Gäller detta hemma hos dig, eller är det lika överallt? Ifall det bara är hemma hos dig och det tidigare har funkat prima så är det mycket möjligt att operatören har en kass cell i dit närbelägna celltorn.
Ifall du vet var celltornet finns, så kan du traska runt det och se ifall signalen ökar på andra sidan. I regel brukar celltornen ha tre sektorer på c:a 120 grader var och det är ganska sällan alla celler

sektorer) bajsar på en gång.
Dock låter det lite konstigt om du har problem med både 3G och LTE, för de brukar vara skilda celler.
Det finns diverse appar på Play Store för att analysera cellnätet. Man får CellID och sånt. Själv har jag använt detta för att rapportera cellfel åt operatören och de var mycket snabba att reparera det. I mitt fall var det 3G-cellen i mitt närbelägna torn som bajsade och jag hade bara 2G (LTE fanns inte ännu då). Luren försökte förgäves koppla till 3G-cellen i ett mer avlägset torn och det fick batteriet att tömmas mycket fortare.
PS: Full signalstyrka är -40dBm. Lägsta användbara är runt -110dBm.
För att uppnå full styrka måste man nästan hålla upp luren några cm framför cellen. Travellas -65dBm är MYCKET bra.
PPS: Signalstolparna i notifikationsfältet är dessutom inte att lita på. Visserligen tar de sin info från dBm-värdet, men tillverkaren kan helt fritt välja att visa fulla stolpar även om signalen skulle vara så kass som -100dBm eller så. Apple gjorde ökänt ett liknande trick då folk klagade på signalstyrkan i iPhone 4 (eller vilken det nu var). Efter en programuppdatering fick de fulla stolpar igen. Faktum var att telefonens antenn var dålig och den fick in dåliga dBm-värden. dBm-värdet kan ej fixas med en programuppdatering, utan endast med en bättre antenn.
Min Z2 håller alldeles lika värden som mina tidigare telefoner. -75dBm utomhus och -85dBm inomhus. Celltornet är 150 meter härifrån. Det ligger några träd emellan, men inga byggnader.
Click to expand...