Vad kostar en android att tillverka?

Diskussion i 'Allmänt' startad av YEAH, 28 mar 2012.

1. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag försökte söka på lite olika modeller på google men hittade inte. Ett vanligt argument mot apple brukar vara att deras telefoner kostar så lite att tillverka och att de tar hela kakan själva.

Men vad gör att det är så mycket dyrare att tillverka en telefon med android? En ipsskärm med ~960x640 borde ju kosta 31 dollar oavsett vilken telefon den sitter i?

Visst apple får säker mängdrabatt. Men samsung tillverkar ju många av de komponenter iphone har i sig, borde då inte samsung kunna få tag i billigare komponenter än de som de säljer till apple?

2. Molleresa

Molleresa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

iPhones är överprisade, ja. Men egentligen borde en telefon inte vara så dyr att producera när det görs så många.

3. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan du utveckla?

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Volymer och volymer.

Sedan är Samsung ett extremt stort bolag med många dotterbolag, de köper och säljer fortfarande varor av varandra troligtvis med någorlunda likvärdiga avtal som utomstående bolag har. Men mycket i slutändan är volymer och vilka avtal de har gjort med varandra.
    Apple vet att de kan garantera den stora volymen och är väl hårda att skriva avtal med.

Panelen kostar lika mycket om det är samma volymer det pratas om och om de har likvärdiga avtal, det är lite väl mycket att sia om.

Alla företag vill ha marginaler på sina produkter och utan marginaler så fungerar det inte. Priserna beror inte enbart på inköpspriserna av produkterna och marginaler utan även logistik, tillverkning(ihopsättning) m.m.
    4S (16 GB)och Kindle Fire kostar båda ca 200 dollar att tillverka.

5. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Bör man inte jämföra med liknande produkter? Säljs den inte med förlust likt tvspelskonsollerna för att dra in pengar vid försäljning av komplementvaror?

Last edited: 28 mar 2012
  6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Vad är du ute efter?

En teardown visade att i4s 16GB kostade 196 dollar (BOM+tillverkning). Telefonen säljs med kontrakt för 199 dollar. 64GBn är beräknad att kosta 254 dollar och retailar för 399 med kontrakt. Så några förlustaffärer försöker de inte göra.
    http://www.isuppli.com/Teardowns/News/Pages/iPhone-4S-Carries-BOM-of-$188,-IHS-iSuppli-Teardown-Analysis-Reveals.aspx
    Subventionerade priser vid kontrakt javisst, men då har vi även operatörer och deras marginaler, kostnader och avgifter i bilden. Om det är det du menar som eventuell komplementvara.

Det är på tok två skilda varor med komplementvaror för att jämföras rakt av.

Kindlen var den enda EBOM+Manu-cost jag hittade på kort varsel, de andra krävde att man köper rapporter från företagen som sysslar med sådant.

7. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tycker en jämförelse verkar lite väl knepig när det är olika produkter med olika användningsområden.

Det är mer relevant att veta vad S2 kostar

8. Dahliz91

Dahliz91 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    212
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    1700kr kostade iPhone 4 att producera om jag inte minns fel.

9. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Snarare 1300, det samma gäller 4S. Men det intressanta är hur mycket dyrare telefoner med android är samt varför de lyckas vara dyrare?

Sedan kan man också undra om det är rimligt att apple måste ha exakt samma marginaler som telefoner med android och vise versa?
    Bör tillgång/efterfrågan styra? Eller ska iphonens prislapp tvingas nedåt så att det istället uppstår en brist på dem? Vilket innebär att fler få stå i kö.

Ibland får jag känslan att både apple och androidsidan spyr ur sig saker, påståenden utan att tänka igenom dem alls. "de är dåliga, för att... jag inte har köpt av dem!!"

Last edited: 28 mar 2012
  10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Du får gärna länka en källa där du fått informationen om vad diverse modeller kostar att tillverka, det du hävdar i första stycket. Företagen har omkostnader, det har alla företag. Företag behöver tjäna pengar, så är det med alla företag.

11. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

http://www.isuppli.com/Teardowns/Ne...Materials-of-187-51-According-to-iSuppli.aspx

http://www.dailymail.co.uk/sciencet...499-iPhone-4S-costs-130-make-say-experts.html

Japp men argumentet brukar låta "apple är giriga som säljer så billiga mobiler så dyrt". Och då undrar jag igen, vad är det som gör androidlurarna så dyra att tillverka? Eller kostar de lika mycket att tillverka men att androidlurarna har högre utvecklingskostnader? Sämre logistik? Ja, vad är det helt enkelt som gör att apple får denna starka kritik?

12. HugSeal

HugSeal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Och denna så kallade "tillverkningskostnad". Är omkostnadspålägg på grund av lagerokstnader, hanteringskostnader, löneskostnader, utvecklingskostnader etc. inräknade?

Mediciner är i allmänhet fruktansvärt billigt att tillverka, men de har enorma summor i utvecklingskostnader. Den kostnaden måste tjänas in på något sätt och det är därför läkemedelspatent kan sökas de första åren.

13. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nej det är bara kostnaden för komponenterna, du kan läsa i länkarna vad varje enskild komponent kostar :) En länk sa att skärmen kostar 28.5 dollar och en annan 31 dollar. Tidsskillnad iofs, blir kanske billigare med åren.

Går också hitta vad playstation 3 och xbox 360 kostar, men de säljs/såldes ju med förlust.

14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Det jag undrade var länkar till kostnader för Android-enheter eftersom du själv skrev att de var dyrare, jag har redan redovisat kostnaden för en i4s. Utan det, ingen grund för diskussion.

15. Wetterholm

Wetterholm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Högst aktuell information på Swedroids startsida:

Utan att vara särskilt påläst i ämnet så kastar jag ändå ur mig att tillverkare till Android drabbas i rätt stor utsträckning av royalties.

Sen om marginalerna är större eller inte för Androidtillverkare låter jag vara osagt.

16. Molleresa

Molleresa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Om dom nu kostar 1300 att producera så är det ju helt otroligt konstigt att Apple väljer att sälja dom för 5500-7500:-
    En annan konstig sak är varför folk köper dom. En helt otroligt överprisad produkt som har det mest begränsade operativsystemen som finns (typ :P) och låser sina användare på detta sätt.
    Ska man då jämföra en bra androidprodukt och en iPhone 4S så kan vi göra så här (vi tar NetOnNets priser för att en konstig kinabutik är billigare än expert):

|HTC Sensasion | iPhone 4S 32 GB

Pris: 3394:- | 6790:-
    Taltid: 8.15h | 8h
    SAR: 0.35W/Kg | 0.93W/Kg
    Passningstid: 350h | 200h
    Skärnupplösning: 540x960 | 960x640 (Så högt att man knappt ser skillnad...)
    Skärmstorlek: 4.3 tum | 3.5 tum
    Klockfrekvens: 1.2 Ghz | 800 Mhz (OBS! Apple har inte publicerat klockfrekvensen, så detta utgår från benchmarks gjorda av användare)
    OS (Hihi :P): Android | iOS

Dahliz91 gillar detta.
  17. sieri

sieri Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har egentligen inte så mycket med diskussionen att göra, men när jag köpte min Note på Elgiganten så gick de 20kr minus på att sälja den. Det är därför säljarna är så kåta på att sälja abb. och försäkring.

18. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om du läser i min trådstart så ser du att det är just det jag efterlyser! Sedan vill jag minnas att jag inte sagt att det är dyrare, utan frågat om det är dyrare?

Mja apples modell är konstanta priser. Men se exempelvis S2 vs Iphone 4S för några månader sedan, inte så stor prisskillnad. Hur ska man förklara det?

Egentligen tycker jag att "överprissatta" är något iprincip alla telefonmodeller kan kallas.

Last edited: 29 mar 2012
  19. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Läs vad du skriver, du skrev vad är det som gör android dyrare att tillverka. Alltså sagt att de är dyrare att tillverka men frågat om anledningen.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

20. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Du märker ord istället för att diskutera, tråkigt. Då får jag istället förtydliga mig. Om den vanligaste kritiken mot apple är att deras produkter är billiga att tillverka samtidigt som de säljs dyrt, då får jag anta att det samma inte gäller android? Eller klagar ni på apple när android har samma problem?

Går HTC +/-0?

Last edited: 29 mar 2012