Vad gäller här?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sturridge, 18 dec 2013.

1. Sturridge

Sturridge Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag blev lite nyfiken på ett fall som en vän råkade ut för.
    Han beställde en vara från en butik i Sverige med postförskott. Butiken i fråga glömde att lägga på postförskottet så han kunde hämta ut varan (värd ca 500:-) gratis.

Sedan spenderade han typ 4-5 månader i Thailand med sin familj.
    Under vistelsen i Thailand så hade företaget skickat räkningen i efterhand via externt bolag. (inkasso?)

De hade grannen som tömde brevlådan lite då och då men inte läste posten eller så men när det gått så långt som till kronofogden meddelade grannen när hon av en slump hade sett brevet.

Då visar det sig att företaget skickat räkningen dit och de 500:- som produkten skulle kostat slutade på 1400:-

Jag blev nyfiken på om företag kan göra så här?
    Nu när de kom hem så tittade det på datumen och den första räkningen kom hela 1 månad efter att han hämtade ut varan.

Rätt eller fel av företaget? Kunde han överklagat om han velat t.ex?

Last edited: 18 dec 2013
  2. Hänglås

Hänglås Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    De kan kräva pengar upp till 3 år efter inköp, det är upp till din kompis att lösa det innan han åker utomlands i flera månader med obetalda räkningar. Om han ringer till företaget brukar de vara snälla

3. Sturridge

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Han har redan bitit i det sura äpplet och betalt hela summan men jag var lite nyfiken om man skulle råka ut för samma sak. :)

Så företaget har inget ansvar att komma ihåg postförskott avgiften?

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nja, som man bäddar får man ligga. Kan väl inte låtsas som om man fått den gratis och aldrig tänka mer på det.
    Men det låter som något som skulle sälja lösnummer så varför inte ringa gråtande och kränkt in till kvällspressen.

Men det löser sig nog om polaren ringer företaget, beklagar över situationen och se om han kan få betala ursprungliga kostnaden och inte alla extrakronor.

Sent from my C6903 using Tapatalk

5. Hänglås

Hänglås Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Jaha, men ja ett företag kan kräva pengar upp till tre år efter även om det är de som har gjort fel. Enligt lagen så är det upp till köparen att kontakta företaget och säga att de gjort fel...

6. Sturridge

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Hehe, han har det ganska gott ställt så den artikeln slipper vi nog.

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Haha, skönt att det inte drabbar någon fattig :-P. En månad efter försändelsen skickades tycker jag ändå är relativt snabbt.

8. Sturridge

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Mjo. Det är ju ett stort företag med mycket beställningar så det var väl kanske inte så konstigt att det tog tid innan den första fakturan kom.

Men då vet jag iaf som gäller. Man kan inte räkna med att ha tur och få en gratisbeställning m.a.o. ;)

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Haha, enig. Får använda det innanför pannbenet. Inte göra som de där satarna som inland får innbetalt för mycket lön och sedan bränner allt och inte vill betala tillbaka.

Haha vilket påminner mig om min situation, tyckte min lönespec var konstig senast. Frågade och fick svar att allt var ok. Visade sig inte vara ok utan att de betalat ut för mycket :-P

10. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Sen håller de antagligen inte sina fakturor in house heller. När vi drev Droidstuff överlät vi det till ett annat företag illa kvickt och då skickas fakturan ut en stund efter paketet är levererat. Eller det var så vi bestämde i alla fall. Detta för att man inte skall få en faktura innan du har varan.

Det var då och då folk mailade oss och frågade ifall de inte skulle få någon faktura snart då det kunde dröja ett par veckor när det tog lite tid men då varan samtidigt gått fram ovanligt snabbt på någon dag eller två. Tidsdiffen blir rätt stor ibland :)