Vad innebär: ROM, Boot, Kernel, Radio, Root, CWM...

Diskussion i 'Allmänt' startad av Mr Zorro, 21 jan 2012.

1. Mr Zorro

Mr Zorro Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Vill någon vänlig själ förklara (på djupet) dessa begrepp för en oerfaren?
    Även skillnader om det finns några?

Jag förstår en del men behöver mer kött på benen samt fördjupning i exakt vad alla dessa begrepp innebär. Begreppen är centrala för att begripa vad, hur och när man ska göra ingrepp i sin lur har jag förstått.

Det finns säkert några begrepp jag glömt, men de är de jag snappat upp på sistone här och de enda jag kommer på just nu. Lägg gärna till något som jag glömt.

Vad innebär:
    ROM, Boot, Kernel, Radio, Root, CWM, Flash, Bootloader, Recovery, Factory reset, Wipe, Fastboot, ADB, Baseband?

Footy gillar detta.
  2. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Har gjort mitt bästa här nu. Tror att jag är rätt ute överallt, men vissa saker är lätta att blanda ihop, såsom fastboot och bootloader :)

ROM: Detta är vilket operativsystem, eller snarare vilken version, du kör på din telefon. Exempel är HTC Sense, Samsung Touchwiz, MIUI, CM9 etc. ROMen är det synliga i din android kan man säga.
    Boot: Vet inte riktigt vad du är ute efter här, det betyder att starta upp. Reboot= starta om
    Kernel: Detta är telefonens växellåda och transmission kan man säga. Styr processorns hastigheter mm.
    Radio: Detta är den delen som styr din telefons kontakt med radionät, såsom GSM, 3G, wifi och bluetooth uppkopplingar. Genom att byta denna kan man få bättre mottagning tex.
    Root: Med root menas att du har tillgång till alla systemfiler på din telefon. Du kan alltså komma åt allt och ändra vad du vill i din telefon. Motsvarigheten för iPhone heter Jailbreak. Root är nödvändigt för att du ska kunna installera en custom ROM.
    CWM: ClockWorkMod - Detta är det verktyg som du startar upp din telefon i när du ska installera/flasha en ROM, radio, kernel etc. Kan även användas för att göra säkerhetskopior mm.
    Flash: Detta betyder att du installerar en rom, radio, kernel eller annan zip-fil genom CWM. "Flasha romen genom CWM"
    Bootloader: Detta är ungefär som en dators BIOS. Du kan starta upp telefonen till bootloadern genom att trycka in båda volymknapparna samtidigt som du trycker på on-knappen. När man exempelvis jobbar med telefonen genom datorn (med ADB exempelvis) så bootar man ofta upp den i bootloader läge för att datorn ska få tillgång till systemfiler etc. Man kan även låsa upp bootloader, detta brukar göras innan man rootar Galaxy Nexus. "In literal terms, bootloader is code that is executed before any Operating System starts to run. The concept of bootloaders is universal to virtually all Operating systems that inculcates operating systems on your PC, laptop, smartphones, and other such devices. Bootloaders basically package the instructions to boot operating system kernel and most of them also have their own debugging or modification environment. "
    Recovery: Detta är ett annat ord för CWM. Se ovan. Det finns flera olika recoveries, men det är CWM som är vanligast.
    Factory reset: Detta är en vanlig fabriksåterställning. Kan även göras i CWM innan du flashar en ny rom.
    Wipe: Detta är ett annat ord för factory reset mm. Betyder att du raderar (wipe) all data på din telefon, din cache eller dalvik cache.
    Fastboot: Fastboot is protocol used to update the flash filesystem in Android devices from a host over USB. It allows flashing of unsigned partition images. It is disabled in the production G1 devices since USB support is disabled in the bootloader[1]. This can be changed if you get root on the device.
    ADB: Google utvecklingsprogram för att ta kontroll och arbeta med Android genom en dator. Googla på ADB...
    Baseband: Engelskt ord för radio.

Last edited: 22 jan 2012
    Spooky, johanrosvall, Padishar77 och 5 andra gillar detta.
  3. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Vi provar i Allmänt istället, så att tråden når en större publik.

4. Mr Zorro

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tackar för utförliga svar. Följdfrågor:
    Du säger att man kan "starta upp telefonen till bootloadern" men också starta upp telefonen med verktyget ClockWorkMod. Vad är skillnaden dem emellan egentligen?

Sorry, tänkte inte på det:o

5. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

ROM - Det är den image som systemet drar igång när du startar din Anddroidenhet. Jämför med när du gör en recovery på en laptop till defaultläge. Det system som du får efter recoveryn är klar är din ROM.

Kernel - Detta är Linux. Det är det som ser till att alla delar kan kommunicera på rätt sätt med hårdvaran.

Root - Kommer av att Linuxens sätt att hantera filsystemet på. / kort och gott. Jämför med hur ett träd ser ut.

6. fireon

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Jag sa lite fel. Det är Fastboot läge du kan starta upp telefonen till (båda volym+av/på knapp), inte bootloader läge. I Fastboot läge kan du egentligen inte göra så mycket. Du kan välja att starta telefonen i recovery (CWM om installerat) läge, starta om din bootloader och starta om telefonen. Bootloadern är ju den mjukvara som startas innan allt annat på telefonen, den ger kommandon för vad som ska startas när osv. Bootloadern är laddad i Fastboot läge. Fastboot används många gånger när man ska göra saker genom ADB och en PC på telefonen. Detta eftersom inga systemfiler då är i användning, men telefonen är ändå igång så att säga. Därmed kan man ändra på filerna utan risk för att telefonen ska krascha.
    Du kan däremot aldrig flasha en rom eller liknande i fastboot läge..

CWM eller din recovery använder du när du ska flasha en ny rom, radio, kernel etc. Det är egentligen bara CWM du kommer att använda när du väl är rootad eftersom alla nödvändiga verktyg finns där. Fastboot osv används i princip bara när du ska roota första gången eller om man vill göra saker genom ADB.

7. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    SomethinG gillar detta.
  8. Mr Zorro

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ok, tackar. Blivit lite klokare nu iaf:)
    En sista fråga bara. Om jag flashar ny ROM (efter root) försvinner rootningen då, eller är den alltid kvar så att säga?

Missat den, ska kolla in:cool:

9. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Det där är en sanning med viss modifikation, möjligen skiljer det sej något mellan olika lurar. :) På HTC Sensation, som jag har, så flashar man radio och firmware via bootloadern, det funkar inte att försöka göra det via recovery. Rom, kernel mm kör man dock även här via recovery.

10. fireon

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Stämmer! Med min GN har jag dock flashat rom, radio och kernel genom CWM...

11. fireon

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Rootningen kommer alltid att ligga kvar så länge du inte flashar in en stock rom (originalrom) :)

12. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

13. monty

monty Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

ROM är själva minnet där man i telefonens fall lägger operativsystemet. ROM står för "Read Only Memory" och tappar inte minnet när den förlorar sin spänning, till skillnad från tex RAM-minne. För att läsa till minnet så måste man "flasha" det. Därav brukar dessa minnen ibland kallas för flashminnen. En fil som man flashar till minnit brukar kallas för "flashfil" eller "ROM-fil"

"ROM-filerna" man tankar ner och flashar till sin telefon är olika versioner av android som utvecklare gjort olika modifikationer (Mods) med.

14. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    367

MINA ENHETER

Det där är ju också en sanning med modifikation då det förutsätter att den ROMen som läggs in, oavsett om det är en stock eller inte, har "rootnings filerna" med.
    Ja merparten (alla?) av Custom ROMs har det men att säga att det "alltid" kommer ligga kvar är osanning då det helt beror på om Custom Mod utvecklaren väljer att ta med SU filerna eller inte.

För att förtydliga Roota så innebär det att du installerar ett antal program och filer som gör att du kan få admin rättigheter på din telefon.
    I vissa fall så kan detta vara komplicerat då tillverkare försöker förhindra det och då krävs det många special steg med olika typer av program och kommandon. I andra fall kan det vara så enkelt som att ladda ner ett program från Market och köra det så är det klart.
    Hela detta förfarandet oavsett om det är komplicerat eller inte kallas att Roota men vad det hela alltså egentligen handlar om är att installera ett par filer på telefonen som gör att du får möjlighet till admin rättigheter på din telefon.

Last edited: 27 jan 2012
  15. pki

pki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 10 Pro
    ROM:
    Evolution
    Platta:
    Xiaomi Pad 5 Pro
    Vad är då Modem för nånting?
    Tex "CWM flashable Modems..."

16. fireon

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Jo sant... Men jag har då aldrig sett en rom (som ej är stock) inte vara rootad! Länka gärna en om du vet att det finns?! Varför skulle någon göra en custom rom utan root behörigheter liksom, tappar ju sin mening då...

17. Mr Zorro

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Om jag ska flasha ny rom, kan jag bara göra det genom CWM eller finns andra metoder eller program som jag kan använda?

Varför rekommenderar alla just CWM? Finns inga andra eller är den helt enkelt bäst tycker ni?

18. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Du kan använda ROM Manager som är en app. Då kan du byta ROM utan att behöva starta om telefonen i recovery. Du måste dock ha CWM installerat då ROM Manager använder sig av CWM. I praktiken använder du alltså fortfarande CWM men det blir lite smidigare.

Android Market - ROM Manager

19. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    4ext touch är bättre än CWM, tycker jag. Dels pga av att man kan använda touchkontrollerna i recovery och dels ger den betydligt fler möjligheter. Finns i market https://market.android.com/search?q=4ext&c=apps Funkar fint på min htc, men vet inte hur stödet är för andra tillverkare.

20. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Modems eller modules? (.so-filer)

4ext touch recovery är skitgrym och fungerar finfint på min HTC N1 :)

Sent from my HTC Runnymede

Last edited: 29 jan 2012