Vad hände med 2X?

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Hotlips, 3 aug 2011.

1. Hotlips

Hotlips Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Kollade in 2X på Prisjakt idag och blev lite fundersam över hur LG tänker. I ljuset av att deras flaggskepp 2X gjort en smått historisk störtdykning i rankingen på Prisjakt från en stark förstaplats till en ganska irrelevant 23:e plats på bara någon månad är inte utan att man blir lite fundersam över hur LG sköter sina affärer.

Det är ju i grunden en grymt bra telefon så på sina egna meriter så borde den helt klart klara av att hänga kvar i top-5 skicket ett par månader till. Vad är det då som orsakat att denna telefon helt sjunkit under radarn hos de flesta high-end kunder?
    Min gissning är att LG ville vara med och leka i topsegmentet och byggde en telefon med väldigt bra hårdvara. Tyvärr har de som de många andra high-end tillverkare (Se Samsung, SE m.fl.) haft problem med omstarter och buggar i allmänhet. Det förklarar ändå inte hur 2X lyckats falla handlöst i statistiken.

Min gissning till varför 2X kom, hyllades och sen glömdes bort är att LG inte riktigt förstått Android-marknaden. För det första så MÅSTE en flaggskeppsmodell ha den senaste OS versionen eller i varje fall kunna uppgraderas relativt omgående. LG har snart prövat sina kunders tålamod i ett halvår med halvlögner och förhalningar, så vinner man inga hjärtan i den här branschen!
    För det andra så MÅSTE fel åtgärdas med ett minimum av bekymmer för kunden. I samma ögonblick som det började pratas om låsningar, omstarter och lagg och kunder som fick vänta på service i månader innan de kunde få nya telefoner om de inte lyckats hävda DOA så var LG på tunn is. Att missbruka konsumentköplagen och tvinga konsumenterna att vänta, i bland flera månader på en fungerande produkt kostar nog mer i ej sålda enheter än vad det skulle kosta att bara byta ut garantiärenden direkt i butik.

Ska man fightas i premium-segmentet så räcker det inte med en grymt bra hårdvara. Kontinuerligt uppdaterad mjukvara och en smidig eftermarknadssupport med korta ledtider och minimum av strul är A och O i kampen om Android-kunderna.

Last edited: 3 aug 2011
    pTr gillar detta.
  2. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag tror att alla tillverkare måste tappa massa kunder innan de inser att en telefon för 5000kr måste hålla mer än någon månad innan den blir gammal...

Blir så trött när företag tänker sa kortsiktigt. Vad är bäst liksom, att sälja en bra telefon som blir populär så man tjänar pengar, och sedan spara in lite pengar på att strunta i att uppdatera den och alla kunder blir missnöjda och köper inte telefoner från den tillverkaren mer. Är det inte lite bättre att lägga ned lite pengar på att uppdatera och göra kunderna nöjda så att man kan fortsätta sälja ännu mer telefoner i framtiden?

Att uppdatera gamla lurar kan ses som en investering för framtiden, även om man inte får sålt mer av just den modellen man uppdaterar så leder ju det direkt till att man får mer kunder istället för färre på nyare telefoner ...

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

3. RikNik

RikNik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Jag är inte alls förvånad. Man kan inte släppa halvfärdiga produkter och sen stoppa huvudet i sanden när problemen uppdagas.

4. Deacon

Deacon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    LG är årets SE.

rina. gillar detta.
  5. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ja det var väl en jävla cirkus runt samsung för ett par år sen också?

Om LG inte likt de andra två nämnda lär sig så är dom nog körda, tror dock dom grejar det...

6. fizz

fizz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Undrar varför lg inte gjort som samsung och kopplar ihop telefon och tvn? (iom att de också gör båda)...

Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!

7. Hotlips

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Ja det är ju förbaskat konstigt att de inte tar lärdom av sina konkurrenters misstag. Premium-lurar ska bara funka annars blir de utfyllnad i butikshyllorna och dessutom fungerar ju flaggskeppsmodeller som en form av kompetensmätare. Om flaggskeppet sjunker så är ju slaget över, det är lika sant idag som på Admiral Nelsons tid.

När LG dessutom försöker dra ännu en premium-telefon (Optimus 3D) i kölvattnet på 2X så undrar i varje fall jag om de siktar på samma grund denna gång också. Nåväl en LG telefon är ju i varje fall ett vackert vrak i stilren design och gedigen konstruktion. Men nog måste väl ändå någon ekonom på LG snart börja hosta diskret när marknadsavdelningen presenterar sin nästa bojsten på Androidmarknaden. För det är nog inte så många kunder kvar där ute som har förtroende nog för LG att lägga ut närmare 5000 kronor på luftskott och rökridåer.

LG står helt klart i korsningen på vad de trodde var vägen till "the promised land" och precis som sina kunder verkar de ha råkat ut för en "freeze". Fast ska man få en frysning så är det ju bättre att få det hemma i soffan än i en motorvägskorsning. För LG, ljuset i fjärran är inte lägereldarna i Nangiala utan strålkastarna från lastbilar med telefoner märkta Samsung, SE, HTC, Motorola och ZTE.

Så kliv på gasen eller kliv av vägen, för ingen vill se ett "roadkill" i er storlek...

8. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Underbart :-)

9. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Förmodligen för att de inte får rätt på telefonerna

10. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Vad menar du?

11. Hotlips

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Kan den bli mer ihopkopplad än HDMI och DLNA? Jag kan inte se några uppebara fördelar med MHL, om det är vad du syftar på?

12. dagbro

dagbro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Samsung har även en app som gör att du kan använda mobilen som fjärrkontroll om du har en TV med nätverksanslutning.

13. RikNik

RikNik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Mycket bra :-D

14. Hotlips

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Och jag som tyckte min Logitech Harmony för 900:- var dyr ;) Men det är klart har man en Samsung TV (med LAN) så är det ju en fin gest (marknadsföring). Hade ju varit 1000 ggr vettigare med ett IR-öga som kostar 1,50 kr så vi hade möjlighet att styra ALLA enheter oavsett märke.

Köpte en SII till frugan här om dagen och det första hon frågade var naturligtvis "Var sätter jag HDMI kabeln?" när jag tyst svarat "måste köpa MHL Adapter" frågade hon om hon kunde få min 2X när den kommer tillbaka från rep... :)

15. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Skitbra skrivet! Poetiskt! :) Du borde skriva på heltid, för en tidning eller nåt! Kanske du redan gör...?

Hotlips gillar detta.
  16. Pinguu

Pinguu Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag använder deras remote app med min O2X, den är inte unik för samsung smartphones men du måste ha en samsung tv som stödjer appen.

Dom har dock en extra app till SGS2 så man kan streama tv kanaler direkt till telefonen.

17. Hegis

Hegis Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kommer nog inte gå tillbaka till LG efter denna lur. Det ska mycket till för det... Nästa blir garanterat en nexus.
    Hoppas nu att nästa nexus inte är från LG :S (verkar vara Samsung)

18. Beckim

Beckim Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+
    Under resans gång har jag varit ägare till dessa smarttelefoner:
    Iphone 2g
    Iphone 3g
    Iphone 3gs
    HTC desire
    SE Xperia X10
    HTC desire HD
    ZTE blade
    Samsung Spica white
    Samsung Spica black
    Samsung Galaxy S
    LG optimus one
    LG optimus 2
    Samsung galaxy SII
    LG optimus 2
    Iphone 4 och väntar på Iphone 5

Ingen kan säga att jag inte har försökt med android telefoner men nu har jag gett upp. Gör som jag. Köp en Iphone och hitta fred inom dig själv. Håller bra i pris. Håller bra med uppdateringar. Känns inte lika gammal efter 2-3 månader. Alltid ha senaste programvaran mm. Kanske kommer tillbaka till android telefoner när den är inte (som nu) i utvecklingstaidet men som det känns nu kommer android "alltid" att vara i utvecklingstadiet :( och jag orkar inte mer med shiten.

Last edited: 31 aug 2011
  19. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Jag blir alltid lite fascinerad av folk som säger att de prövat och gett Android en chans eller andra påståenden sedan listar en låååååång lista med Android telefoner och när man tittar på den

Antar du menar 2X och om du gör det så SGS2 och LG O2X har inte varit ute länge, min gamla Hero tog ett år innan den faktiskt var riktigt trevlig och sedan var det ett år av i stort sett felfritt användande (saknar den lite ibland), att påstå att man gett en telefon en chans ska man iaf ha brukat den aktivt i minst 6 månader i min mening, att ha startat 15 olika telefoner ser jag inte riktigt som att man annan än testat dem lite lätt.
    Nästan alla Android telefoner har en del buggar och sådant när de precis kommer, batteriet är inte varmkört och suger för nästan alla, antingen väntar man på stora updates vilket brukar ta ~6månader eller hoppas man att telefonen får CM och det tar ungefär ~6månader det med.

Att klaga på att de känns som att de är i utvecklingsstatdiet när nästan ingen av dina telefon hunnit få updates m.m. Apple produkter strular de med av olika anledningar däremot iOS är lite stabilare på senaste Iphonen mot Android på senaste av deras ofta pga att utvecklarna för Android tar ut mer svängar och gör mer custom medan Iphone finns en smak och inget annat designat för en telefon and that's it (Iphone har flera versioner ja men det är mer eller mindre samma telefon, inte som Android där du har just nu typ 4st olika high-end chipset, olika utseenden, launchers osv).

Ta din O2X eller SGS2 och testa att ha den 1-2år, sedan kan jag köpa att du gett Android en chans.

Iphone 2g Juni 29, 2007
    Iphone 3g Juli 11, 2008
    Iphone 3gs Juni 19, 2009
    HTC desire Februari 16, 2010
    SE Xperia X10 Mars 22, 2010
    HTC desire HD Oktober 19, 2010
    ZTE blade September 21, 2010
    Samsung Spica white December xx, 2009
    Samsung Spica black December xx, 2009
    Samsung Galaxy S Juni 21, 2010
    LG optimus one Oktober 31, 2010
    LG optimus 2 December 21, 2010
    Samsung galaxy SII Maj xx, 2011
    LG optimus 2 December 21, 2010
    Iphone 4 Juni 24, 2010

Nu har jag använt de tidigaste datumen jag hittat för alla listan är inte perfekt men på ett ungefär, bortser man från Iphone som onekligen fått mest tid så är längsta tiden jag hittar LG O2X om du köpte den när den släpptes i Korea sedan köpte en SGS2 när den kom här typ vilket är ~6månader, det är längsta, snittet ligger på (från 2009) en ny telefon varje 2-3månader. beräknad livslängd på de flesta mobiler är ~2år, om vi låtsas att det är en person som blir 80år (ungefär snitt i Sverige) gammal så tittar du på personen när den blivit 6-10år gammal och säger att den inte presterat bra nog i sitt liv och ratar den.

Liknelsen kan verka fel men tittar man på tiden allmänt så är det ungefär så det går för en telefon, 2-3 månader(6-10år) barn sjukdomar osv, ~6månader(20år) börjar att städa till sig men lite uppror, 12månader(40år) de flesta mobiler funkar nu bra och stabilt, 24månader(80år) blivit gammal och slö, kan det den ska man inte i vassaste laget.

Att byta mobil så ofta, ja då kanske Iphone funkar men då kan du inte byta så ofta heller iom att de bara släpper en ny per år typ :P

20. Beckim

Beckim Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+
    Min lista är inte heller i perfekt ordning heller men tack för den tid du har lagt för att ta reda på all fakta.
    Jag försår att du verkar ha tålamod som en oxe men jag kan inte vänta i 1-2 år för at få ut maximalt från en telefon. Det är inte acceptabelt och det borde inte vara oavsett om man kör android eller OS.
    Normalt brukar jag inte bytta telefon så ofta men omständigheterna (missnöjd :( ) har gjort att jag blivit tvungen till det. Jag hade inga behov att bytta så ofta när jag ägde tex. Iphone, eller många av de gamla modeller innan Iphone. Jag har hängd med i telefonutvecklingen länge och min förtsa mobiltelefon (Motorla Nmt 450 ) köpte jag 1992. Jag har bytt telefon ca mellan 1-2 år emellan. Däremot med all data som du tagit fram förstärker mitt beslut ännu mer där det blir klarare hur missnöjd jag var och hur jävla mycket pengar har jag lagt i och till slut fortfarande missnöjd. Tack för det.
    Jag försöker inte konvertera någon till Iphone. Detta jag skrivit är för jag har alldrig tidigare känt mig så besviken på nästan alla android telefoner. Rent ekonomiskt är åt helvete också. Jag tycker fortfarande att hela iden med vad android står för är bra men that´s it. Ingenting mer. Roger over.
    P.S. glömde skriva att vissa perioder har jag t.o.m fastnatt med två telefoner samtidig .

Last edited: 31 aug 2011