Vad ska/kan man göra?

Diskussion i 'Allmänt' startad av kaycee, 20 sept 2011.

1. kaycee

kaycee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8
    Jag har en SE Arc som jag fick när jag förlängde mitt abb på Telenor.

Efter första uppdateringen så ballade luren ur (den startar om sig, laggar, är seg i uppstarten, touchskärmen funkar inte alla gånger, apparna flyttar omkring sig) och i samma veva så märkte jag färgen på dom 3 nedre knapparna börjat nötas bort.

Service 1: Dom uppdaterar luren men gör inget åt knapparna.
    Får hem luren , den startar inte om sig längre den funkar som den ska i FEM dagar sen kommer det mesta tillbaka utom omstarterna + ett nytt fel. Numer så funkar dom fysiska knapparna men inte skärmen, man måste ta ut batteriet för att luren ska funka igen.

Service 2: Dom uppdaterar luren och gör inget åt knapparna.
    Får hem luren, den funkar bra i 6 dagar sen så börjar den lagga igen, apparna flyttar omkring sig men annars funkar den bra. Det ska oxo tilläggas att dom hade telefonen i 6 dagar liggandes på hyllan i väntan på service men tog in den 1 enda dag i verkstaden och sa att dom inte hittat något fel och skickat tillbaka den med uppdaterad mjukvara.

Service 3: Dom skickar in den för reklamation och dom svarar med att telefonen inte kan reklameras då Service 2 inte räknas pga dom påstår att inget fel hittades men dom uppdaterar mjukvaran iaf(obs dom missade att byta ut knapparna).

Jag har varit i kontakt med telenor om hur vi ska göra nu för jag vill inte ha tillbaka skiten , dom sa att om inte telefonen reklameras så ska dom försöka hjälpa mig iaf och jag vill inte göra något försäkringsfiffel så vad har jag att välja på?

Last edited: 20 sept 2011
  2. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Har du sparat alla inlämningspapper där det framgår att knapparna är slitna?
    Du måste ju kunna bevisa varför telefonen varit inne på service och att det ej blivit åtgärdat.

3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Kolla om du har en konsumentvägledare i kommunen så kanske de kan hjälpa dig också.

4. kaycee

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8
    Dom i butiken är ju vittne ang knapparna och det e ju framfört varje gång, om hur ska jag kunna påvisa mer? ska jag stå och hänga över axeln på han som testar luren på verkstaden? Och felen är ju tydliga, bara dom som försöker slingra sig.

5. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Om jag minns rätt så har de tre gånger på sig att fixa samma problem. Om de inte lyckas har du rätt att få en ny produkt. Jag undrar om man inte kan häva köpet och få pengarna tillbaka också? Eller var det vid fyra? Kolla på konsumentköplagen i alla fall. Det står där

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Tror det är så att ifall en telefon måste lämnas in fyra gånger för samma fel kan den bli utbytt istället. Den måste alltså vart inne tre gånger för samma fel.

Vad de byter den mot är till viss del upp till företaget som sålt den till dig men du skall, om jag kommer ihåg korrekt, enligt lag kunna få en likadan telefon istället för att lämna in den igen. Pengar tillbaka tror jag är good will ifrån företaget.

7. kaycee

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8
    Enligt telenor ska dom byta ut den 3e gången men dom räknar tydligen inte service 2 som en service enligt SE pga dom bara uppdaterat mjukvaran OBS att dom missade att byta knapparna! Jag har tagit kontakt med ARN och läst på deras sida och om man följer va det står där kan jag kräva en reklamation eller dyl från första servicen.

8. dweebling

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag har reklamerat en SE där det uppstod damm under displayen och det var väldigt noga att det finns papper (eller i datan) nedtecknat varför telefonen lämnades inte.
    Så det står vad verkstaden skall göra.
    Inte helt lätt att få igenom, jag mailade SE och tryckte på och fick ut en ny telefon.

9. kaycee

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8
    Det finns det nu oxo men dom ensvisas med att jag inte får telefonen utbytt.

10. dweebling

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Du kan ju prova att ställa SE mot väggen på deras facebook sida, ringa dem eller maila.
    Det är SE som bestämmer över om de ska godta reklamationen.

KOV kan ju också hjälpa till och kanske ringa butiken i fråga. Jag hade skrivit ut konsumentköplagen och tog med till butiken.

11. kaycee

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8
    Imorse ringde dom från Telenor,dom kommer skicka mig ett saleskit och sen får jag gå till butiken och fixa en ny telefon. Dom går emot SE för att allt skötts då dåligt

12. kaycee

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8
    Nu har allt löst sig och jag vill dela med mig att Telenor verkligen tagit sitt ansvar som leverantör och operatör.

Jag fick avslag på min reklamation från SE men Telenor skickade ett Saleskit iaf och sen fick jag välja en lur upp till max 1000kr skillnad. Jag tog en Samsung Galaxy S2 och fick betala 600kr imellan, men dom gav mig iaf 1000kr så jag e helnöjd efter allt strul som varit så cred till Telenor.