Vad måste man ändra för att en app ska räknas som en ny app?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av rundgong, 9 feb 2012.

1. rundgong

rundgong Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Om jag har gjort en app och vill göra en annan snarlik app, vad är det minsta jag måste ändra för att den ska ses som en ny unik app i telefonen (och market)?

Tänkbart scenario: jag har en app som jag vill ge ut gratis och samtidigt ha en "donationsapp" som har exakt samma funktionalitet fast kostar pengar.
    Alternativt: en kraftfull main-aktivitet som kan ändra beteende med config-filer.

Jag vill alltså kunna återanvända befintlig kod så smidigt som möjligt.

Det jag hittills hittat indikerar att package måste vara unikt, vilket jag antar gör det besvärligt att återanvända java-filerna rakt av. Stämmer det?

Finns det andra saker man måste eller bör ändra?

2. mach

mach Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det enda du behöver ändra är paketnamnet i manifestfilen (i taggen manifest) samt återspegla det i sökvägen för din källkod.

Ex:
    com.test.free -> com.test.paid

Sedan laddar du upp din apk som en helt ny app.

Lycka till!

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Om du vill återanvända kod så brukar praxis vara att man gör appen som ett bibliotek man sedan inkluderar i de appar man ska släppa. Så kan du ha fullappen som bibliotek och sedan begränsa funktionaliteten. Kan bli smidigare vid uppdateringar och ha koll på projekten på det sättet.

4. rundgong

rundgong Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tackar.

Att göra ett gemensamt bibliotek låter som en bra idé. Jag ska kolla på det.