Fråga: Vad har egentligen folk Rom Manager till?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av pimmen, 1 feb 2012.

1. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Ja, jag undrar helt enkelt, vafan är syftet med appen, visst jag vet att det finns lite kernels möjlighet att ladda ner roms, göra backuper osv, men det finns ju nästan inga romar att ta ner? Kom med vad ni gör med den om ni kör den

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

2. Hagel

Hagel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Installera/uppdatera CMR, flasha nerladdade romar, fixa rättigheter, backup, gå till CMR snabbt o enkelt.

Att använda den för att -ladda ner- o flasha rom använder jag inte, den har givetvis inte tillgång till -alla- släppta romar till alla telefoner utan ett urval av dessa.
    Vill man testa etc så får man gå ut på xda och kolla själv, så avancerat är det inte.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

3. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Använder det inte så mycket själv, alternativ för reboot to recovery finns både i ROM och Kernalupdater på de jag kör för tillfället. Installerade CWM med det och fixade rättigheterna.

4. Hessi

Hessi Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    352

MINA ENHETER

För att slippa hålla på och glida runt i recoveryn med volymknapparna (ja, jag vet att det finns en touch-version).

5. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Detta upplever jag dock som ganska meditativt ;)

6. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    För att snabbt och enkelt göra backups eller installera en ROM. Fördelen är att man slipper gå in i recovery själv och att den automatiskt bootar om efter. Med andra ord: För att spara några knapptryck.

7. huttala

huttala Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Jag har det bara, använder det inte då jag precis som du använder CWM till allt.

Men som några skrivit, man sparar några knapptryck ibland.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

8. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

vad ska jag trycka för att komma in i CWM manuellt vid boot? har inte klurat ut de

9. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Håll in volym + och - sedan Power.

10. Mr*Gibson

Mr*Gibson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag använder den nästan uteslutande för backup och att döpa om backuper. Eventuell restore kör jag alltid i recoveryläge. Flasha ROM gör jag också i recovery.

11. Bazile

Bazile Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Jag kör med Rom Toolbox istället, nästan samma sak fast med lite mer inställningar och features..

12. Fredmann

Fredmann Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Snälla, jag behöver hjälp, Provar att fråga här.. Jag kommer inte in i recoveryläge. Jag kommer bara fram till en liggande android gubbe med ett utropstecken, vad ska jag göra? Det är väl där man lägger in alla roms. Tack på förhand

13. Bazile

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Jag hade samma problem.. Jag kan med säkerhet säga att du köra kommandot adb-windows.exe reboot bootloader först och då kommer in i bootloader menyn? Och där väljer du sedan recovery med volym knapparna eller hur? Om så är fallet så gör du fel.. Med dom guider som finns på Swedroid som måste man boota via Recovery imagen varje gång man ska in i recovery då den inte läggs in permanent. Så det du behöver göra är följande.

1. Koppla in telefonen med USB i datorn och slå på USB debbuging mode (vilket redan borde fungerar för dig)

2. Se till att ha alla filer du behöver samt drivrutiner uppdaterade

3. Starta en kommandoruta i från mappen dina filer ligger i.

4. Köra kommandot adb-windows.exe reboot bootloader för att komma till bootloader menyn?

5. När telefonen är i bootloader menyn kollar du under maskinvara/enheter på datorn så att det inte är en gul varningstriangel på Samsung devices, är det inte det så är det bara köra fastboot-windows.exe boot recovery-clockwork-5.5.0.2-maguro.img (om detta nu är den recovery fil du använder)

Skulle din enhet ha en gul triangel på sig måste du högerklicka på den och uppdatera drivrutiner manuellt... Allt detta finns att läsa i Guide: Roota din Galaxy Nexus och även med bilder

Här är en guide på hur man ligger in CWM permanent, jag har kört den och den fungerar braRecovery touch

Last edited: 14 feb 2012
  14. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Om problemet ligger där du säger, är det inte en lättare lösning att bara tanka rom manager (gratis) på market, trycka på flash CWM och sen är det klart?

15. Fredmann

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tack för det väl skrivda svaret, är på jobbet så jag får försöka mig på det senare. Jag följde guiden här på forumet, (alternativ 2) gjorde precis sin det stod, allt gick som det skulle. Installeringen av drivrutinerna gick fint.

16. Fredmann

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Menar du clockworkmod recovery? Isf hade jag redan gjort de. Varför kan jag inte komma dit, jag fastnar bara vid android gubben med utropstecknet.

17. Bazile

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Att installerar Rom manger på telefon gör dig inte möjligheten att boota om i recovery om det inte ligger installerat via bootloadern. På S2:an lades CWM med i kernelsen/romen och då räckte det med att installerar Rom manger från market det är dock annorlunda på Nexusen..

Kan ha fel i ovanstående men det är så jag har uppfattat det.

18. Fredmann

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Missade jag någonting i rootguiden? Tack för att du har svarat mina inlägg här på forumet.

19. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

I rom manager finns en funktion som flashar CWM. När du gjort det kan du reboota i recovery.

20. Bazile

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Det stämmer ju, jag fick det dock aldrig att fungerar den vägen :/