Vad hände med kontantkortet?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Ponisch, 21 nov 2013.

  1. Ponisch

    Ponisch Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Vad hände med klassiska kontantkortet som vi (troligtvis alla) körde med från början? Ett kontantkort som man laddade med en standardiserad summa varje gång man behövde fylla på, men som varade enda fram tills att summan var förbrukad?

    Jag har Halebop i nuläget, ett äldre abonnemang som heter "Hallå Super" som ger mig 5000 sms till hela världen, 19/öre min till alla samt 10 GB data för 199:-/mån (+ de samtal jag ringer).
    Nu har mina förutsättningar förändrats lite och jag har på sistone börjat leta efter ett nytt abonnemang/kontantkort då jag sälla förbrukar all data men fortfarande vill ha tillgång till i alla fall 3-5 GB i varje laddning.

    Fick upp ögonen för Halebop's Rubbet för 269:-/laddning men såg då att det fanns en giltighetstid på 30 dagar.
    "Giltighetestid?" tänkte jag då, har dom skrivit fel? Det är väl ett kontantkort? Ett kort som gäller så länge jag inte förbrukat allt det jag har betalt för?
    Men så var det ju inte, efter 30 dagar försvinner datamängden, antal samtal och även alla SMS/MMS som var till gängliga under tiden.


    När sattes denna praxis i bruk?
    Finns det någon operatör idag som erbjuder ett genuint kontantkort som inte har denna "giltighetstid", så som det var förr om åren?

    Förstår ni vart jag vill komma? Är det inte lite smått absurt att detta har försvunnit? o_O
     
  2. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Telenor Enkel: http://www.telenor.se/privat/mobil-telefoni/kontantkort/enkel.html
    Ladda en gång per år iaf.
    Telenor Fri: http://www.telenor.se/privat/mobil-telefoni/kontantkort/fri.html
    Du laddar med 150 en månad. Saldot stannar på mobiltelefonen
    Sen kan du fylla på när pengarna är slut

    Telia Enkel: http://www.telia.se/privat/telefoni/abonnemang-kontantkort/produkt/ladda-enkel
    Ladda med 50 minst, använd upp summan

    Comviq standard: https://www.comviq.se/kontantkort/ovriga-prisplaner
    Ladda med minst 100 kronor, använd allteftersom

    Så det finns, men det görs ingen reklam för det. Och för comviq var det tämligen undangömt. Men resterande aktörer har det fullt synligt faktiskt.

    Edit: Personligen föredrar jag hur det är idag med olika paket. För det är mer lönsamt.
     
  3. Ponisch

    Ponisch Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Tack för alla länkar, hittade dock ingenting som skulle passa mig, de flesta erbjöd ju "endast" 0.5-1 GB mängd data i paketen, jag hade behövt 3GB, minst.
    Troligtvis slutar det väl med att jag behåller mitt nuvarande abonnemang.

    Det är väl som du säger, allt idag handlar om lönsamheten (men det är ju heller ingen överaskning).
     
    Last edited: 21 nov 2013
  4. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tja, det var om jag inte minns fel 3 som faktiskt satte denna praktisk med 30 dagars gilitlighetstid för ett värdebevis och hetter då 3Fri Kontant. Du fick fria minuter, SMS och MMS och kunde fylla på med pengar (som då inte hade 30 dagars). De fick blev ett jädrans liv, just för att tre då krävde att man fyllde på med pengarpotter för att kunna ringa vissa typer av samtal och premium SMS. De hade också tanken då att kontantkortet skulle vara lik abonnemangena som de hade. Men nu till den roliga delen ändå. Tre hade enbart dessa 30 dagars på sina abonnemang, däremot inte kontantkorten som man då kunde behålla sin pått på, om man fyllde på innan de 30 dagarna tog slut. Annars förlorade man de fria minuter, sms och MMS. Detta förlorade då abonnemangskunder per automatik. De hade också denna trevliga grej om gratissamtal som förlängdes med lika många dagar som värdebeviset har i antalet dagar. Jag hade t ex gratissamtal inom 3 i nästan 12 månader minns jag. hehe. Men trots att tre ändrade sina regler och föräbttrade, så bar kunder fortfarnde sura, så tre tog bort detta ytterst bra kontantkort. Nästa gång det dök upp var hos Comviq...