Fråga: Vad händer när batteriet slutar fungera?

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av Telefonmannen, 14 jun 2013.

1. Telefonmannen

Telefonmannen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Med alla mina tidigare mobiler har jag någon gång behövt byta batteri, det var enkelt, köp nytt, bort med skalet och in med det nya så fungerade mobilen som en ny igen (batteritiden m.a.o). Men det här kan vi inte göra med HTC One och jag undrar då, om batteritiden skulle försämras ganska mycket, går det på garantin?

Det finns inga reparatörer i Sverige som det ser ut nu för HTC One utom för skärmbyte, där man i stockholm tar 2.500 för det, nästan hälften av mobilens pris!

Så hur blir det?

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Skicka in till HTC i England, kanske?

3. Hänglås

Hänglås Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Tanken är väl att man antingen byter mobil när batteriet är kaputt eller så ska man betala för ett sånt där byte. Batterier brukar inte gå på garanti då det räknas som normalt slitage.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

4. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Nej.

Fråga alla One-fans här på Swedroid som säger att ingen någonsin har behövt byta batteri i en mobil...

5. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag hade en GS3 tidigare som jag aldrig bytte batteri på, dock hade jag den inte ens ett helt år.

Jag har dock möjlighet att ladda luren varje dag.

6. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Jag har aldrig behövt byta batteri. Och då har jag haft väldigt många telefoner.

Men det är en bra fråga du ställer. Det är viktig information och bra för forumet om det finns var på var man vänder sig för batteribyten.

7. Telefonmannen

Telefonmannen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

8. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Stämmer (väldigt bra tear-down av ifixit btw). Vi får väl vänta något halvår eller så innan vi får in de första exemplaren där batteriet, av någon anledning, måste bytas. Då får vi kanske också lära oss vilken policy HTC har och hur en reparation skulle kunna se ut.

9. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är väl just för att du har haft många telefoner som du inte bytt batteri?

Hund gillar detta.
  10. Claes B

Claes B Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Telefon:
    Pixel 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Har bytt batteri En gång på en mobil. Det var för ca15 år sen, en Ericsson GH688. Sen dess har de klarat sig min användartid ut. Från 1,5 till 3 år. Min Desire funkar fortfarande bra med original batteri så här 3 år senare. Att batteri inte ingår i garantin är en myt, det var uppe på Plus för ett tag sen att ett datorbatteri bör hålla garantitiden ut och att man har rätt att få ett nytt om det inte håller minst två år eller nåt liknande.
    Går ju att hitta exakt information om det om man söker.
    Hursomhelst, jag är inte orolig.

-WR- gillar detta.
  11. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Point taken. Men samtliga telefoner (förutom Nokia N9 som jag sålde efter några månader eftersom, ja, den sög) har jag haft i minst två år.

Hur länge ska man ha en lur och när är det rimligt att byta batteri?

12. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du har haft One X i minst två år? Intressant...

Sen om just du bytt batteri på någon telefon eller inte är väldigt ointressant och intetsägande. Poängen är att det finns många fall där man vill/behöver kunna byta batteri och/eller ha extrabatteri.

Jag har bytt batteri, min mamma har bytt batteri, min flickvän har bytt batteri i en telefon och har skaffat extrabatteri till en annan telefon. En tjejkompis vill även att jag byter batteri i hennes iPhone 4 då batteritiden nu är riktigt dålig jämfört med när den var ny.

13. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo istället för att "nojja" sig här så är det väl enkelt att ställa en fråga till HTC's support ? eller ?

Sen är ju dagens batterier klart bättre än gårdagens och jag kan inte tänka mig att det behövs ett byte inom tre år annat om det är nåt fel på dito och då är det ett garantifel!

14. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Picking a fight, ey?

Självklart har jag inte haft min hox i två år, den har ju inte funnits så länge.

Jag tycker jag är väldigt tydlig med att säga att det är en bra fråga att ställa och att det kan vara viktig information för den som kommer behöva byta batteri. Jag har däremot inte behövt byta batteri i något av de väldigt många telefoner jag har haft. Det är erfarenhet som jag delar med mig. Vad är problemet?

One/Tapatalk 4

15. inact_0030

inact_0030 Guest

Jag tror att batteriet kommer att hålla acceptabelt i minst två-tre år och då är det dags att byta lur.
    Fördelarna med fast batteri är ändå så stor att detta är en av de största anledningarna att HTC One känns så fantastiskt stabil och gedigen att hålla i. Jag skulle ALDRIG köpa en knarrande, glappande lur igen med batterilucka.
    OM batteriet skulle bli mycket dåligt snabbare än normalt inom två år ingår detta i garantin, jag läste just igenom villkoren och där finns inget undantag för batteriet. Där står bara talat om normalt slitage. Dessutom kan en utökad garanti som ett företag utfärdar ALDRIG förminska den lagstadgade garantin.

Last edited by a moderator: 15 jun 2013
  16. hablam

hablam Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har fått ett nytt batteri en gång till min sensation på garanti och när jag prata med HTC så är det 1 års garanti på batteriet. Dom klassat batteri som tillbehör tydligen.

17. inact_0030

inact_0030 Guest

Sensation har INTE inbyggt batteri, utan ett användarbytbart batteri. Du förstår skillnaden va? Det är alltså inte tillbehör om kunden inte kan byta det själv.
    Det skulle vara som att moderkortet var ett tillbehör, det är ungefär lika krångligt att byta det som att byta batteriet på One.

18. Julmust

Julmust Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Jag skicka ett mejl till HTC i Sverige, för någon dag sedan. Men dem har inte svarat än.

Edit hade fått svar :)

Så det var ju bra :)

Sent from my HTC One using Tapatalk 4 Beta

Last edited: 15 jun 2013
    TeePee, inact_0030, Toneloc och 1 annan gillar detta.