Fråga: Vad ska jag göra?

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Zoubiey, 12 jan 2013.

1. Zoubiey

Zoubiey Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenna, ny här och ny till allt detta så har någon fråga!

Har insane chip och man kan då få en brickad mobil via factory reset och vad det nu mer var, right?
    I alla fall.. Har lyckas roota mobilen med Siyah 4.1.5 via Odin utan några problem alls och även dragit en backup med CWM fast den hamnade på det interna SD kortet för den lyckades visst inte hitta det externa, men har kopiera över backupen på både datorn och det externa och det borde väl inte bli någon skillnad?
    Hur som helst, vill ju få in en ROM och hade tänkt mig den här men har som inte fatta hur tusan det går till och om det är chans att telefonen blir brickad utav det.

TL;DR

1. Någon skillnad på att göra backup på interna istället för externa? (Backup gjord med CWM)

2. Passar den ROMen för mig och hur går jag vidare med att installera den? (ICS 4.0.4 kör jag med Siyah 4.1.5 rootad) Länk!

3. Hur gör jag med reset då jag har insane chip?

Har säkert läst dom här svaren i någon annan tråd redan men just nu blandas allt ihop och kändes bättre om jag fick omformulera frågorna lite så det passade mina tankar bättre!

Mvh!

2. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Hej!

Istället för CM9 så skulle jag föreslå CM 10.1, men det är upp till dig! Om du kan tänka dig det så laddar du ner Gapps och CM10.1 (den på 163MB) och slänger in den via CWM! ;) Länken finns här: http://sourceforge.net/projects/cm10i9100vsync/files/cm-10.1/

1. Din backup bör ligga säker på det interna kortet, dock är det bra att slänga över det på datorn/externa precis som du har gjort, så man har kvar det även om mobilen skulle bli brickad!

2. Om du tänkt följa mitt råd (är väl liknande för andra ROM:ar såklart, med viss skillnad) så gör du helt enkelt:

- Stäng av mobilen, gå in i CWM (Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen)
    - Fabriksåterställning
    - Wipe Cache Partition + Wipe Dalvik Cache (under advanced, om den ens finns för stock-användare, vettefan)
    - Install ZIP -> Install Zip from Internal SD-card (eller nåt liknande) -> Downloads -> *Välj din CM10.1 och låt den installeras* -> Gör samma sak med Gapps
    - Fabikrsåterställning, Wipe Cache igen!

Nu skall du ha CM 10.1! Vill du uppdatera så går du bara in på sidan jag länkade ovan och laddar ner den senaste versionen (Gapps behövs ej, den ändras ej lika frekvent) och gör nästan samma procedur som ovan dock utan fabriksåterställningarna och installeringen av Gapps!

3. Brickningen kommer som du säger vid fabriksåterställning - dock är det endast (bortsett från extrema fall) vid vissa versioner av kerneln som det kan ske, och jag tror att Siyah ska vara fri från den... Annars tankar du ner denna: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1118693

Hoppas att jag inte glömt något, lycka till!

3. Zoubiey

Zoubiey Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar, allt låter ganska mycket enklare nu!
    Har för mig jag har läst att Siyah ska vara utan det men frågar hellre för att vara mer säker hur det funkar!

Testar detta efter maten och får se hur det går, tack återigen! :)

EDIT: Funkade på andra installeringen (fastnade på CM startup), måste bara lära mig vad alla inställningar gör eller kanske hitta ett annat ROM som passar mig bättre. Tack för hjälpen i alla fal!

Last edited: 12 jan 2013
  4. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Absolut! :) Bara höra av dig om du har några frågor om CM10, men jag tycker att ROMen är grym :)