Fråga: Vad mer har med bilden att göra?

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av Jimman, 8 jan 2015.

1. Jimman

Jimman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tappade min telefon så den landade på långsidan, slog i ungefär på simkortet. Glaset sprack och luren blev obrukbar.
    Nu har jag bytt display och digitizer men det är fullt av ränder i bilden. Är det inte bara digitizern som har med bilden att göra eller de mer som kan gå sönder i luren?

2. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    En display har alltid nånting som presenterar data, en Nexus 5 har Adreno 330. Ungefär som ett grafikkort på datorn. Chipet kan av olika orsaker prestera dåligt. Trasigt i sig själv eller trasigt i kringkomponenter. Med trasigt menas även lödningar som släppt.

Sen har vi vägen mellan själva skärmen (digitizer är inte skärm, det är det som gör skärmen tryckkänslig) och chipet och anslutningen mellan kretskortet och skärmen. Det enda jag skulle vilja påstå att du kan göra själv är att kolla att du monterat anslutningen korrekt.

Att hitta en lödning som släppt är verkligen som att leta efter en nål i en höstack - och du behöver mikroskop. Under sker men generellt.

ifixit har garanterat en genomgång av komponenterna på kortet och var de sitter. Har du tur kan du gissa dig till var databussen till skärmen går osv.