Vad pratar Telia om?

Diskussion i 'Off Topic' startad av AquintiC, 1 jun 2020.

  1. AquintiC

    AquintiC Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Tjena, nu är det så att vi fått besked av Telia att vi kommer få betydligt snabbare internet än vad vi har just nu, dom nämnde något om att det kommer ligga runt 200-500 Mbps (oftast mer) sa snubben i telefonen. Detta pga att dom helt och hållet ska sluta med kopparnätet. Mitt område är ''drabbat'' av detta och för tillfället har vi fått en 4G+ router (4G+ broadband MF286D) med helt värdelösa hastigheter, till och med sämre och mer instabilt än det vi hade förut. Någon som vet eller kan bekräfta att detta bara är en tillfällighet eller är detta vad dom menar med ''framtidens nät''? Det som skrämmer mig är denna frasen från deras hemsida - ''Kunder erbjuds nya, moderna tjänster som ofta har bättre kapacitet än de som försvinner.'' alltså inte 100% bättre resultat.

    Behöver jag oroa mig eller är detta kanske bara en tillfällig lösning till det uppkommande ''supernätet''?
    Någon med tips? Borde jag kanske flytta routern till ett mer lämpligt ställe? Har den placerad i fönstret för tillfället.

    (Hade bara kunnat ringa dom och fråga egentligen men sedan jag inte är skriven på abonnemanget + att jag är väldigt okunnig när det kommer till internetfrågor så låter jag mina föräldrar sköta det snacket och vill inte tjata på dem heller)
     
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Skall de ersätta kopparnätet bör det väl ersättas med fiber och inget annat?
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mer än 500Mbps över LTE låter ju minst sagt lite tveksamt, särskilt om man inte bor dörr i dörr med masten eller dylikt. även om det är tekniskt möjligt.

    Om de lovade en minsta hastighet om 200Mbps och ni inte kan mäta upp ens hälften av det, så är det ju borderline falsk marknadsföring.

    Vad får du för hastighet och ping nu om du kör en enkel speedtest.org tex?

    Förmodligen behöver ni en extern antenn om ni redan experimenterat med placeringen av routern. Här är en av de bättre i min mening: Poynting riktantenn 5G LTE 11 dBi


    Här är modemet/routern Telia delar ut: Mobil wifi-router - Surfplattor - Köp surfplatta med 4G simkort eller wifi - Bredband - Köp bredband via fiber, adsl & mobilnätet - Privat - Telia.se



    Edit: Testa också att plugga in datorn med sladd/ethernet i routern, så problemet inte ligger i WiFi-nätverket.
     
    Last edited: 1 jun 2020
  4. AquintiC

    AquintiC Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Glömde nämna det att jag kör med kabel till min PC och när ingen annan kollar Netflix eller liknande får jag runt 30-40 ping vilket är förvånansvärt bra och även bättre än förut.
    Kopierat rakt av från speedtest.net -
    PING ms
    31
    DOWNLOAD Mbps
    0.91
    UPLOAD Mbps
    5.58

    Har inte flyttat omkring routern och vet inte om jag ska göra det heller, men är det så att det kan ge en stabil uppkoppling och faktiskt göra skillnad så kommer jag ge det ett försök!
     
  5. AquintiC

    AquintiC Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Enligt deras hemsida är det tydligen inte bara fiber, men jag hoppas på att det är det vi får i abonnemanget då det låter lite otroligt med så pass bra styrka via LTE som också bernard nämnde.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, börja med att flytta runt routern. Testa att först placera den vid olika fönster.

    Din ping är okej, men nedladdningshastigheten är ju så dålig att den inte går att leva med. Bor ni ute på landet? Om du loggar in på routern, vad står det då under status->mottagning/signalstyrka etc? Ta gärna en skärmdump.

    Kan man manuellt välja vilka LTE-frekvenser man vill använda i routern? Kan vara värt att experimentera med att låsa den till ett visst band också.
     
  7. AquintiC

    AquintiC Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja precis, det är inte riktigt ute på landet men det är några km utanför en ''storstad''. nedladdningshastigheten är ju helt ofantligt dålig och vet att det kommer en 20-30 gb update till MW nu på onsdag så jag kan väl bara drömma om att få spela det innan nästa vecka liksom...

    Problemet är också det att jag har bara en 100 m internetsladd jag kan använda om jag inte ska använda den jag använder nu som är runt 5 meter lång, bara den längden på sladden kommer jag ihåg att det gav mig en extra 15 ping ungefär... men det kanske det är värt. Har också hört att -93dBm är näst intill oanvändbart.

    Vad menas det med att ändra LTE frekvenser? Är det mellan 2.4Ghz och 5Ghz du menar då?
     

    Bifogade filer:

  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Verkar som du enbart ansluter på 800MHz av bilden ovan att döma. Ja, signalstyrkan är för dålig, du behöver som sagt flytta runt routern. I värsta fall behöver ni en extern antenn i stil med den jag länkade ovan. Är avståndet riktigt stort till masten behöver ni två stycken riktade antenner (routern har två anslutningar eftersom den har stöd för MiMo): Poynting Riktantenn 11dBi SMA med kabel 698-3800 MHz (3G, 4G, 5G) hos Loh Electronics AB

    Helst vill du ju ligga mellan -76 till -85 i all fall, för att det skall vara brukbart.

    2,4GHz och 5GHz avser enbart WiFi.

    LTE-banden Telia använder är följande: FAQ: Frekvenser och frekvensband.
    FDD 800, Band 20 - används i princip överallt där Telia har 4G-täckning.
    FDD 1800, Band 3 - finns i några få områden.
    FDD 2600, Band 7 - används i större städer samt semesterområden för ökad kapacitet.

    Du kan testa att tvinga routern att ansluta på något av de övriga banden för att se om det går/resulterar i bättre hastighet, om routern tillåter det. Men först vill du placera routern på den plats där signalstyrkan är som bäst/den vägg som vätter mot masten.
     
    Last edited: 1 jun 2020
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Är inte allt under typ -100, bra? Kan inte vara möjligt att det inte är brukbart över -85. När jag var på kollo, så var min signalstryka nog nästan alltid mer än -100 och det fungerade o surfa o se på videos utan större problem vad jag kan minnas

    Telia bygger också FDD 700 på Band 28
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Man brukar ha rätt rejäl packet loss då, men det beror lite på vad man gör också. För en "fast uppkoppling" skulle jag nog hålla fast vid att det generellt sett är i princip obrukbart.
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kom också ihåg att Telia bygger band 28 nu också. Inte bara de 3 som du nämnde ovan
     
    bernard gillar detta.
  12. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det enda som är skillnaden nu är ju att de stänger ner kopparnätet område för område, och de gör inget för att förbättra mobiltäckningen i de områden de gör det, så det är bara negativt för de flesta.
    Det är ju inget magiskt med det abbet du fått eller routern, utan det är ju helt vanlig 4G. Du kan ju testa med en vanlig telefon och bredbandskollen för att se var du har bäst täckning istället för att släpa runt routern. Det kan ju även mycket väl vara så att du får bättre prestanda med någon annan operatör, så testa även med en mobil med något abb från Tre (de haft faktiskt samarbetat med vissa kommuner om att få ökad hastighet i glesbyggd) och någon Net4mobility-operatör, Telenor eller Tele2-sfären. Först efter detta är gjort skulle jag börja titta på riktantenner.
     
    6150, Buzz, jnsson och 2 andra gillar detta.
  13. AquintiC

    AquintiC Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för all info! Jag ska experimentera lite med placeringen av routern imorgon och uppdaterar här vad det blir för resultat. Blir det ingen förbättring så får vi kontakta Telia och se vad dom har för planer, kan även vara så att jag missat något om vad deras plan faktiskt är.
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Vad har du och din familj för mobiloperatörer på era telefoner, och vad för hastigheter får ni ut där när ni befinner er i hemmet och i dess närhet?

    Kan inte minnas när jag senast hade såna låga hastigheter som du visat ovan. Måste varit när jag befunnit mig i rejäl obygd, men knappt då. Så verkar konstigt att hastigheten är så dålig, om ni är några kilometer från någon typ av stad/samhälle. Vet dock inte vad som kan vara fel.
     
  15. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 031
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Skulle nog säga att en stor del av de som byter från adsl till 4g-lösningen på telia i snitt får bättre fart, från 10 mbit till kanske 60-150 mbit, på bredbandet men säkerligen inte alla. Några 200-500 mbit är det oftast inte, brukar ju handla om adsl-stationer som inte är lönsamma.

    Problematiskt om en säljare menar på att bytet genomförs för att du ska få en fantastisk uppkoppling ute på landsbygden när det egentligen handlar om en ersättningslösning för att du inte ska bli helt utan internetuppkoppling när fasta nätet avvecklas. Men det låter ju helt klart bättre att sälja in det som att du får en magiskt internet. Har för mig att förr kunde telia skicka ut antenner om man hade problem med täckningen men inte helt säker.

    Testa alla tips att byta plats på routern, även öppna fönster i fall du har moderna, välisolerade fönster och testa olika nätverksval i routern, testa även om 3G är kass på telia. Det kan ju vara värt att kolla över det så snabbt som möjligt så du har möjlighet att returnera abonnemanget om du måste ha någon annan operatör framöver med bättre täckning i ditt område.
     
    Buzz gillar detta.
  16. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Telia håller på att avveckla och plocka bort kopparnätet. De som fortfarande har abonnemang får erbjudande om att behålla samma telefonnummer och 4G-router som kallas "Framtidens nät" men tekniskt sett en helt vanlig 3G/4G-koppling. Kan få riktantenn också om man inte får uppkoppling alls annars. Som andra skrivit så är det Sverige som nation som tvingat telia till det för att "Faster Agda ute i skogen" inte ska bli av med sin telefon.
    Fiber får man själv beställa och betala om man vill ha.
    Se Framtidens nät - Telia.se
     
    Yoko666 gillar detta.
  17. AquintiC

    AquintiC Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har nu flyttat routern till ett lite bättre ställe (?) Får fortfarande helt värdelös uppkoppling så fort något annat än just spelet man spelar körs liksom, dvs TV, youtube osv. Så fort någon gör något så blir det kass ping och kan inte spela.

    Något jag inte riktigt förstår är att när TVn är igång så står det på routerns översikt att den tar emot runt 2 - 4 Mb/s bara från TVn... Har testat detta genom att bara ha den igång och ''bannat'' all annan uppkoppling. TVn har aldrig orsakat problem förut så förstår inte varför den gör det nu...
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Testa med någon annan operatör, som inte använder Telias nät, se om någon annan operatör kan ha bättre täckning och hastighet
     
  19. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 031
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Låter som det blivit ganska mycket bättre uppkoppling nu om du kan gamea och köra YouTube, eller läser jag in för mycket i ditt meddelande?
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Han säger att det blir kass uppkoppling så fort någon annat än just spelet man spelar. Dvs om någon ser på youtube så blir uppkopplingen kass och han kan inte spela spelet