Vad göra innan man säljer mobilen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av AndersLj, 5 okt 2010.

1. AndersLj

AndersLj Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Eftersom mina åldrande ögon tycker att displayen på X10 mini pro är för liten ska jag sälja den. Och har redan skaffat en Desire med mycket mer lättläst skärm.

Jag har återställt fabriksinställningarna enligt manualen, och jag har kopierat mina foton från minneskortet. Men kan jag nu formatera kortet innan jag säljer, eller finns det viktiga filer på det? Jag vill gärna göra så att apparaten blir så "ny" som möjligt.

AndersLj

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är väl allt man kan göra.

Ta bort allt ifrån minneskortet och köra en reset av något slag på telefonen. Då får den nya människan logga in med sina uppgifter sedan när han plockar upp telefonen.

Så kommer jag göra när jag säljer min Liquid iaf :)

3. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

formatera och fyll minneskortet 8 gånger så att nästa person inte kan plocka fram info från det.

4. AndersLj

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu finns det inte något som är "farligt" på kortet, tyvärr är jag inte en så spännande figur...

Men när jag tittade på kortets innehåll i en kortläsare i datorn hittade jag mängder av filer. Vad jag undrade över var om alla dessa filer kommit dit efter att mobilen börjat användas, eller om det finns filer där från början som inte bör raderas.

Tack för svar, i alla fall, båda två.

AndersLj

5. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

nä det finns inga filer från början. möjligt vis några SE har lagt in. men inga som är viktiga.

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Är väl typ install-filer för diverse pc-synk program som brukar ligga default på kortet. Kan ju vara lite schysst att slänga in något sådant. Fast vem har inte internet :P

7. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Jag för min del skulle ju aldrig sälja vare sig hårddiskar eller minneskort öht...

8. Skumrask

Skumrask Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Om det bekymrar en är det väl bara att skicka med ett nytt minneskort och behålla det man använt. 2 Gb eller vad är det man får med i kartongen? Kostar inte många kronor.

9. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Men finns det ens en teoretisk möjlighet att läsa tillbaka informationen från ett minneskort om det skrivits över en gång? Med magnetmedia på hårddiskar vet jag att den teoretiska möjligheten finns, men då får man i princip plocka ur skivorna ur disken och använda special-utrustning.

m v h Henrik

10. AndersLj

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu är jag inte det minsta rädd för den info om mig som kanske kan finnas på kortet, för jag har bara haft mobilen en kortare tid. Och så är mitt liv inte tillräckligt spännande för att kunna intressera någon vettig person.

Men jag blev förvånad över att det fanns så mycket på kortet, med tanke på att jag inte hunnit använda mobilen speciellt mycket.

Vad jag mest menar med min fråga är: finns det några viktiga filer på kortet när man köper en ny Android-mobil? Det är mest med hänsyn till den eventuelle köparen som jag frågar.

Sen tror jag inte att det finns några möjligheter att läsa borttagen information på ett flashkort. Man ska bara komma ihåg att oavsett om man raderar filerna eller formaterar disken så finns informationen kvar på kortet. Det är bara kortets "innehållsförteckning" som görs oläslig. För att vara säker på att ingen information kan återhämtas måste man därför skriva över alla använda positioner en gång.

Tackar för inkomna svar.

AndersLj

11. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Precis som Zooklubba skriver så har finns det program som kan installeras på PC med på minneskortet. "PC Companion" har jag för mig att det heter. Det kan vara juste att lämna kvar. I manualen står det nämligen hur man ska ansluta minin till PC:n och sedan installera PC companion.
    Om du säljer till en Android nörd så kommer han/hon ändå att formatera om allt, men om du säljer till en normal användare så är det trevligt om programvaran är kvar så att allt fungerar som det står beskrivet i manualen.

12. skrot

skrot Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det är inga problem att ta tillbaka borttagna filer på ett minneskort, jag har gjort det med bilder jag råkat radera på min kamera. Däremot så blir det ju ett problem om man har skrivit över det igen ;).
    Vill man på ett enkelt sätt göra det svårt att ta fram filerna igen så är det ju bara installera ett program avsett för att ta bort filer på riktigt. Dessa brukar använda olika metoder för att skriva över data, exempel på detta är programmet Eraser :)

13. AndersLj

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mycket som ska vara kvar!

Jag plockade ut minneskortet igen och tittade lite mer noga på vad som fanns på det. Och tur var väl det, för där fanns massor som måste finnas kvar.

Där fanns, om jag förstod allt rätt, bland annat en massa ringsignaler, exempelmusikfilerna och bruksanvisningen. Och dessutom synkprogramet som några nämnt här.

Så jag tittade på mapparnas datum och tog bort två mappar som skapats långt efter att jag köpte apparaten. Det hörde till ett par kartprogram, så där fanns nog en del kartfiler och cachefiler från sökningar.

Intressant nog skapades några mappar fyra dagar efter att jag första gången använde mobilen. Kanske var det då jag gick in på Market första gången? Kanske ska jag ta bort dem också?

Så en liten "varning", formatera inte kortet!

AndersLj

14. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag blir nästan lite trött på folk som verkligen tror att en som köper en ny telefon sätter sig och datahackar fram gamla kort och annat bjaffs som funnits på minneskortet en gång i tiden.

Det är ju inte så att man lagrar bankinformation i *.txt-filer mitt på sitt minneskort. Och ifall man nu skulle ha gjort det får man nästan skylla sig själv.

Jag tar en ctrl+a och tar bort skiten. När jag avmonterade kortet skapade ju telefonen sina lost.DIR-mappar och annat med en gång. Renare än så behövs ju inte.

Sen en liten formatering av själva telefonen på det.

Ni måste ju vara hypokondriker :)

15. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Inte på ett minneskort, eller annan flashlagring. Men vill man vara übersäker kan man skriva över allt två gånger.