inte på långa vägar. Det är ett begränsat antal Googleappar som krävs.

9. lykketone

Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus3

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus3
    Låter som det kan vara rätt enkelt ändå, ju. :) Jag får kika på det när mobilen har kommit.Nu vet jag iaf att det finns möjligheter. :)

Känner mig lika förväntansfull som ett barn som väntar på tomten på julafton... :D Med eller utan google... ;)

Ara och iterva gillar detta.
  10. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

För egen del så använder jag samtliga Googleappar som medföljer flitigt och jag laddar ned rätt många utöver detta. Men det är jag det.

11. lykketone

Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus3

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus3
    Jag använder några av dom. Alla är inte av ondo. Jag vill bara ha möjligheten att bestämma själv vad jag vill ha/använder. Jag tittar inte på filmer t ex så jag behöver inte Play Filmer. Youtube kan jag gå till direkt om det är något jag vill se där. Tycker inte att det måste ligga en app i min mobil för det och ta onödig plats (även om det finns plats). Om jag inte själv väljer det. Men som sagt, man är ju olika.

Självklart kommer jag att hämta en massa appar också. Som jag väljer själv. ;)

Ara gillar detta.
  12. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag håller helt med om att man ska ha rätt att välja själv, givetvis. Men som sagt, inaktivera det du inte vill ha så är problemet löst.

13. lykketone

Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus3

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon: