Vad nytt i version 2.2.1

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av lurson, 28 sept 2010.

1. lurson

lurson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tjena!

Fick min OTA uppdatering i morse och har försökt hitta några ändringar.

Det jag hittat är en penna bredvid de förslag som dyker upp när man t.ex söker i googlsök widgeten. FÖrrut sökte man direkt när man klickade på ett ord men nu kan man alltså välja att editera det ordet innan man söker.

Sen verkar det som att bilder äntligen ändrar storlek till små bilder när man ska skicka mms. Dock så har jag inte lyckats få iväg något mms ännu så jag vet inte om det verkligen är löst eller om det är operatören (3) som jävlas :)

Har ni hittat något annat förutom att den täpper till vissa säkerhetshål?

2. heinrisch

heinrisch Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Exchange har blivit förjävligt...

3. lurson

lurson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

På vilket sätt då? Jag använder det och det känns inte som det har hänt så mycket för mig.

4. Volatyle

Volatyle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Heinrich:

Antar du har samma problem som mig, att för att få ta emot mail måste du aktivera screen lock PIN?

Det är förjävligt ja...

//Vol

5. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Säg till din Exchange administratör att ta bort den policyn då.

6. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

appel:

Vadå? Det har väl inget med det att göra, detta problem kom med 2.2.1. Jag har aldrig behövt lägga in screen lock PIN innan, och har kört exchange i mobilen i flera år.

//J

7. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Kan ju vara att uppdateringen inkluderade bättre stöd för säkerhets policies. Screen lock PIN kanske inte stöddes tidigare helt enkelt vilket gjort att du inte märkt av det förrän nu.

Jag får inga sådana krav när jag synkar mot mitt jobbs Exchange server i alla fall.

8. Fredro

Fredro Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Bara jag som får 2st notifications i baren när det kommer Gmail? Ett där det står "1 new mail" och i den andra under så står det just det själva mailet, alltså rubrik och avsändare

9. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Hej,

Grejen är att telefonen hela tiden vill att jag registrerar min exchangemail som "Device Administrator", det är efter jag gjort det som jag tvingas slå in en PIN-kod, detta förfarande verkar vara nytt från 2.2.1.

Kan inte se hur exchangepolicies gör att mitt android OS vill ha en device administrator aktiverad.

//Vol

10. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

För att det är via Device Administrator som Android stöder vissa säkerhetspolicies. Tex krav på PIN, remote wipe mm.

Så eftersom din Exchange server kräver någon funktion som kräver Device Administrator så aktiveras den i din telefon. Och när den aktiveras så informeras du om vad den kan göra. Men bara för att remote wipe stöds så betyder ju inte det att din Exchange admin faktiskt använder sig av det.

Android stöder helt enkelt Exchange syncning bättre. Sen om din admin konfigurerat den på ett sätt som gör det jobbigt för dig, gnäll på din admin.

11. Kindis

Kindis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Bättre stöd

Rättningen att den nu kräver en PIN kod är troligen en bugg som funnits och de rättat till. Jag jobbar själv som Exchange admin och har full förståelse för att man vill ha pin kod på telefonen ifall du syncar jobbmailen. jag saknar dock fortfarande stöd för kryptering något som är VÄLDIGT tråkigt att det inte finns på plats än.
    Och ska du gnälla ska du inte göra det på din admin utan på den som säger åt admin hur han ska konfigurera. Förmodligen någon säkerhetsavdelning.

12. perkarn

perkarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Exakt! Äntligen någon som tar ton! :)

13. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Intressant att du redan i ditt inlägg verkar känna till vart jag jobbar och hur våra respektive avdelningar ser ut, eller hur våra interna beslut tas.

För det första, är 'exchangeadmin' ens ett yrke?
    För det andra, om du nu är 'exchangeadmin', hur vore det om man kunde stava sin egna titel? :-).

/Vol

14. esseven

esseven Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag tror att han menade att han har det som en av sina arbetsuppgifter. [gissar] ;)

15. Kindis

Kindis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har ingen aning om vad du jobbar som men jag jobbar som det. Vet inget bättre sätt att beskriva det men kan även säga MCITP: Exchange Administrator
    I 2.2 (på nexus one) kan du gå förbi kravet på pinkod utan istället använda patten. Ett irriterande lite fel som iofs inte drabbar Sverige så mycket då Nexus One egentligen inte säljs här.
    I de fall där jag pratat med kunder så är det oftast en säkerhetsavdelning som bestämmer vad som skall vara vad. Kanske inte i små företag men i de fall där jag varit med och jobbar så är det ofta Admin som får ta skiten för något som någon annan hittat på.
    Förövrigt så stödjer inte Android plattformen kryptering någon som gör att jag inte rekommenderar den till kunder som har kryptering som ett krav på sina enheter. HTC Desire gör som Iphone gjorde i början. När Exchange tycker ner policyn får telefonen svara på frågan om den kan uppleva dem. HTC Desire svarar helt enkelt Ja på allt även om den inte gör det. Nexus One svara dock nej på kryptering och har man en sådan policy så kan man inte synca. Dock så kan man använda 3:e parts program. Kör själv TouchDown och är mycket nöjd med det. Då kan jag ha pattern till att komma in i telefonen men pinkod till att komma åt mailen mm.
    Jag hoppas Google fixar till kryptering för jag HATAR att behöva rekommendera en Iphone över Android telefoner till kunder. Då jag är MS nörd så måste jag per automatisk hata Apple produkter ;-)

Hoppas detta klargjorde vad jag menade. kan till sist säga att mina fingrar lider av dyslexi därav stavningen :-)

16. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Så iOS har slutat ljuga om kryptering alltså? Har du koll på vilken version av iOS det löstes i? :)

17. Kindis

Kindis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Oj det var en bra fråga. Jag vet att det var ett tag sedan. När 2G telefonen kom så "lurade" telefonen Exchange men när 3G kom så fungerade krypteringen som den skulle men inte på 2G som då slutade att synca emot Exchange ifall den krävde kryptering. Så sedan 3G och jag antar att det är version 3 (innan den hette IOS tom).
    Men så vitt jag vet (kanske är lagat i version 4) så struntar Iphone i restrektioner man sätter hur stora bilagor man får ladda ner. Den bara kör på. Så den lyder inte alla regler tyvärr.

Last edited: 4 okt 2010