Tips: Vad nu då?

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Lokso, 17 mar 2012.

1. Lokso

Lokso Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan! Nu är det så att jag har köpt en Xperia S efter att ha Iphone ända sen början, detta betyder att det här är första gången jag rör en Android.

Lite bakgrundsfakta är att jag är kunnig inom Iphones osv, upplåsning och rootande och liknande.

Så frågorna är nu, finns det något sätt att "Jailbreaka" telefonen och installera något program liknande "Installous" (black market).

Det är ju stört mycket program som är helt värdelösa, kan man inte bara ta bort dem?

Finns det några program eller liknande som ni tycker jag ska tanka eller titta närmare på?

Såg en kille som hade fixat sin hemskärm så den såg helt sjuk ut (inte i närheten hur min original ser ut), vart kan man tanka såna saker?

Finns det något extra ni vill tilläga, något ni kan rekommendera att jag sak göra? Läsa på? :)

2. gizero

gizero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jailbreaka gör man för iPhones etc. för att Apple bara godkänner viss programvara i sin officella butik. Google tillåter i princip vad som helst i sin butik, så finns inget behov av att jailbreaka. Däremot kan man "roota" en Android, vilket betyder att man får fullständiga administratörsrättigheter på underliggande Linux-operativsystemet. Behövs om man t.ex. vill installera en annan version av Android än den tillverkaren tillhandahåller (så kallade Rommar).

Ja, du kan ta bort appar genom att gå in i Inställningar->Appar->Hantera appar, välja den app du vill avinstallera och klicka på Avinstallera. Det finns några få appar som man inte kan avinstallera.

Det är s.k. Launchers. Det finns massvis att installera från Android Market (numera Google Play). Här har du en sökresultat på 'launcher'

3. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Man behöver inte roota luren för att installera en annan market. Eller Google play som den heter nu. Du kan gå in i inställningar och sedan appar och välja okända källor. Sedan kan du förstå leta upp andra butiker kan tipsa om dessa:

Appland
    Appbrain Market

Sedan är det bara å tuta å köra. finns säkert fler

4. gizero

gizero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Om man ska vara lite petig så är Appbrain inte någon egen marknadsplats, utan ett gränssnitt för att lättare hitta appar i Google Play. Appland är däremot en helt fristående markad, precis som Amazons marknadsplats för Android. Det är bra att det finns konkurrens förstås, men jag har aldrig haft något behov av andra markadsplatser är Googles.

5. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

Aha... hade ingen aning om det.... hehe. Men den gör ju susen antar ja, eftersom många använder den hihi

6. Lokso

Lokso Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för snabba svar! Har typ 2 st mail, en E-post som fungerar bra sedan en Gmail som är helt värdelös som inte går att ta bort. Sen har jag typ 2 Facebook, en facebook for android och en facebook for xperia?! Sen google + *2000. Kan man skappa mappar så man kan dumpa allt skit i?

7. Arvid719

Arvid719 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Skulle kunna rekommendera Go Launcher EX där kan man dölja såna appar man inte använder/ej kan ta bort så de inte syns allt samt sammla appar i mappar. Problemet är att du inte kan använda alla Sonys widgets på hemmaskärmarna med Go launcher.

8. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

De flesta går att ta bort under hantera program, de som inte går att ta bort kräver att du rootar telefonen först.

Om du vill göra om hela mobilens OS och lägga på Vanilla Android exempelvis så måste du låsa upp boot-loadern. Sony (Ericsson) har tillhandahållit den möjligheten sedan alla modeller 2011. Så jag gissar att möjligheten kommer även på denna.

Jailbreak behövs inte då du enkelt kan ställa in din orotade telefon att kunna installera program från andra källor än Google Play (fd Android market).
    \Inställningar\Appar och bocka för Okända Källor
    Där hittar du också Hantera appar där du kan avinstallera det du inte vill ha.

Android flashlight - En liten widget som tillåter dig att använda kamerans led-lampa som ficklampa.

Emulator - Finns emulatorer för det mesta på Android market, krävs ingen rotning eller något för att få dem att funka. Nintendo 8-bit, Super Nintendo, Nintendo 64, Playstation, Sega osv.... Sen kan du köra dina gamla favoritspel på mobilen :)

Någon bra mediaspelare för Film och TV-serier. - Jag gillar rock player och använder den, men det finns flera jättebra mediaspelare på market. Så du kan köra alla dina DivX/ Xvid-filmer i mobilen.

Foto Ramar (Photo frames) - Jag har sånna på mina hemskärmar för att jag har mina två barn i dem. Gillar det skarpt. Det finns fotoramar som byter bild varje gång du väcker telefonen med de bilder du väljer.

Nu när du kommer från iPhone vill jag också tippsa att det finns massor av bra widgets för Väder, kalender, kartor, klockor och mycket annat.

Ja, du kan skapa mappar på hemskärmarna. Longpress på ledigt område på någon hemskärm så får du upp en meny där du kan skapa mappar hantera widgets medmera..... :D

Lokso gillar detta.