vad händer med minnet ?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Foxracer, 9 april 2010.

1. Foxracer

Foxracer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När man öppnar taskkiller så står det ju hur mycke minne man har kvar. Jag tittade efter ha haft igång telefonen i en dag så stog det 35 mb kvar. Då dödade jag alla program och då fick jag typ 70mb. Men när jag startade om den och precis alla program var igång så hade jag 130 mb kvar. När jag då dödade alla program så fick jag 170 mb. Varför är det så lite när jag har haft igång telefonen ett tag ?

2. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

tror det är en liten bugg i TasKiller faktiskt, har också sett att det blir så men telefonen är fortfarande lika snabb så förmodligen bara en liten bugg i appen.

3. Foxracer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej dår hoppas de.:-)

4. jaja

jaja Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tror inte man behöver bry sig om det där med minne. Android sköter det väl själv om jag förstått det rätt. Program stängs aldrig. Detta sker endast då ett nytt programm startas och det inte finns tillräckligt mycket minne för att starta det.

Enda anledningen till att använda taslkkillers är att stänga ner program som drar processorkraft och därav batteri. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag har inte riktigt 100%ig koll på hur det hela funkar.

5. Foxracer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det låter ganska vettigt. Men då till frågan, ska man verkligen använda taskkill?

6. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Använd bara taskkill och liknande om det är nåt specifikt program som klänger sig kvar i bakgrunden och drar ström. Folk på xda misstänker ju att Moxier mail gör just så.

Android cachar i ram, dvs håller en massa data där för att grejer ska starta snabbare. Tex om man startar ett program och sen stänger ner det (typ bakåtknapp) så låter Android det vara kvar i ram så att det går snabbare att starta det nästa gång. Detta drar i princip ingen mer processorkraft eller ström, kan tom spara systemresurser iom med att en del av jobbet med att stata ett program så att säga redan är gjort, och om ram behövs till annat så dumpas cachen. Det ser alltså ut som att man har mindre ram ledigt än man egentligen har.

I princip alla alla moderna operativsystem gör såhär, alltifrån Linux till vista och symbian.

7. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

TasKiller använder jag i syfte att spara in på batteri, känns grymt onödigt att ha mediascape, timescape, mail, facebook, kamera osv. osv. som drar ur batteriet i förtid, speciellt om jag inte ska använda dessa på flera timmar kanske.

8. Foxracer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så en liten summering är att vi ska använda taskill när vi ska lägga bort telefonen och inte använda den på ett tag i hopp om att spara en gnutta batteri från vissa apps. För det gäller ju att spara all batteri som går när den ligger i standby.

9. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.029

MINA ENHETER

Jag använde Taskkiller bra länge,tänkte jag skulle prova att låta telefonen ta hand om det själv,avinstallerade taskkiller.Har aldrig fått så mye Force Close,så jag installerade det igjen.

10. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Vilka appar är det som krashade? Du funderade aldrig på att rapportera till respektive utvecklare att de har buggar i sina produkter? :)

11. Ramboline

Mottagna gillanden:
    1.029

MINA ENHETER

Men det är ju konstigt att jag inte har samma problem när jag använder taskkiller.

12. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Ja, det låter väldigt konstigt. Troligast är väl att du har någon eller några apps installerade som läcker någon form av begränsad resurs, inte minne för då avslutas de ju automatiskt, och när den tar slut så börjar andra appar krasha. Vad det är exakt kanske man kan se om man antingen kör Log Collector eller använder debug verktyget (adb bugreport) från Android SDK:n efter en FC.

13. Ramboline

Mottagna gillanden:
    1.029

MINA ENHETER

Ska kolla opp det där

14. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Programmet heter Taskill inte Taskkill

15. SvenskMeatball

SvenskMeatball Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Intresseklubben Antecknar du:ehm::eek:

16. Ramboline

Mottagna gillanden:
    1.029

MINA ENHETER

Herregud,om jag ska vara helt pedant så använder jag Advanced Task Killer.Nöjd nå??????