Fråga: Vad lägger sig på Internal Storage?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Mordaxx, 2 apr 2013.

1. Mordaxx

Mordaxx Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tjena.

Om jag har förstått saken rätt så är:
    - Internal Storage RAM-minnet
    - USB Storage där appar ska lagras
    - Memorycard säger ju sig självt.

Stämmer de två övre för det första?

Sedan undrar jag vad som lägger sig på Internal Storage, det borde ju vara appar som körs om det är RAM-minnet och det kan vara min lur det är fel på, men det verkar som att något mer lägger sig där?

Tacksam för svar.

2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

internal storage är det minnet som är inbyggt... dvs det flashminne som sitter vilket är 16 gb på en S2 om jag minns rätt.. blir kanske en 12 gb kvar efter system osv är installerat?

usb-storage är inget minne eg det är vä det minne som kan accessas när man ansluter telefonen till datorn oftast det minneskort man själv petar i...

ram-minnet skall inte förväxlas med något minne man installerar appar i utan det är just RAM-minne. Orkar inte förklara faktiskt så wikipedia för dig om du vill veta mer om just ram-minne.

3. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

vidare sparas ALLT ner på ditt internal storage om du inte själv säger åt en app att ist flytta över sig till sdkortet dvs ditt minneskort du själv petat i.. Speldata brukar kunna lägga sig här per automatik faktiskt men överlag är det väldigt manuellt och ytterligare en alldeles ypperlig anledning till att minneskort borde bannlysas... jeffla meck ;)

4. Mordaxx

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det där stämmer inte.

Internal Storage är på 1,96 GB totalt och en S2 har 2GB RAM och det är därför troligt att Internal Storage är RAM-minnet

USB Storage är däremot på 12GB.

På S3'an vet jag så syns inte ens "internal storage" under sektionen "storage" utan det är bara på s2'an.

5. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det är förmodligen bara skrivet knas.. internal storage är förmodligen storage för just apps men det har inte ett smack med ram att göra...

16 gb flashmem sitter i luren...

2 gb reserverat för rommen,,systemet...ca..

2gb reserverat för apps det som kallas internal storage

12 gb usb storage vilket är ett helt felaktigt namn är det du ses som "internt minne" när du ansluter luren till datorn.

inget annat än puckat namngivna partitioner eg...

6. Mordaxx

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vet du det eller gissar du/säger för det låter bra?

För det låter jävligt rimligt men man måste vara kritisk.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

7. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag säger så för att det är så.

8. Mordaxx

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Sweet.

Tack för hjälpen :)

9. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Fast nu får ni lugna ner er båda två...

Hur minnet hanteras i Android är inte alltid logiskt. RAM-minnet har ingenting alls att göra med de minnestyper vi här berör.

-Enhetsminne, på 2 GB, innehåller alla appar du installerar.
    -SD Storage, 12 GB (också kallat USB Storage) är INTE ditt SD-kort vilket är väldigt ologiskt. Utan ytterligare ett internminne dit du kan välja att flytta appar, "Move to SD". Anledningen är att man i framtiden, när minneskort av någon anledning är tänkta att inte användas av Android, ska ha appar som lägger sina filer på rätt ställe. På denna lagringsplats finns även musik, bilder och alla dina personliga filer.
    -External SD, syns som en undermapp till SD Storage, är det faktiskta kortet du kan stoppa i telefonen om du vill. Dvs det "egentliga" SD Storage.

Hoppas detta tydliggjorde.

Last edited: 8 apr 2013
    Mordaxx, Arbu11 och JohnnyMann gillar detta.
  10. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Mhmmmm, har alltid trott att "Move to SD" faktiskt var externa minneskortet i detta fall! :P Att SD-Storage inte är den externa har jag alltid vetat, men det här var nåt nytt! ;)

11. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Kör du dessutom custom roms kastas SD och externt SD om på en del lurar. Störigt värre

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

12. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Jag har faktiskt aldrig reflekterat över det.. kan vara som du säger också i det här fallet ;)

13. Mordaxx

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det tydliggjorde absolut det hela, tack för det svaret ^^

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

14. stimpen

stimpen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har problem med minnen apå mobilen. Kan ej installera/uppdatera större appar då säger den att appen inte kan installeras på standardinstalltionsplatsen eller liknande.
    Men jag har 319mb ledigt på 2gb minnet/partitionen och 2,11gb ledigt på 12gb minnet.
    Vet t.ex. att en uppdatering jag ej kan installera är på 40mb så den borde få plats.
    Haft detta problemet länge och ibland har jag rensat lite appar och då plötsligt går det igen. Men nu har jag inget mer jag vill rensa bort och där är ju ledigt minne så varför fungerar det inte?

Samtidigt har jag program för 1,23gb på 2gb minnet men där är program på 1,2gb på 12gb minnet också. Vad avgör vart et program installeras?
    Klickar jag in på programet och går in på appar så är där ett val "flytta till SD-kortet" och då gissar jag appen ligger på 2gb minnet och man flyttar till 12gb minnet? Men jag kan inte flytta ngn app får bara meddelandet "Det går inte att flytta programmet." fast jag har 2gb ledigt på 12gb minnet om det är det mobilen kallar SD-kortet.

Två exempel.

Netflix ligger då jag tittar på programmen i "enhetsminne" som visar 1,5gb använt och 529mb ledigt gissar detta är 2gb minnet fast det i lagringsmenyn visar där är 300mb ledigt ngt.
    Iaf klickar jag in på netflix visar den total lagring 48mb varav 42 är i "program" och 6mb i "data" och 0,00mb i "SD-kort". Så ser ut som den ej ligger på 12gb minnet.
    Jag trycker på "Flytta till SD-kort" men får meddelandet "Det går inte att flytta programmet. För lite lagringsutrymme" men jag har ju 2,11gb ledigt på 12gb minnet vilket jag förstår är SD-kortet?

Sen är där ett spel Organ trail som är på 63mb men visar att den har 64kb på SD-kort redan. Förösker jag flytta den får jag meddelandet "Det går inte att flytta programmet." Utan ngn anmärkning om lagringsutrymmet.

En hel drös appar är flytta till SD-kort gråmarkerad och jag kan inte välja det.

Last edited: 25 maj 2013
  15. inact_0030

inact_0030 Guest

Det är den person som har kodat appen som bestämmer om det skall gå att flytta den från det "normala" lagringsutrymmet till en annan plats.
    Oftast har det att göra med att de externa lagringsutrymmena (inklusive det som Samsung kallar SD-kort men som egentligen är en del av det interna flashminnet) monteras efter det att systemet är startat. Detta ser man om man tittar på notifieringsfältet under start. Den som har kodat appen måste se till att inget av programkoden behövs innan det externa lagringsutrymmet är monterat i filsystemet, annars kan systemet låsa sig.
    Det är mycket mer saker som startas än man kanske tror i samband med uppstarten. Enklast för appkodarna är att INTE tillåta flytt till extern lagring.