Fråga: Vad har ni för signalstyrka?

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Cir0w, 21 maj 2014.

1. Cir0w

Cir0w Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har problem med dålig signalstyrka och därför vore det intressant att höra vad ni har för signalstyrka med era Z2or. Även om vi är på olika platser och har olika operatörer etc, så kanske man åtminstone kan utesluta ett hårdvarufel om det är så att många är utan problem.

Signalstyrkan hittar ni under Inställningar/Om mobilen/Status.

Ange följande:
    - Nätverk/Operatör
    - Signalstyrka (dBm, asu)
    - Mobil nätverkstyp (LTE, HSPA)
    - ev. Stad

Själv brukar jag för det mesta ligga på:

- Tele2
    - -110dBm 30asu
    - LTE

Men min signalstyrka kan hoppa mellan ingen signalstyrka till full signalstyrka (ca 80dBm) på både LTE och HSPA nätet. Har även testat att byta ut SIM-kortet.

2. Travella

Travella Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

- Tele2
    - -65 dBm 24 asu
    - 3G (HSDPA) (Samma med HSPA+)

3. R0CKCAT

R0CKCAT Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tele2
    -75 dBm 19 asu
    HSPA

4. Danhill

Danhill Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tele2 4g
    -112 db
    28 asu

5. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Gäller detta hemma hos dig, eller är det lika överallt? Ifall det bara är hemma hos dig och det tidigare har funkat prima så är det mycket möjligt att operatören har en kass cell i dit närbelägna celltorn.

Ifall du vet var celltornet finns, så kan du traska runt det och se ifall signalen ökar på andra sidan. I regel brukar celltornen ha tre sektorer på c:a 120 grader var och det är ganska sällan alla celler :)sektorer) bajsar på en gång.
    Dock låter det lite konstigt om du har problem med både 3G och LTE, för de brukar vara skilda celler.

Det finns diverse appar på Play Store för att analysera cellnätet. Man får CellID och sånt. Själv har jag använt detta för att rapportera cellfel åt operatören och de var mycket snabba att reparera det. I mitt fall var det 3G-cellen i mitt närbelägna torn som bajsade och jag hade bara 2G (LTE fanns inte ännu då). Luren försökte förgäves koppla till 3G-cellen i ett mer avlägset torn och det fick batteriet att tömmas mycket fortare.

PS: Full signalstyrka är -40dBm. Lägsta användbara är runt -110dBm.
    För att uppnå full styrka måste man nästan hålla upp luren några cm framför cellen. Travellas -65dBm är MYCKET bra.

PPS: Signalstolparna i notifikationsfältet är dessutom inte att lita på. Visserligen tar de sin info från dBm-värdet, men tillverkaren kan helt fritt välja att visa fulla stolpar även om signalen skulle vara så kass som -100dBm eller så. Apple gjorde ökänt ett liknande trick då folk klagade på signalstyrkan i iPhone 4 (eller vilken det nu var). Efter en programuppdatering fick de fulla stolpar igen. Faktum var att telefonens antenn var dålig och den fick in dåliga dBm-värden. dBm-värdet kan ej fixas med en programuppdatering, utan endast med en bättre antenn.

Min Z2 håller alldeles lika värden som mina tidigare telefoner. -75dBm utomhus och -85dBm inomhus. Celltornet är 150 meter härifrån. Det ligger några träd emellan, men inga byggnader.

Last edited: 21 maj 2014
    Cir0w gillar detta.
  6. Thyg0d

Thyg0d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Halebop
    mellan -115 till 0, hoppar som en galning.
    Mellan 18-35 asu

7. Cir0w

Cir0w Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för all info!

Det har varit lika dålig mottagning i stort sett överallt sedan jag fick Z2an (har dock inte haft 4G tidigare). Hittade det celltorn som levererade 4G närmast där jag bor. När jag gick runt det (för att testa alla tre celler) så hade jag bra signalstyrka hela tiden. Jag passade på att kolla signalstyrkan när jag successivt rörde mig bortåt och bara efter ca 100 meter (med några träd emellan) så var jag nere på omkring 95 dBm.

I nuläget så har jag -114 dBm hemifrån (det är ungefär 400m ifrån 4G-masten, med rätt många byggnader och träd emellan). Har dock bra signalstyrka hemifrån när jag låser mig till 3G (tror det var temporärt att det hoppade förut), men det ligger även en 3G-mast betydligt närmre.

Har också jämfört signalstyrkan med en polare (som har en S5a och Tele2 LTE) när vi var på samma plats, och då hade vi ungefär lika dålig signalstyrka.

Var inne i en Tele2-butik i förrgår och berättade om problemet. Fick då ett nytt SIM-kort att testa och om inte det funkade (vilket det inte har gjort) så skulle jag komma tillbaka för att skicka in luren på reparation.

Det verkar ju hur som helst löjligt att man inte ska kunna vara inne i en byggnad och inte får mer än -110dBm på LTE-nätet? Vad tror ni felet ligger och vad ska jag göra?

Min lur är tillverkad v.16.

8. R0CKCAT

R0CKCAT Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hur kan jag hitta var min närmaste mast finns placerad?

9. Cir0w

Cir0w Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Om du har Tele2, så kan du hitta det här. Du kan välja ifall du vill se sändare för 2G/3G/4G.

R0CKCAT gillar detta.
  10. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Du kan eventuellt hitta någon info på nätet och några av cell-info apparna har en del celltorn i sina databaser. Men i allmänhet är operatörerna väldigt sega med att lämna ut info om celltornen.

Du kan t.ex. söka "cell tower" i Play Store.

R0CKCAT gillar detta.
  11. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Låter som om din operatör inte ännu byggt ut LTE-nätet fullt. Telefonen är det knappast något fel på. Dom kanske inte har LTE-celler i alla torn för tillfället. Vore jag du så skulle jag be om att få annullera LTE-abbet for the time being och bara köra 3G tills vidare. Har du abbet per kontrakt, så borde du få annullera pga dålig täckning där du bor. Känner inte till den Svenska lagstiftningen, men är den någotsånär lika den i Finland så har man rätt att annullera i sådana här fall. Ett 3G abb är dessutom billigare, så du slipper månadsavgiften för LTE.

Själv kör jag endast 3G. Även om jag förvisso har LTE-täckning här jag bor. Jag tycker bara LTE är overkill i en telefon som man ändå inte laddar ner några stora filer med. Dessutom drar LTE mer batteri än 3G.

12. bigbandit

bigbandit Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 512gb

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 512gb
    Platta:
    iPad Pro 12.9 M1
    - Nätverk/Operatör Tele 2
    - Signalstyrka (dBm, asu) -93dbm, asu 47
    - Mobil nätverkstyp (LTE, HSPA) LTE (4G)
    - södra Stockholm i köket

I vardagsrummet är det -111dbm, asu 29

Är detta bra eller dåligt?

13. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

-93dBm kan man leva med. -111dBm är rätt så crap.

14. Cir0w

Cir0w Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Okej, får se hur jag gör. Det märkliga är att signalstyrkan ofta kan hoppa mellan 0 dBm och bra styrka -78 dBm när jag är hemma (på LTE-nätet). Så det känns som att området där jag bor har potential till bra täckning och att det istället kanske beror på ett hårdvarufel?

15. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

0dBm kan man inte ha i luren. Det är troligen något visningsfel då signalen blir så låg att den tappas.

Med min Samsung S2 försvann signalen helt någonstans vid -111dBm. Z2 kan tydligen haka på signaler ända ner till -115dBm, men då tvivlar jag nog hurpass bra dataöverföringen fungerar. Men vi kan konstatera att Z2 har bättre radiodel än S2.
    I allmänhet är ändå allt under -100dBm rätt så kasst.

Det att din lur hoppar mellan ingen signal och -78dBm beror högst antagligen på att den byter mellan LTE och 3G stup i kvarten. LTE blir så svag att luren byter till 3G.
    Jag tror fortfarande inte på hårdvarufel, utan du har nog bara scheiss LTE-täckning därhemma. Speciellt då din polare konstaterade samma sak med sin lur.

Nippelinformation:
    För varje 3dB ökning dubbleras signaleffekten som luren tar emot. -70dBm är tusen ggr starkare än -100dBm. Ni läste rätt: Tusen gånger. 1000x.