Vad kostar det att utveckla en app?

Diskussion i 'Allmänt' startad av btng, 26 sept 2010.

1. btng

btng Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad kostar det för ett företag att f¨en applikation utvecklad? Jag vet att denna fråga är omöjlig att svara på då allt beror på hur avancerad appen är osv osv osv. Många parametrar spelar roll.

Men säg exempelvis Aftonbladets app. Vad skulle den kosta att ta fram hos ett företag som utvecklar appar i runda slängor? 10000kr? 50000kr? 100000kr? 500000kr?

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Utan någon som helst insyn i hur aftonbladet tagit fram sin app skulle jag gissa att arbetet rör sig om ca 3 manmånader, d v s ca 500 mantimmar. Säg att man kan hyra in en hyfsat billig konsult som åtar sig detta uppdrag för 1000:-/timme, då landar vi på din senaste gissning på 500 kkr.

Gissningen på tre manmånader bygger på antagandet om att apit mot deras befintliga databas med nyheter är väl dokumenterat. Det är också en väldigt grov gissning, kanske räckte det med en manmånads arbete, kanske gick det åt ett manår.

Någon här med inblick kanske kan ge en bättre uppskattning av hur mycket tid som gick åt?

m v h Henrik

3. Laffe

Laffe Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    Apple iPad Air 2
    Är inte 1k/h lite overkill?

Sent from my Samsung Galaxy S using Tapatalk

4. henca

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Det är nog en ganska billig konsult. Observera att detta inte är de pengar som konsulten får i lön. För konsultbolaget skall det förutom lönekostnader även täcka sociala avgifter samt täcka upp för ett pålägg som skall gå till konsultbolagets försäljningskostnader och övriga administrativa kostnader.

Om man inte väljer att anlita en konsult utan i stället ta en egen anställd blir återigen 1 kkr/h en ganska billig personalkostnad. I en sådan personalkostnad skall det då inte bara ingå lön och sociala avgifter utan även kostnader för lokal och utrustning till den anställde.

m v h Henrik

5. falkinski

falkinski Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Har vænner som utvecklar iPhone-apps før 1k/h och dom ræknar med 175h, + 100h ifall man vill portera denna till Android.

6. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Hittar man däremot en mindre firma eller en enmanskonsult så kan man nog få det gjort för ca 550-750 ink moms.
    Kanske blir det en mer personlig och tät kontakt under projektets gång dessutom.

7. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Nu är ju aftonbladets app bara en sminkad RSS-läsare.
    Nu har jag iofs inte pysslat med vare sig android appar eller RSS-läsare, men jag skulle kunna tänka mig att man fixar en fungerande sådan på nån dag, förutsatt att man kan utveckla för android innan.
    Men sen tillkommer ju layout, extrafunktioner etc.

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Indexeringen i sig fixar man som en sminkad rss-läsare men att få fram hela nyheten och enkelt läsa dem i telefonen (och med snabbheten den tycks ha) så är det lite mer än enbart rss-feeden som de har. Det är få rss-feeds som lägger in hela inlägget. För man blir väl inte skickad till deras huvudsite om man vill läsa en artikel?

9. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Administrativt trams, dokumentationer, testande, buggfixande, ihopsnyggande, ändring av specar från ovetande chef... själva utvecklandet att koda ihop datafångaren och presentera det visuellt går inte på så lång tid, det är allting runtomkring, att jobba i maskineriet som tar tid ofta. Jag är själv konsult inom data och vi räknar med några månader på en ny arbetsplats innan man vet hur alla processer fungerar och man faktiskt kan bidra med något produktiv med vettig tanke bakom.

Beroende på hur insatt beställaren (ex AB) är inom området och kan specificera hårt eller löst kan det också skilja enormt.

10. stellan9

stellan9 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

11. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Stackars jävla konsult som antas besitta spetskunskap. 550ink moms? Det blir inte många kronor över där inte.

Last edited: 5 okt 2012
  12. henca

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Nej, ett sådant pris är nog svårt att få att bära sig. Åtminstone här i Linköping kostar det kring 300:- att gå till frisören och då är det för ett jobb som tar en halvtimma. Det innebär att en frisör drar in 600:-/timma.

Kanske kan man hitta en konsult som inte betalar någon lokalhyra om han sitter gratis i sin mammas källare, men vad tror ni att han har för dator? Hur ofta tror ni att han byter mobiltelefon? Om konsulten sitter med en Android-telefon från 2009, hur blir det då med spetskompetensen för att utveckla Android-appar som funkar på senaste Android-versionen? Har konsulten kanske några studielån som borde betalas?

m v h Henrik

13. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har gjort en del kalkyler för vad jag behöver för att behålla en tillräckligt hög standard som ensamutvecklare i enskild firma (inkl. försäkringar, pension, bankkostnader etc.) och kom fram till att 600 kr + moms var mitt minimum för att det ska vara värt att ta längre uppdrag. Uppdrag på några få timmar kan jag sänka mig till som lägst 300 + moms fastpris, men det tar oftast inte lika många timmar som jag debiterar vilket gör att jag faktiskt debiterar 600 kr/h + moms :-)

Dock blir jag inte särskilt fet på den timtaxan så det behöver drygas ut med försäljning av färdiga tjänster och produkter för att jag ska kunna unna mig det lilla extra.

14. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det är lätt att tro att man svänger ihop något på en kafferast, att det inte behövs någon kunskap och att den som gör det inte vill ha betalt.

Om man börjar med lönefrågan så kan de som är någorlunda erfarna och skickliga få ut en hygglig lön. Så om man enbart ska översätta lön man kan få från en fast "riskfri" tjänst, lägga på arbetsgivaravgifter och moms så hamnar man på en timdebitering på 450:-.

Som konsultföretag tar man alltid en risk att man inte kan debitera till 100%, man behöver tid till att hålla sin komponentens uppdaterad, man måste betala hyra, utrustning etc, sköta administration, avsätta tid till försäljning och framförallt allt övrigt slit och risken att den inte bär sig som måste kompenseras med en uppsida gör att man hamnar på uppemot det dubbla för att enbart gå runt.

Är det sedan flera som ska avlönas så går det tid till koordinering och att helt enkelt driva företaget som tar kostnader, vilket driver på ytterligare. Faktum är att många konsultföretag som debiterar runt tusenlappen har ytterst liten marginal.

Den andra faktorn som ska in i kalkylen är tid. Det krävs massor med tid att planera, göra skisser och prototyper, upprätta och underhålla kravbeskrivning etc. Många tror att de har en jättetydlig idé, men när den negelfars och den börjar realiseras så visar det sig att det finns massor med aspekter som man inte tänkt på. Detta handlar inte om att man är dålig på att förutse problem, utan snarare ligger i sakens natur att även idéer utvecklas och förfinas.

Som någon skrev så är själva tiden för kodningen oftast ganska liten i projektet som helhet. Ju mindre projekt, desto mindre andel tar kodandet. Tyvärr är det så att det oftast krävs ganska mycket administration även för små saker. Det är först i riktigt stora projekt som man kan effektivisera administrationsbiten.

Jag håller nog med om tidplanerna som andra har givit i tråden, det springer lätt iväg i ganska många timmar, dagar och veckor.

Jag kan ta en konkret exempel som är ett väldigt tydligt specialfall. I den bästa av världar är "allting" klart och det ska enbart kodas. Detta kan t.ex. gälla om man ska göra om en iphone app till en android app rakt av. Även för en ganska enkel app så är detta ett jobb som springer iväg på 2-4 veckors jobb. Och då behöver man inte ens tänka på var fallgroparna finns i själva app idén.

Så 4 veckor :)160 timmar) á 900:- blir 144 tusenlappar. Dyrt för beställaren, men uppdragstagaren går knappt runt.

Mvh,
    E.B.

15. henca

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

600 + moms blir 750:-, det ligger ganska mittemellan våra skattningar på 1000:- i minpris och 550:- i minpris.

Kul att det kom ett konkret exempel som kan komplettera mitt resonemang. Hur pass väl stämmer din situation in på mitt resonemang ovan?

Har du någon lokalhyra?
    Vad har du för dator(er) som du använder i firman?
    Hur gammal är din mobiltelefon?
    Har du några studielån att betala?

Om du inte vill svara detaljerat på någon eller några av ovanstående frågor har jag full respekt för att du inte vill diskutera din privatekonomi.

Att du jobbar ensam i en enskild firma innebär att du med ditt arbete inte behöver försörja några administratörer eller försäljare. Å andra sidan måste du med din debiterade tid även kunna försörja den tid som du behöver lägga på administration och marknadsföring.

m v h Henrik

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Du kan inte få ett svar utan att beskriva vad du vill ha gjort, det är exakt samma sak som "hur långt är ett snöre". En app kan kosta från 1k till flera miljoner om du vill ha ett "exakt" svar.

17. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    -Jag har ingen lokalhyra eftersom jag jobbar hemifrån, men om jag ska jobba 100% med firman så kan jag behöva ta mig hemifrån mer eftersom vi har ett litet barn som inte riktigt förstår skillnaden mellan jobb och fritid :)
    -arbetar via mina privata datorer
    -mobiltelefon är snart 2 år så det är dags att byta senast nästa år
    -jag har en del studielån kvar

De omkostnader företaget har är serverhyra i datacenter och banktjänster (företagskonto och bokföring).
    De kostnader som tillkommer (som är med i kalkylen, men som jag inte har just nu) är försäkringar och övriga kostnader som utbildning, mässor, marknadsföring, kontorsmateriel m.m.

Det som är viktigt att notera är att jag i min kalkyl räknat med 30 dagar semester och 21 dagar obelagd tid, dvs. 1 månad. Om obelagd tid skulle dra iväg och bli 50% av året så börjar det bli väldigt jobbigt ekonomiskt och det är nog inte jätteovanligt om man bara tar kortare uppdrag. Hålen mellan uppdragen tar lätt upp en hel del tid. Då behöver man ha några hyllprodukter som ger en ekonomisk bas att stå på och jämnar ut ekonomin.