Vad kommer jag att tjäna på att roota?

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av Svajen, 1 jul 2011.

1. Svajen

Svajen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag börjar bli sugen på att roota, men jag undrar: vad egentligen man tjänar på att göra det?

Än så länge har jag bara testat "vanliga" HTC Desire OS:et (eller vad man kallar det), vilket jag tycker fungerar bra. Men det måste ju finnas en anledning till att de flesta faktiskt rootar sin androidtelefon idag.

Vilka aspekter kan bli bättre? Batteritiden som jag ser nu är väldigt dålig. Då har jag ändå gjort det där batteriknepet genom att ladda i intervaller, avstängd, på, osv. Efter en dag ligger batteritiden på kanske 20%, så jag laddar alltid över natten.

Och om man rootar, går det att få tillbaks "vanliga" HTC Desire OS:et (eller få tillbaks sin telefon i "original"-stadie?) eller är det en icke återställbar process? Kan telefonen förstöras av en rootning?

Samt; behövs det göra backups på sina saker innan rootning? Jag har inga inställningar eller liknande som är oerhört nödvändiga att spara, men SMS och så hade varit bra att ha kvar.

Tack på förhand!

2. Dagon^

Dagon^ Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Frihet och makt över din egen hårdvara var argumenten som fick mig att roota.

Svajen gillar detta.
  3. Swesnow

Swesnow Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Du verkar ha misförstått rootning ganska mycket. Inget av de saker du oroar dig för har att göra med rootning. Rootning ger dig bara rättigheter att redigera systemfiler och därmed använda bra appar som till exempel adfree och titanium backup som kan göra backup av alla dina appar.

Det du skriver nästan uteslutande om är rommar. En rom byter ut ALLA systmfiler så om du inte backupat alla dina sms och appar (via titanium backup) så ryker det. Innan man "flashar" en rom så tar man en backup så ja, det är möjligt att gå tillback till orginal os:et, dock så kommer du antagligen inte vilja det.

Alltså, när du rootar försvinner inget så du behöver inte göra någon backup. Om jag minns rätt så fungerar rom manager för desire och via den borde du kunna byta ut din rom.

Hoppas att ag kunde hjälpa till :)

Edit: Din batteritd borde bli avsevärt bättre om du valde en rom utan sense

Svajen gillar detta.
  4. Svajen

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jaha! Ja, jag verkar ha missförstått skillnaden. Trodde att rootning gav möjligheten att använda ROMar, vilket var det jag tänkte på, men nu förstår jag!

Tack så mycket för era svar!

Det finns säkert en miljon trådar för hur man går tillväga för att roota och byta ROM (det sistnämda är det jag är ute efter främst här tror jag) - men en fråga innan jag ger mig på det:

Hur gör man en backup av hela telefonen? Titanium Backup ska jag fixa så jag kan ha kvar mina SMS och mina appar, men jag tänker på möjligheten att gå tillbaks till original-romen. Den finns i och för sig säkert att ladda ner enkelt på internet, men det är nog snabbare att spara en kopia på datorn eller minneskortet i telefonen så man har den i nödfall.

Edit: Och, ännu en fråga jag kom på: Går det lika bra att genomföra rootningar och ROM-byten med en Mac-dator?

En rom utan sense ska kollas in!

Last edited: 1 jul 2011
  5. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Rootning ger dig möjligheten att använda "andra" ROMs än den som finns i som original. Du rootar först för att kunna komma åt system filerna, som är låsta innan, sen kan du "byta ut dem" mot andra, altså installera en ny ROM.

Den första är på svenska :P Dom andra har lite olika innehåll, den första beskriver iallafall hur du rootar och får in en annan recovery :) De andra om du vill göra lite mer.

https://swedroid.se/forum/20041-root-guide-v3-2-root-unroot-amoled-slcd-rom-lista-a2sd-faq.html

[Video Tutorial] Noob Proof Everything Desire Guide UPDATED [04/04/11][Video Tut] - xda-developers

[TUT]Complete upgrading guide(root, unroot, flashing ROM & updates) - xda-developers

När du väl rootat så kommer du installera en ny recovery, clockwordmod. I den så knappar du in dig på "backup and restore->Backup" så gör den en backup på hela din telefon som den är just nu, alltså så den är när du trycker på backup.. så gör det innan du lägger in din nya rom :)

Om du vill göra backup på alla din sms väldigt enkelt använd SMS Backup +
    https://market.android.com/details?id=com.zegoggles.smssync&feature=search_result

Där har du allt serverat :P Det om mac dator har jag dock ingen aning om :)

Svajen gillar detta.
  6. Svajen

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Åh, perfekt! Tusen tack för länkarna och svaret!

Kollar Root-guiden i första länken just nu, och Unrevoked verkar finnas till Mac, så det borde inte vara några problem (läst att rootning med mac inte ska skilja sig alls från PC också)!

Ett klargörande: Ingen data försvinner efter en rootning va? Tänkte att jag rootar telefonen nu och sedan installerar TitaniumBackup och gör en fullständig backup för att sedan pröva på romar.

7. Svajen

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Fasen också!

"Den här versionen av programmet Reflash kan inte användas med den här versionen av Mac OS X". :(

Jag skulle i och för sig kunna köra UnRevoked via en PC-emulator som till exempel CrossOver, som kan öppna Windowsfiler. Men det kanske blir krångligt när man kopplar in telefonen och den ansluter sig till en mac... bah. Någon som har något tips? Ska kolla resten av guiderna också!

8. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Om du kan starta upp windows i en emulator så borde du ju kunna installera windows drivrutinerna för din mobil telefon i emuleringen. När jag emulerade linux med "oracle (tror jag det heter) så använde det dock mina drivrutiner från windows och jag kunde lätt ansluta telefonen bara genom att klicka i ena hörnet, så anslöt den sig till mitt emulerade linux istället för windows.

9. Svajen

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Försöker nu och är inne i XP. MEN, när jag ska installera hboot-drivrutinerna så stöter jag på ett problem... jag kan inte välja specifik plats att installera drivrutinerna ifrån till android! Det finns bara alternativ för att söka i diskar, vilket inte är något jag vill göra, utan på skrivbordet... Guiden på Unrevoked visar bara hur man gör det från vista/windows 7.

Något som vet hur man gör detta?

EDIT: Det löste sig!

10. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Bra att det löste sig :) Bara fråga om det är något mer du har frågor om ;)

Svajen gillar detta.
  11. Svajen

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack sa mycket for din hjalp! (anvander emulatorn nu sa svenska bokstaver har slutat fungera av nagon dum anledning...)

Nu har jag installerat hboot-drivrutinerna till telefonen nar jag hade den i power och volym ned-lage. Visste inte vad jag skulle gora nar jag var klar med installationen, utan valde "power down" i menyn och drog ur kabeln. Jag tror (hoppas inte) att den plotsliga urkopplingen av sladden gjorde nagonting knas!

Iallafall, nu ska jag plugga in telefonen och starta upp Unrevoked. Men da undrar jag, i vilket lage ska man koppla in telefonen i? Ska det vara samma "power och volym ned" eller ska jag bara plugga in telefonen som en harddisk/laddning? Den dok inte upp i programmet nar jag testade de senare alternativen (har dock inte testat det forsta).

Det stod i guiden att HTC Sync skulle installeras och avinstalleras om man inte redan haft det pa datorn, vilket jag ar pavag att gora nu. Kan vara nagon drivrutin eller liknande som saknas!

EDIT: Loste sig det med!

Nu har jag dock ett annat problem...bootloader har jag som sagt installerat, men nu har programmet fastnat pa "Waiting for bootloader; make sure driver is installed!". Vad ska jag gora?

EDIT2: Det loste sig igen! Tank vad man kan!

12. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Du satte på usb-felsökning väl? :P Unrevoked ska göra i stort sätt allt åt dig nämligen.

Men eftersom du emulerar xp så kan du behöva ansluta mobilen varje gång den startas om, DRA INTE UR sladden dock, utan välj det i emulatorn att koppla upp mobilen igen, var tvungen att göra det när jag S-OFF'ade min desire i linux, varje gång den starta om var jag tvungen att klicka i ett av hörnen och välja mobilen i USB listan. Kanske är helt annorlunda för dig nu eftersom du är på MAC men men kanske hjälper :D

EDIT, du ska inte mounta sd kortet, sätt bara mobilen i USB-Felsökning :)

13. Svajen

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Problemet med bootloader var att jag var tvungen att klicka mig igenom "ny maskinvara" programmet som jag missade nar Unrevoked sokte efter det. Da funkade det galant!

Tack for dina svar och din hjalp leolulz! Telefonen ar nu rootad och min backup med TitaniumBackup av appar och systemfiler ar nu klar!

Fragan ar da vilken rom man ska borja med att testa... nagot tips nagon? :)

14. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag använder MIUI-XJ's version, den har ett väldigt snyggt utseende och du kan i stort sett ändra utseendet precis som du vill :)

Så mitt tips skulle vara att du partitionerar ditt minneskort till 1gb EXT3 (du kan göra det i rom manager) om du inte redan gjort det. Sen tanka hem MIUI-XJ D2EXT X-PART. Den har mycket bra batteri tider och flyter på laggfritt efter ca 15 minuter efter första start :)

Om du inte vet hur du flashar eller hur du får en ext3 så fråga på! :)

EDIT: Länk till ROMen

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=957291

15. Svajen

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack för tipset! Ska ladda ner den i morgon (har försökt nu men det står "avbrutet" när nedladdningen strax är klar... antingen min uppkoppling eller någonting med hemsidan). :D

Jag undrar dock hur man partitionerar SD-kortet till 1gb EXT3... i ROM Manager kan jag bara göra partitioner upp till 512 MB. :ehm:

16. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Hmm trodde man kunde göra det menmen :P

Om du vet hur du kan emulera windows så kan du säkert emulera linux och använda "Gparted" för att partionera ditt minneskort med 1gb EXT3

Här är en guide, dock så gäller den windows men borde vara rätt snarlik när du väl emulerar.

xda-developers - View Single Post - [ROM][MIUI-XJ] July 1 - 1.7.1 GB 2.3.4 EN-MULT+OTA+CM+Updater|D2EXT X-PART|A2SD+|D2W

Här är även en film om hur du kan göra det bara med hjälp av en skiva, vet dock inte hur det funkar eftersom du har en mac. Om du nu inte kan använda detta alternativet så visar han hur Gparted funkar iallafall :)

YouTube - ‪[VIDEO TUTORIAL]NOOB PROOF GSM HTC DESIRE GUIDE PT.4 EXT4 PARTITION‬‏

Så jag skulle rekommendera att ladda hem ubuntu och emulera det, ladda hem gparted (i ubuntu) och formatera ditt SD-minneskort till FAT32 + 1gb EXT3.

Alltså t.ex. om du har ett 4gb minneskort så ska FAT32 partitionen vara 3gb och EXT3 1gb. FAT32 måste ligga FÖRE EXT3 på ditt minneskort annars strular det till sig.

Kom även ihåg att ta backup på ditt minneskort som det är nu eftersom du måste formatera det = allt försvinner :)

Lycka till!

Last edited: 2 jul 2011
    Svajen gillar detta.
  17. Svajen

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tusen tack igen för ditt utförliga svar! :D

Jag har laddat ner MIUI samt ubuntu, så jag ska partitionera alldeles strax! Är det förresten nödvändigt för att köra MIUI eller bara att föredra pga. App2sd? Jag får knappt plats med några appar alls på det interna minnet just nu, så jag kommer att göra det i vilket fall, men bara kul att veta. :)

Kollade lite videos på MIUI och jag tycker det ser lite B ut. Fiffigt och smart men lite "made in china"-look över det. HTC's Sense-gränssnitt ser lite mer robust och urbant ut vilket är lite det jag är ute efter. Ska dock ge MIUI en chans - om jag inte gillar det är det ju bara att byta. Fiffigt det här med android. :)

Cynaogenmod kanske är ett annat alternativ värt att testa?

18. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    Jag kör ett "A2SD" system och har mer än 70 appar i min men har fortfarande 118MB ledigt på det interna minnet.Så får man det att fungera som det är tänkt så är det inga problem.
    Och som du ser så kör jag denna romen http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1016940

Svajen gillar detta.
  19. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jo visst MIUI är bara ett tips efter som jag kör det själv :) Jag tycker det är snyggt trots att det flyter på så bra utan lagg jämfört med sense :)

Om du är ute efter sense gränsnittet så ska du undvika cyanogenmod, det är nämligen stock android. Alltså inga tillägg, bara basic android.

Iallafall om du är ute efter sense så är det (efter vad jag hört och läst) de mest buggfria sense romsen med gingerbread i nedanstående länkar.

[ROM][Sense 2.1+3.0mix][02 June]RCMix S v2.0 Evolutionary Sense - xda-developers

[ROM][03/06][STABLE][Sense2.1+3.0 GB]InsertCoin CM7 HBOOT/STOCK 1.0.8 - xda-developers

[ROM]LeeDrOiD V3.0.8.2 GB 28th Jun | Android 2.3.3 | OTA | A2SD or Data++ | TV Anim - xda-developers

Här har du även en länk från xda där en har länkar till alla (iaf nästan) roms för desire på ett och samma ställe, vet inte hur pass up to date den är men du kan iallafall få en översikt över vad som finns :)

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=809328

Så en kort sammanfattning, är du ute efter sense välj någon av ovanstående.

Ute efter nåt lite "iphone" liknande (dock kan du ändra bort det) välj miui.

Om du vill ha stock android utan massa tillägg osv. välj cyanogenmod :)

Som sagt gör en backup på ditt nuvarande så du kan återställa det! :)

Lycka till!

Svajen gillar detta.
  20. Svajen

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack tack! Perfekt! Ska testa allihopa inklusive MIUI. Vem vet, jag kanske älskar den. :) InsertCoin verkar bra också!

Nu har jag dock åter igen ett problem; denna gången i Ubuntu... jag har laddat ner Gparted.iso som sagt men den går inte att starta! Jag har inga CD-skivor hemma så jag kan inte föra över den på en skiva. DVD-skivor har jag dock, och Brasero Disc Burner som är förinställt som öppnare för .iso-filer säger snällt "mata in en CD- eller DVD-skiva och bränn på", men den verkar inte hitta någon DVD-skiva när jag testar.

Gmount-iso fungerade inte heller att mounta i. Det blev bara en mapp av .iso-filen där man kan se vad "skivan" innehåller"; alltså ingen skiva att köra så att programmet faktiskt startar.

Blir galen! o_O

Last edited: 2 jul 2011