Vad göra? Är det döda pixlar?

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av Adamski, 10 apr 2011.

1. Adamski

Adamski Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Min första android. Avhoppare från iphone :P
    Hämtade ut nexusen på expert i fredags kväll. Hemma i startskärmen ser jag direkt två små ljusa punkter. Dessa syns enbart i mörk bakgrund och mest när man sitter i mörk omgivning. Egentligen störs man inte av de i vanlig användning, men ändå, lite surt när man köpt en ny telefon för nästan 5000.

Är det döda pixlar? Är det vanligt på dessa högupplösta skärmar? Om jag går idag, söndag tillbaka till butiken, byter de ut telefonen eller blir det att skicka på reparation och väntetider på flera veckor? Har samsung någon pixelgaranti, liknande det som en gång i tiden var brukligt på tft-skärmar?

PS. En "rolig" grej i det hela var att jag upptäckte, efter att jag hade kommit hem, att klistemärket på kartongen var brutet. Men eftersom telefonen och skyddsplasten allt inuti kartongen verkade helt orört, så åkte jag inte tillbaka med telefonen. Nu misstänker jag att någon i butiken (läs personalen) har varit i farten och testat nya telefoner för döda pixlar. Givetvis är det inget jag kan bevisa nu när jag kommer tillbaka, dessutom kan det ge motsatt effekt och de blir sura på mig för att jag anklagar dem för saker.

2. Adamski

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Gammalt tema, som ingen orka bry sig om?
    Skulle ni ha åkt tillbaka med den? Som sagt, punkterna syns ju rätt sällan...

3. adriancool08

adriancool08 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

jag hade klagat, mycket pengar trots allt. speciellt om den var bruten men du skulle nog gjort det samma dag. men jag har för mig att expert är ganska snälla när det gäller pixelgarranti

4. gualm

gualm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Går du inom 7 dagar kanske du får en ny helt enkelt. Yrka på DOA, defect on arrival. Väntar du längre har återförsäljaren rätt att försöka reparera produkten.
    Det finns appar på Market för att testa pixlarna. Så du bättre kan visa problemet i butiken.
    Jag hade inte nämnt något om bruten förpackning. Lycka till!

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

5. Adamski

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Varit på expert. De var osäkra på vad samsung säger själva angående döda pixlar på mobiler, därför ska jag ringa samsungs support på måndag. Säger samsung att det inte får finnas några döda pixlar på deras telefoner, så får jag komma till butiken och byta ut den på plats. För då gäller DOA, som för mobiltelefoner är på 7 dagar. Håller tummarna.

PS. Nämnde inget om bruten förpackning. Men om allt skiter sig, dvs om jag inte får en ny direkt i butiken, så ska jag berätta detta. Bara som kuriosa, något de kan ta upp i personalrummet på lunchen ;)

Last edited: 10 apr 2011
  6. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Min nexus kom med bruten förpackning. Men plasten och allt var kvar, inga döda pixlar, ingen defekt, inget :)

Den hade inte ens en klister lapp på kartongen

Sent from my Nexus S using Tapatalk

7. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Fy fan vad trött man blir på företag som inte vill vårda sin kund. Kan för allt i världen inte förstå hur man som företag inte helt enkelt byter ut enheten (DOA) och ersätter med ny, oavsett vad tillverkaren säger. Sedan får man som företag strida för att få ersättning från tillverkaren (vilket dessutom är himla mycket lättare än att man som privatperson ska göra det). Som företag kan man ju tex hota tillverkaren med att sälja varan som "defekt" i butik, dvs skriva vad som är fel och dumpa priset till inköpspris. Om tillverkaren inte misstycker har man som företag inte förlorat ekonomiskt på det alls och dessutom har man vunnit en kund. Om tillverkaren misstycker är det tillverkarens problem, och i viss mån även företagets. Om man inte kan strida med hot får man väl för f*n ta smällen och gå back på enheten. Målet bör ju vara att du som kund inte ska drabbas.

En helt annan sak är det om kunden kommer tillbaka efter ett par veckor eller t o m månader.

8. Adamski

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har kontaktat samsung och enligt de så ska man inte behöva ha några döda pixlar på en mobiltelefon, men att det är återförsäljaren som gör bedömningen om pixlarna syns och stör och om det ska ska gå på DOA eller skickas till verkstad för vidare bedömning.

Jag berättade detta hos Expert och de gav mig en ny telefon, som vi dessutom testade i butiken innan jag gick därifrån. De ringde alltså inte själva samsung för att dubbelkolla utan bytte utan några som helst problem. Tack Expert!

PS. MEN! När killen kom ut med en ny telefon från lagret, så var klisterlappen bruten på denna också! Men återigen, så var allt inuti kartongen orört. Undrar vad detta handlar om egentligen? Det står faktiskt på lappen på engelska att "acceptera ej produkten om lappen är bruten".

Hur som helst så har jag nu en perfekt display och världens skönaste telefon. Jag har redan glömt att jag någonsin haft en iphone ;)

9. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Välkommen! :cool:

10. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Gött!
    Jobbar själv i butik och vid leveranser av varor från USA är det tex tryckt på alla plastpåsar: DO NOT USE AS TOY. MAY CAUSE SUFFOCATION.
    På alla kartonger är det tejpat med en text som påpekar att vi som ÅF inte ska acceptera paketet om förseglingen är bruten. I tejpen är det allt som oftast ett sinnerikt system av trådar för att detta ska försäkras. Oftast även dolt målat i rött.
    I kartongen ligger ett juridiskt blad om reklamationer, och frånsägningar från dessa.
    I varje säljförpackning ligger juridiskt blad (ett par), på dess förpackning står det varningstexter och allting är förseglat.

Kort sagt, bry dig inte så mycket om förseglingen är bruten :) Fungerar telefonen som du vill - nöj dig så. Självklart kan du dock KRÄVA en obruten förpackning. Ibland är förseglingar t o m bra.

11. Dalarna

Dalarna Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så ett företag ska gå back varje gång något är trasigt bara för att du ska vara 100% nöjd? Kanske funkar i teorin men funkar inte i praktiken. Inte rimligt att kräva som konsument tycker jag själv, inte butiken som sätter garantiregler utan det är tillverkaren och därför kan du inte på något sätt belasta butiken för att dom hanterade ärendet enligt regelboken.

Om du ska vara bitter på någonting så får du väl vara bitter på tillverkaren, för jag tvivlar väl på att butikerna skapar sina egna telefoner, eller hur?

Förövrigt, "dumpa till inköpspris"? Jag tror nog inte den 200:- förtjänst man gör på en telefon utan abbonemang skulle motivera dig att köpa en begagnad telefon, eller skulle du göra det? 200:- rabatt och du köper en defekt telefon?

TS: Härligt att det ordnade sig för dig!

12. tompe17

tompe17 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Grundnivån sätts av konsumentköpslagen och motparten enligt den är butiken. Det spelar ingen roll vad garantin säger om konsumentköpslagen säger att det är ett fel. Då är det butiken som får fixa.

Men vad konsumentköpslagen säger i pixelfall har jag ingen aning om...

13. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

I praktiken fungerar det hur bra som helst. Vi har ett flertal svenska ÅF som bevisar just detta, där tex Clas O är exempel på det. Detta är någonting de satt i system och därmed år efter år vinner pris efter pris, med skaplig rörelsevinst också. Ikea är väl ett annat exempel, om än inte lika extremt. Jula har väl rätt bra villkor likaså. På Onoff(?) kan man ta hem och testa en produkt och därefter lämna tillbaka inom en månad, och de lever uppenbarligen fortfarande. Tre har väl gått ut nu och kör en riktigt bra prova-på-smartphone-kampanj, allt på eget bevåg.

Vad lagen säger är inte allt. Jag kan tycka att det ligger i allas intresse att slutkund blir nöjd, allt från ÅF till tillverkare. Samsungs rykte blir ju inte direkt bättre av att de har/hade en pixelpolicy som på några mm kunde avgöra om en skärm (tv/monitor) var defekt eller ej. I detta fall fixade ju många ÅF en egen policy utöver denna (dvs precis det jag angrep i förra inlägget) som gjorde att kunder får/fick returnera varan ändå. Vad sedan ÅF gjorde med skämen/monitorn vet jag inte, men antar att de ställde på Samsung rätt ordentligt, eller bara slumpade ut enheten för inköp+moms. Eller kastade, vad vet jag. Allt detta på eget bevåg, för att vårda kunden. Tycker därtill att Samsung är dumma i huvudet som inte har världsgaranti, men det är en annan fråga.

I detta exempel handlar det för övrigt inte om att köparen bara inte är nöjd, utan därtill att man faktiskt kan bevisa ett fabrikationsfel (pixelfel är ett rätt uppenbart tillverkningsfel). Tycker då absolut att ÅF ska ta sitt "ansvar" och erbjuda ersättning. En helt annan sak är det om köparen tycker "batteritiden är dålig" eller "färgerna är dåliga".

Men det är upp till återförsäljarna. Jag har min åsikt kring det, och kan faktiskt backa upp det med en del lyckade exempel. Nu löste det sig ju för TS (bra expert!), så diskussionen hädanefter blir rätt platt.

Last edited: 15 apr 2011