Vad gör dataroaming?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av btng, 11 aug 2010.

1. btng

btng Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag undrar vad dataroaming gör under inställningar för mobilt nätverk. Ska man ha den ikryssad eller ej ikryssad?

Vad är dataroaming?

2. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 046
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Dataroaming:

I Sverige kan du inte roama data eller samtal via annan operatörs nät. Endast larmnummer roamas och det är kostnadsfritt.

Varför denna funktion finns är för att förhindra att din mobiltelefon automatiskt använder data vid besök utomlands. Med alla de inställningar du kan göra i en iPhone, så är det lätt att glömma att du kanske har mail och kalender inställda på push. Det betyder (om roaming är påslagen) att din iPhone kommer fortsätta plocka data oavsett i vilket land du är i. Det kommer bli dyrt för dig. Slår du däremot av roaming-alternativet så måste du aktivt välja varje gång du vill använda data utomlands. Det är helt enkelt en säkerhetsfunktion för att slippa stora räkningar vid utlandsbesök.

Håller du dig i Sverige så spelar det ingen roll om den är på eller av (med untantag för om du använder SIM-adapter, då det krävs att det är på).

3. nu1mlock

nu1mlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

iPhone?

4. Waiter

Waiter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

...iPhone?

Roaming innebär alltså att du "lånar" ett annat nät när ditt eget har dålig eller ingen täckning. Det funkar bara om din operatör har ett roamingavtal med den andra operatören och betyder för dig extra kostnader framför allt vid roaming med utländska operatörer.

Den här inställningen gäller alltså bara dataroaming. Om du är utomlands så funkar roaming för telefonsamtal och SMS som vanligt, men om du har dataroaming aktiverat så kan en massa apps ligga och surfa i bakgrunden utan att du vet om det. För samtal och SMS finns det begränsningar idag inom EU för hur dyrt det får vara, men framför allt så kan inga kostnader uppstå så länge du själv inte aktivt skickar något, ringer eller svarar på samtal. För dataroaming finns det idag vad jag vet dels inga spärrar och det är helt monstruöst dyrt. Om du har dataroaming aktiverat när du åker på semester utomlands så kan alltså apps ligga och dra datatrafik i bakgrunden utan att du vet om det ... förrän du får en gigantisk räkning. Det kan i värsta fall handla om åtskilliga tusenlappar. (Har du prepaid-kort så tror jag iof att det värsta som kan hända är att pengarna på kortet tar slut)

Håll den avstängd är mitt råd. Inom Sverige så kan du ändå bara sufta hos din egen operatör och utomlands bör du alltså undvika surfandet helt.