Vad har hänt med mitt paket?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Azur, 2 jul 2016.

1. Azur

Azur Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Har en Nexus 6P som jag köpt via Halebop. Laddaren har gett upp och jag har skapat ett garantiärende och skickat iväg den. Har inte brytt mig jättemycket då jag kan ladda telefonen via USB utan problem, förutom att det går långsammare.
    I alla fall så spårade jag till slut försändelsen nyss, och den verkar vara utlämnad till någon annan?

Står att den är utlämnad till mottagaren i Värnamo (Nästan 20 mil bort) och namnet på den som hämtat ut den.
    Ser ut så här när jag söker i appen:

Screenshot_20160702-195933.png

Hur har det här gått till? Och hur löser jag det smidigast?

2. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Bra fråga hur det har hänt...Kontakta dom du skapade garantiärendet hos, dom har ett åtagande/skyldighet mot dig. Vem som är mellanhänder (verkstad, transport) osv är inte ditt problem så att säga.

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 363
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De har nästan garanterat gett dig fel kollinr eller blandat ihop dig med en annan kund och adresserat paketet fel. Kontakta dem och be dem dubbelkolla. Har de gjort fel ligger det på dem att lösa.

Mindre sannolikt, men inte omöjligt, att posten gjort fel genom att leverera till fel mottagare.

4. Azur

Azur Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Halebop, med andra ord. Då lär jag vända mig till dem först, då. :)

Kollinumret är det samma som när jag skickade iväg det, står längre ner att jag lämnat in det hos det lokala ombudet. På något vis har de ju skickat det till fel ställe, och lämnat ut det till fel person. Får kontakta Halebop imorgon och höra om hur de ser på saken...

bernard gillar detta.
  5. Azur

Azur Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Chattade nyss med Halebop, och de höll stenhårt på att jag får vända mig till verkstaden först.
    Jag kan också tycka att verkstaden bara är en mellanhand som Halebop anlitat, och som jag inte borde behöva ha något att göra med, men tydligen inte. Får ringa dit imorgon och bekräfta att de slarvat bort min laddare och sen se till att någon skickar ut en ny OEM-laddare.

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Tråkigt, jag följer tråden med intresse.

Jag antar du bara fått någon slags RMA/följesedel att skicka in paketet och sedan inte gjort något? Varifrån fick du sedeln och var klagade du till? Nu antar jag att svaret på båda de två frågorna är Halebop. Som konsument skulle jag sätta hårt mot hårt och då Halebop är en ÅF hade jag varit extra hård mot de och stått hårdare fast i att det är med de du har ett kontrakt med, det är med de du har KKL, vad deras anlitade företag gör är en företagsangelägenhet.

Utan att låta dryg eller dum, du kan mycket väl ha varit lika hård mot de som jag skulle vart.

Jag hamnade i ett litet problem med en större ÅF som nu slutat med butiker såvitt jag vet. Det slutade med att jag fick rätt, jag fick kompensation och de anställda som behandlade mitt ärende fick ett seriöst samtal med chefen. (Vad det samtalet utmynnade i vet jag inte). Och då som enskild liten dum konsument.

chraist och bernard gillar detta.
  7. bernard

Mottagna gillanden:
    47 363
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Håller helt med @Zooklubba@Zooklubba . Riktigt slapphänt av Halebop (skrev Hallon först, men det handlade ju om Halebop:) ) att inte följa upp ärendet åt dig, men det är tyvärr inte helt ovanligt att man bollar över ansvaret för vad underleverantörCitaterna ställer till med, speciellt bland de virtuella operatörerna.

Last edited: 3 jul 2016
  8. torbjorn

torbjorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Nej, inte Hallon.

-tapa-

bernard gillar detta.
  9. bernard

Mottagna gillanden:
    47 363
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jösses, jag menade förstås Halebop. Fixat!

10. Azur

Azur Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Jag skapade ett garantiärende hos Halebop, fick emballage och fraktsedel utskickat av dem, och skickade iväg min laddare.
    Hade kontakt med Halebop ett par gånger för att försäkra mig om att de inte ville att jag skulle skicka med telefonen också - Trots detta stod det på papperna att den skulle med, men fick återigen kontakta dem för att bekräfta att den inte skulle någonstans. Tur det, vore värre om de skickat ut min lur åt någon annan...

Hörde som sagt av mig till Halebop lite snabbt idag, och sa ordagrant att verkstaden är en mellanhand de själva har anlitat, och att jag inte borde behöva ha något med dem att göra utöver att jag skickar in min laddare och får en likadan tillbaka.

Lär väl ringa till verkstaden imorgon, och se om de är villiga att skicka ut en ny omedelbart, annars blir det att gå på hårdare mot Halebop och se till att de skickar mig en ny laddare snarast.

Trist att de inte kan ta det lilla ansvaret själva - Men måste rätta dig lite, det är Halebop det gäller i detta ärendet. :) Redan fixat, ser jag. ;)

bernard gillar detta.
  11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

I.o.m du kan chatta med Halebop (jag har inte direkt en operatör jag använder i Sverige längre för man bor utomlands) så hade jag chattat med de (som sagt, om de inte stängt för helgen än). Och du borde stå på dig att de ska hantera allt. Men det är viktigt att påpeka att FLS (first line support) inte kan så mycket och bara gör det de är tillsagda i princip.

Så genom chatten hade jag tagit upp saken med att du spenderar din tid (oavsett om det är semester, sommarlov eller jobbtid) på något som tillhör dem och något de borde fixa. Och om de till slut envisar sig med att du ska göra det så skulle jag definitivt kräva någon kompensation. (KKL är inte så svår, då den alltid visar åt konsumentens fördel, så det är lätt att låta och vara den mest kunskapsfulla i ämnet, och då kravet på diverse kompensationer kommer upp så viker företag sig ganska snabbt).

Finns ju bland annat klassikern mot fysiska butiker, som jag är säker har behandlats i rätten/ARN tidigare där om du ringer supporten och frågar vad du ska göra, de säger du ska ta dig till butiken. Ja då har du rätt med bensinpengar för resan, eftersom butiken i sig sa att du skulle ta dig dit.

12. Azur

Azur Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Suck... Halebop påstår att den ligger hos en extern verkstad och att allt går enligt plan. Så jag får väl oavsett vad ringa upp den ordinarie verkstaden och fråga vad de sysslar med.

Inte lagar man väl en simpel laddare? Och hur svårt kan det vara att konstatera att något är fel och skicka ut en ny? Det har gått 4 arbetsdagar sedan något hände, jag kan ju tycka att de borde ha rett ut att den inte fungerar och bytt ut den vid detta laget...

13. Kingcool

Kingcool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116

MINA ENHETER

När dom skickar tillbaka till dig så borde du få ett nytt kollinr, dom kan inte använda samma kollinr i 2 olika leveranser.

bernard gillar detta.
  14. Azur

Azur Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Inte? Det står ju i min screenshot att den först levererats den 27/6 kl. 07.54, sedan en gång till den 28/6 kl. 09.21?

15. Kingcool

Kingcool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116

MINA ENHETER

Kan vara att det bara vidaresänts.