Vad menas med "Services that cost you money"

Diskussion i 'Allmänt' startad av Suffercity, 3 mar 2010.

1. Suffercity

Suffercity Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan!

Vad betyder: "Services that cost you money - Directly call phone numbers" när man vill installera vissa applikationer via Android Market.

Jag blir lite nojjig och är rädd att applikationen kopplar upp en mot någon betaltjänst. Det låter inte troligt men jag vill ändå få det svart på vitt att så inte är fallet.

Hoppas ni förstår min fråga.

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det betyder att appen kan ringa upp telefonnummer / skicka sms.

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

D v s varningen varnar för att applikationen har en möjlighet. Huruvida denna möjlighet sedan brukas eller missbrukas av applikationen kan inte varningen säga något om.

När man konstruerar en android-applikation måste man deklarera vilka möjligheter programmet skall ha, t ex om applikationen skall kunna använda GPSen, nå web-sidor eller om applikationen skall kunna ringa. Sedan ser användarna i market vilka möjligheter programmet har i form av dessa varningar.

Så du vet egentligen inte säkert om ett program som kan ringa telefon-nr plötsligt mitt i natten kommer börja ringa till dyra betal-nummer. Här handlar det bara om hur mycket du kan lita på programmakaren.

m v h Henrik

4. hkkla

hkkla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag undrar hur lång tid det tar innan det här kommer att börja missbrukas. För det är nog bara en fråga om tid.

5. Suffercity

Suffercity Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Får tacka för era svar. Som sagt, det är nog tyvärr bara en tidfråga innan detta börjar missbrukas.

Får bli till att sätta samtalspärrgräns och vara lite försiktigare innan man installerar en ny realtivt okänd applikation.

6. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Appar som utnyttjar det lär snabbt försvinna från market. Som vanligt gäller det att vara lite lagom paranoid och jag skulle nog inte ladda ner en app med bara några nedladdningar och inga/få omdömen.