Vad kommer efter Quad-core?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Poptot, 15 mar 2012.

1. Poptot

Poptot Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Ja, nu har det ju rasat på med nya processorer till mobilvärlden. Förra året var det dubbelkärnigt, detta året var det fyrkärnigt, men vad är nästa? Det lär väl inte komma en hexa-core processor till mobila enheter än på några år?
    Har gått och tänkt på detta i några dagar nu. Skriv gärna vad ni tror! :)

2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

förhoppningsvis ingenting på bra jävla länge dom kan ju börja med att få skiten att rulla riktigt bra på single core först ist för att bara masa på mer hårdvara och ändå inte ha bra prestanda med tanke på vad som sitter i ;)

3. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Hoppas också hellre på kvalité än kvantitet.

4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

indeed det är lite pinsamt att man har dual 1.2 ghz och 1 gb ram och ÄNDÅ är inte systemet såpass responsivt och stabilt som man skulle vilja att det var.

5. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 320
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tror att det kommer släppas många nya processormodeller med quad-core där den ena presterar bättre än den andra. Klockfrekvensen kommer att höjas samt att ramminnet kommer att utökas.

Jag hoppas dock på att det kommer ske en stor utveckling i hur systemet flyter på med nya kraftfulla processorer. Det ska inte krävas en quad-core processor för att det ska flyta på bra. Det ska fungera i single-core telefoner också!

7. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Det kommer bli pinsamt när de inser att fetare hårdvara inte löser allt. Optimerat OS och bättre batteritid, tack.

blysprutan gillar detta.
  8. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Mycket vettigt i den här tråden. Lite märkligt att alla problem i androidvärlden ska lösas genom att man kastar fler kärnor på dem. Känns som det är det som gör mobilerna så stora nu. Med så törstig hårdvara måste man ha stort batteri, men mobilerna ska vara tunna samtidigt. Någon som vet mer än jag om detta?

9. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Håller med, dock så lär dualcore telefoner räcka ett bra tag. Nu gäller det bara att finslipa operativsystemet.

10. robert3

robert3 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Vad är det som gäller inom dator-världen nu för tiden? Är det fortfarande quad-core eller, känns som att telefonerna inte kommer gå om det som finns i i datorerna... Sen går det ju naturligtvis inte att jämföra processorer i telefoner med datorer

Håller i alla fall med föregående, att de optimerar för det som finns nu så man slipper byta telefon hela tiden...

11. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

eller börja slipa överlag ;)

12. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Hm ja åttakärnig processor finns ju redan. Apple säljer till exempel sina mac pro med 4, 8 och 12 kärnor (8 och 12 har dubbla processorer).

Jag skulle säga att det räcker med 4 kärnor så länge den bara används som just en "handdator". Men när den börjar kopplas upp mot skärm och tangentbord kan jag tänka mig en prestandaökning. Skärmen på en mobil är för liten för att man ska hålla på med flera saker samtidigt på samma sätt som på en dator.

Jag hoppas på nya material för bättre värmeavledning så vi kan få upp klockfrekvensen och undviker att telefonen blir varm utan att behöva bygga nån sorts kylsystem till dem.

Ser gärna att chassin byggs enligt HTC:s modell i aluminium eller titan.

Hoppas även att skärmarna går mot mer behändiga storlekar igen, storleken på Galaxy S är ganska lagom för mig. Sen får man gärna göra en större skärm på den ytan!

Framförallt så ser jag gärna att man gör lite mer plats för batteriet som skulle behöva växa till sig en aning.

13. faidros

faidros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Förstår inte hetsen vad det gäller processorer och RAM.
    Mobiler är precis som datorer, det finns andra flaskhalsar än processorer och ram.
    Sitter idag på en dator med win7 dualcore 4GB RAM på 64-bitars OS.
    Inte snabbare än varken vista eller xp med sämre hårdvara.
    Kommer alltid att finnas bryggor och andra komponenter på moderkort som bromsar up.

14. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Tror/hoppas att tillverkarna snart börjar lägga resurserna på och prioritera de telefonerna de redan har, ser till att optimera hårdvaran gentemot mjukvaran istället för att lägga alla resurser på att spotta ur sig nya modeller med högre ppi, fler kärnor, mer RAM and what not.

Nu är jag lite av en hycklare på området då jag alltid faller för ny teknik dock och väntar f.n på att få en htc one x levererad.
    Men helt ärligt så kan jag säga att hoppet från min HTC Legend till min Sensation och vidare till min SGS2a var MYCKET mindre än vad det BORDE ha varit med tanke på hårdvaruuppgraderingen.

De borde spelat i helt olika ligor men så jäkla mycket skillnad har jag aldrig märkt. Hårdvaran ligger ju så långt före mjukvaran att den ändå inte utnyttjas optimalt.

Trots detta åker jag dit på processor/minne snacket varje gång. Jag vet, jag är lättköpt! ;)

Poptot gillar detta.
  15. swanden

swanden Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Tror det kommer stanna på quad-core men processorerna kommer bli effektivare och strömsnålare.

16. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Efter quadcore får vi bara hoppas att de kommer fram till att fler cores inte är lösningen. Eller att de hittar på något sätt så att android kan använda alla cores på något smidigt sätt. Det lär vara riktigt jobbigt att skriva program som använder fler cores effektivt.

17. felixdroid

felixdroid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

jag kör dual core 1.2 ghz på min lilla dator. Den är ändå snabbare än min polares s2'a som kör 2x 1.2 ghz förvisso är det en arm processor men ändå...

Bör tillägga att jag kör windows 7 64bit vilket inte direkt är så brutalt lättdrivet jämfört med vissa linux distar ;)

18. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    593

MINA ENHETER

Om man räknar som Apple gör med New Ipad, så finns det redan 16 core ute just nu och det heter Nvidia Tegra 3 - Quad core CPU + 12 Core GPU. :)

Quad core kommer väl vara i några år, innan man får se 6-8-12 core och ärligt så behövs det inte så många core i en smartphone.

19. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag har en kärna i min telefon och den flyter på bra!

Det går att göra OS runt en telefon med lägre hårdvaruprestanda. Jag har inte riktigt greppat det förr men det är förbannat synd att inte Android är på samma sätt. Det kommer antagligen.

20. Albin-132

Albin-132 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    Hoppas att mobiltillverkarna stannar på quadcore i åtminstone 2 år och effektiviserar dem. Det viktigaste just nu är väl att det görs några framsteg inom batteriindustrin? Men min innersta dröm är att Google skriver om hela Android från grunden och får bort det jävla lagget. Skit i nya funktioner ett tag, ni har ju ändå sååå många mer än i iOS och WP7.