Fråga: Vad räknas som kvitto?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Jakethesnake1, 13 jun 2025 kl 07:25.

1. Jakethesnake1

Jakethesnake1 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Köpte en iPhone 15 begagnad. Säljaren hävdade att kvitto fanns med från Telia. Hade förväntat mig kvitto eller följesedel från Telia, med telefonens IMEI osv. Men det fanns bara utskrifter från mejl, utan en hel del information. Bifogar här i inlägget eftersom det inte finns några personliga detaljer alls. För mig helt uppenbart att det inte räknas som ett kvitto i juridisk mening. Köparen hävdar dock att det gör det, då han ”kollat upp hos Konsumentverket”. Mina källor säger det motsatta.
    Han hävdar att han köpt telefonen begagnad, och detta var det han fick med.

Jag menar bestämt att detta inte kan räknas som kvitto, och borde marknadsförts som utan kvitto.
    Observera också att datum från inköp till första gången använt verkar diffa på ett år?

Bifogade filer:

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 582
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Absolut inte enligt mig. Finns ju ingen koppling mellan telefonens ID och ”kvittot”

rickards gillar detta.
  3. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 097

MINA ENHETER

Är en orderbekräftelse, inget kvitto precis som ni tänker är jag också tämligen övertygad om. Möjligt att du kan kontakta telia och få ett kvitto utifrån ordernummer? Kan vara värt att kolla upp iallafall om säljaren inte verkar sugen på att backa köpet, om det är vad du vill.

4. Jakethesnake1

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det är nog bara ursprungsköparen som kan få ut detta. De får inte lämna ut uppgifter.
    Högst osannolikt dessutom att ordernummer tillhör denna telefon med tanke på datumen.

5. rickards

Mottagna gillanden:
    1 097

MINA ENHETER

Jo, troligen har du rätt. Men kan va värt att fråga iallafall tänkte jag, kanske kan få bekräftat att den är köpt av dem iallafall.

6. Jakethesnake1

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

I detta fall har det mer att göra med att säljaren marknadsfört den som inkl kvitto, men att det sen visade sig inte stämma.

7. rickards

Mottagna gillanden:
    1 097

MINA ENHETER

Förstår, försöker du få säljaren att ta tillbaka den?

8. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 137
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det kan ju inte stämma. Tillverkningsdatumet är liksom Augusti 2024 och enligt bilderna du laddat upp skedde beställningen i oktober 2023.

Det vore väl möjligen om den varit inne på service då och man bytt moderkortet eller något? Men då verkar first use som du säger likaså märkligt.

9. Jakethesnake1

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ja det verkar märkligt, och eftersom det inte är ett riktigt kvitto går det ju inte att bevisa.

10. Hatsune Miku

Hatsune Miku Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    761

MINA ENHETER

Jag skulle säga följande:
    1. Orderbekräftelsen är garanterat för en annan mobil, om den ens är äkta. Detta baserat på datumen.
    2. Orderbekräftelsen kan inte klassas som ett kvitto eftersom bl.a. organisationsnumret saknas för säljaren. Här finns kraven Kvitto – vilka regler gäller? | Konsumentverket
    Samtidigt är följande värt att tänka på:
    1. Du har inte rätt till ett kvitto om du handlar på nätet, och ibland får du bara en orderbekräftelse istället. Denna klassas ibland som ett kvitto av butikerna själva.
    2. Det är inte alltid IMEI/serienummer är med på kvittot/orderbekräftelsen, utan det varierar mellan olika butiker. Helst vill man dock ha med det så det inte råder tvivel om vilken telefon det gäller.
    3. Vad ska du med kvittot till i detta fall? Apples garanti är kopplad till telefonen och sköts automatiskt, du ska inte behöva något kvitto för att använda den. Det är i så fall om du vill använda reklamationsrätten, men den gäller endast ursprungsköparen ändå.