Vad orsakar "Prevent phone from sleeping"?

Discussion in 'Allmänt' started by DrOst, Jul 18, 2011.

1. DrOst

DrOst Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej

Jag har en Galaxy SII som jag tycker drar alldeles för mycket batteri när den är "inaktiv". Har inga problem med batterihanteringen vid mer aktivt användande.

Jag är väl medveten om att jag har slängt in en hel del appar som säkert kan påverka batteritiden och synkning av e-post är säkert också en källa.

Min fråga är, vilken är den bästa appen för att kunna se vad som hindrar telefonen att sova? De program jag har använt hittills visar ju bara CPU-förbrukning per app, men boven i dramat kan väl mycket väl vara en app som drar lite CPU men som väcker telefonen hela tiden?

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Intressant fråga. Visar inte "Battery use" vilken som drar mest? Dvs. Settings->About phone->Battery use. En fråga som dyker upp då är vad "Battery use" egentligen visar. Om en app förhindrar telefonen från att sova så bör batterianvändningen läggas på den appen.

Jag hittade lite mer användningsstatistik om man skriver följande kod i dialern: *#*#4636#*#*

3. DrOst

DrOst Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Visst är det en intressant fråga :-).
    Jag har fått för mig att det inte hamnar på appen i sig (mer än den CPU/batteri som den faktiskt förbrukar) utan under Android OS alt. Android-system, men det kan säkert någon mer tekniskt bevandrad svara på.

4. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det man ska kolla på är hur mycket telefonen är vaken jämfört med hur mycket skärmen är tänd. Denna info hittar man som sagt genom att skriva i dialern: *#*#4636#*#*

Alternativt kan man ladda hem en app från market som helt enkelt länkar till samma information så man slipper skriva manuellt; https://market.android.com/details?id=com.blogspot.aidizen.batteryHistory&feature=search_result

Om inget av detta funkar i telefonen, prova klonen från XDA:
    **BETA** Battery History for Gingerbreak - XXJVK/JVH/JVO/JVP - xda-developers

5. DrOst

DrOst Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

drkrupp, kan du förtydliga vad du menar med ditt resonemang kring hur mycket telefonen är vaken jämfört med hur mycket skärmen är tänd.
    Om jag använder koden och tittar på användningsstatistik så ser jag WidgetLocker står i en klass för sig i användningstid (ms), men jag vet inte från vilken tidpunkt mätningen sker eller om det ger svar på frågan, dvs vad som väcker telefonen...

6. drkrupp

MINA ENHETER

Jämför "Running" med "Screen on" (vet inte den svenska översättningen, kanske Kör/Skärm på). Om telefonen bara hade varit vaken de gånger du tänt skärmen/använt telefonen hade de haft samma värde. Men eftersom luren synkar data och vissa appar har massa saker för sig så vaknar den då och då även när skärmen är släckt. Om skillnaden är stor mellan "Running" och "Screen on" kanske man ska kolla upp vad det är som pågår. Om "Runnig" är 100% sover inte luren nånting alls och nåt är helt galet och batteriet kommer dra ur på kort tid.

Som exempel är mina data för tillfället
    Running: 18,6%
    Screen on: 15,2%
    Helt i sin ordning att skillnaden är några procent.

EDIT: Det du ska kolla är alltså BatteriHistorik.

7. DrOst

DrOst Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Brukar hänga med i svängarna, men nu är jag lost. Vart hittar du detta menyval? (har en Galaxy SII). Och som sagt, ingen app som kan göra jobbet med att se vilken/vilka program som håller telefonen vaken?

8. drkrupp

MINA ENHETER

DrOst. Såhär kan det se ut (inte min bild, hittade den på google)

9. DrOst

DrOst Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Sorry, hittar inte denna bild... hur som helst, det jag nu vet är att den största boven är det som sker under valet "Bakgrunddata", dvs alla regelbundna synkningar som görs. Trots att jag har ställt ner uppdateringsintervall av ex Exchange, GMail och Facebook så tar det väldigt mycket kraft.
    Läste någon stans att det kanske fanns någon bugg i SGSII som gjorde att det tog väldigt lång tid från att telefonen har väckts till att den återigen somnade om. Skulle ju i så fall förklara varför det trots att synkningar görs relativt sällan (varje 15-60 minuter) ändå tar så mycket kraft. En synkning i sig låter ju inte heller så våldsamt avancerad... Kommentarer på det?

10. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

11. DrOst

DrOst Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Är du duktig på att tolka resultatet? Har installerat och då får man ex upp två typexempel (partial wakelocks):
    MAIL_SERVICE: 20 m 43 s, count:535 7,7%
    AlarmManager: 1m 19 s, count:979 0,5%

Min grundläggande fråga återkommer då. Om ex AlarmManager står för 979 "uppvaknanden", hur påverkar det den totala batteriåtgången. AlarmManager i sig har bara dragit 0,5% (av vad? Total batterikonsumtion?), men den har väckt telefonen 979 gånger.
    Alternativt, är det bara de processer med höga procentsiffror som är intressanta, ex mail och facebook?