Vad menar Telia egentligen med sina vilkor för mobil data?

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Husknuten, 31 maj 2010.

  1. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    På Telias hemsida kan man läsa: "All datatrafik ingår utom trafiktyperna IP-telefoni eller att dela och ladda ner filer, vilka Telia förbehåller sig rätten att ej inkludera i dessa tjänster (OBS! gäller ej Mobilsurf Extra+. Där ingår IP-telefoni samt att dela och ladda ner filer)."

    Vad sjutton menar dem med det? Det man gör när man surfar är att ladda ned filer, vare sig det handlar om hemsidor, musik, film, program etc...

    Delar filer gör man när man skickar en bild i ett mejl. Detta är alltså inte tillåtet?

    och vad sjutton innebär "förbehåller sig rätten att ej inkludera i dessa tjänster". Innebär det att om jag skulle installera en skypeklient i min Galaxy så debiteras den datatrafiken enligt normal taxa 20 kr/mb?

    Har varit i kontakt med två personer på Telia som båda varit helt oförstående/spelat dumma eller något.
     
  2. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns redan trådar om detta. Men kort sagt tror jag (som icke-Telia kund) att nerladdning av torrents eller möjligen FTP anslutningar är blockerade på nåt sätt? Det torde väl innebära att det antingen inte fungerar eller att du måste betala mer, ja. Du kan fråga Telia direkt via chatt på deras webbsida, pratade med dem senast idag och de var högst kompetenta de tjejer jag pratat med.
     
  3. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Varken IP-telefoni eller torrents var spärrade i deras tidigare dataplaner. Även om det stod så.

    Det jag undrade var mest om någonting ändrats eftersom de formulerat om vilkoren?
     
  4. saloop

    saloop Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kan köra SipDroid över datanätet iaf. Har telia refill med årskort surf.
     
  5. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    847
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Om (!) De upptäcker att du använder dessa tjänster så kommer De att strypa bandbredden så att tjänsterna inte fungerar. Detta görs antingen genom att identifiera denna typ av trafik (vilket De även gör via samling för att upptäcka trafiken i första läget) och strypa enbart denna eller genom att fötsämra hela din tjänst!
     
  6. CogD

    CogD Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ifall de skulle strypa endast den typen av trafik (vilket inte nödvändigtvis är så lätt) så borde man ju kunna tunnla det genom sin dator hemma eller använda ngn vpn-tjänst.
     
  7. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Jag har kört alla möjliga program genom min mobil men jag har aldrig blivit strypt eller debiterad extra. Tidigare så var det väl mer eller mindre all trafik än den som gick via någon länk på deras startsida som kostade extra tom.
     
  8. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    just nu laddar jag ner Medal of Honor betan från Filefront

    vi får väl se om jag får en räkning på 14 000 nästa gång

    edit: enligt deras support chatt ingår all typ av data utom P2P och IP Telefoi och det gäller även när man surfar på datorn.
     
    Last edited: 21 jun 2010
  9. mauswe

    mauswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hade telia mobilöt bredband innan och då kunde jg tanka i max 3kb/sek med utorrent, men man kunde kryptera lite och byta portar oh grejjer och vips fick jag maxfart. Tror inte dom kommer stänga av eller throttla dig. Gör dom det är det väl ett perfekt läge att byta till telenor eller något :)