Vad ska man tänka på vid hotellvistelse?

Diskussion i 'Off Topic' startad av que, 2 jan 2016.

1. que

que Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Jag ska till en annan stad ett tag och tänkte bo på hotell. Aldrig gjort det konstigt nog. :)
    Förmodligen helt dumma frågor men jag måste ändå fråga. Skratta inte bara... ;)

Om jag bokar hotellrum på nätet och betalar i förväg, behöver jag göra något sen? Alltså är det bara att gå till receptionen och säga att man har bokat rum och visa legitimation? Vilka tider städas rummen i allmänhet, om det nu görs varje dag? Ska man ge dricks? Finns det något speciellt man bör tänka på så att jag slipper stå där som en idiot? :)

2. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 111
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Om du har numret till hotellet kan du ju stämma av bokningen.
    Rummet städas oftast på förmiddagen.
    Dricks behöver du inte ge men om du är toknöjd så kan du dricksa om du känner för det. Inget måste och jag gör aldrig det i Sverige.

bernard gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du går fram till hotelldisken och säger att du vill checka in varvid de frågar om ditt namn och ber i regel sedan om ett betalkort att registrera utifall du skulle använda minibaren eller hotellbaren/restauranten eller dylikt. När det är dags att lämna hotellet går du åter fram till disken och säger att du vill checka ut och får ett kvitto om du behöver det. Du brukar också få frågan om du använt minibaren och sedan en bekräftelse på att inget dragits på kortet du registrerat (men detta framgår också av kvittot, så det kan vara bra att be om ett för säkerhets skull)

Olika hotell har olika deadline för när du senast kan checka ut utan att en extra avgift tillkommer. Dubbelkolla alltid detta, men i regel handlar det om ~11:00 - 13:00. Behöver du checka ut någon timme senare eller dylikt brukar det gå bra och inte kosta extra om du frågar lite snällt i disken. Behöver du checka ut långt innan det är dags för avresa kan du i regel förvara väskorna i ett rum i hotellets lobby gratis.

Hotellpersonalen brukar informera om var det är frukost, frukosttiderna och dylikt medan du checkar in, men fråga annars om detta. Passa också på att fråga om du behöver lösenord för WiFi och om det är avgiftsfritt. Av din bokning borde det framgå om frukost eller inte ingår, men du kan för säkerhets skull fråga medan du checkar in. Om du sedan skall på frukostserveringen så är det bra om du kommer ihåg ditt rumsnummer då detta kan efterfrågas.

I regel börjar städningen runt 09:00-10:00, men kan börja så tidigt som 08:00 också, och beroende på hotellets storlek kan städningen pågå fram till lunch eller däromkring. Om du inte vill bli störd kan du i regel trycka på en knapp så att en lampa tänds eller hänga en skylt på dörrhandtaget. Tänk dock på att ta bort skylten när du lämnar rummet, och vänta dig i regel ingen städning om du avlägsnat skylten efter lunch :) Städpersonalen brukar gå före lunch som sagt.

Edit: En annan sak som kan vara lite förvirrande om du för första gången checkar in på hotell är att rummets lampor i regel inte går att tända om du inte stoppar in nyckeln/NFC-kortet i kortsläden vid dörren. Glöm dock inte att ta med dig kortet när du sedan lämnar rummet :eek: Om du som mig ofta glömmer kortet tampar du bara ned till receptionen, som förhoppningsvis finns där 24/7, och ber om ett nytt kort mot uppvisande av legitimation.

Edit #2: Glömde dricksen. I Sverige behöver du inte dricksa - men det är inte ovanligt att man lämnar något litet på rummet till städpersonalen dagen man checkar ut eller något på bordet efter frukosten. Ingen kommer dock att döma dig om du inte dricksar något :)

Last edited: 2 jan 2016
  4. brynjolf

brynjolf Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Om du inte bor i Sverige eller litar på hotellet, lämna inte värdesaker du verkligen bryr dig om på hotellet om du ska vara borta en längre stund, kassaskåpet är inte heller särskilt säkert om det är nycklar istället för PINkod. I samma veva, förutsätt inte att WIFI nätverket är 100% säkert, i New York kunde jag (teoritiskt och hypotetiskt) läsa manuset för en ny tv serie för de hade delat ut det på hela nätverket...

I lite gladare anda, behöver du något, huvudvärkstablett eller tandborste etc. kan du alltid fråga om det i lobbyn, ibland får man betala. Vissa saker är gratis på hotellet, såsom kakor t ex, då är det oftast rätt uppenbart, men flaskan vin som står lite avsides kostar nog skjortan, dessutom är det trevligare att då ta ett glas i restaurangen ;) Generellt är minibaren skitdyr, även om det börjar ändras tycker jag.

Handdukar på golvet betyder "byt ut mig", annars får du stå ut med samma handdukar dagen efter :)

bernard gillar detta.
  5. que

que Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Tack för svaren! Bra info! Om det finns mer att tänka på så är det bara att skriva. :)
    Kommer jag på något så kommer jag också att fråga.

6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 353
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Bor på hotell någon gång per månad, så här är mina bästa tips:
    •Gör inget du skulle störa dig på. Visa hänsyn alltså. :) Det värsta är när någon dundrar fram på exempelvis frukosten, som att det inte finns någon annan där.
    •Fråga om du undrar över något! Bättre att fråga flera gånger istället för ingen.

Nu vet jag inte om du ska bo hos en hotellkedja eller ett mindre hotell - men bor du på en hotellkedja kan du alltid gå med i deras gästprogram. Hos Elite får du exempelvis en restaurangcheck på 25kr/natt för deras restauranger. Det är ju inte helt fel om du bor där några nätter. :)

7. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Frukosten är normalt värd att ställa klockan för, det tror jag alla kan skriva under på

8. que

que Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Blir nog en hotellkedja. Kollar fortfarande på alternativen.

Kom på några andra "udda" frågor. :)

Bör man vara klädd på något speciellt sätt? Finklädd? Eller går det bra med vardagskläder?
    Sen undrar jag en sak angående min packning. Vet inte om jag ska ta med en resväska eller en "duffelbag" - skulle det se "konstigt" ut om man kom dit med en duffelbag? Som sagt, kan inget om "reglerna" - vill ju inte sticka ut. :)

Ang. bokning av rum på nätet. Om det går att betala i förskott är det bara att säga att jag ska checka in eller är det bättre att säga att jag har bokat ett rum och sedan ge personuppgifterna? Får man ett "ordernummer" som man ska uppge i receptionen.

Ett av tipsen var om belysningen - förstod inte riktigt. Ska kortet alltid vara i för att belysning ska fungera? Finns det ett "slot" både innanför och utanför rummet - självklart utanför, annars kan man ju inte komma in :)

9. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Vad gäller klädsel så beror det nog lite på. På t.ex. Scandic är det gott om småbarnsföräldrar och arbetare som visserligen är hela och rena men inte direkt har finaste kostymen om man säger så.

Om det är ett hotell med den styrningen så finns det kortläsare både i dörren (för att öppna) och en innanför dörren. Den senare styr då belysning, kanske TV och annat elektriskt också. Kortet måste då sitta i den läsaren när man vill använda belysningen, strömmen bryts direkt när man drar ur kortet. Men det är inte alltid som den kortläsaren faktiskt är en riktig kortläsare. Ibland är den bara en enkel brytare så det går att stoppa i vilket kort som helst, t.ex. bonuskort för hotellkedjan...

10. cavveman

cavveman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    En viktig sak, om hotellet erbjuder godis, läsk etc i minibar. Ta inget från minibaren. SVINIGT DYRT att betala det man tagit i minibaren :P
    Såvida det inte är all-inclusive, då kan du ta hur mycket du vill antar jag ^^

11. que

que Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Ang. "klädkoden". Inget speciellt hotell, men kollat främst på Elite, Clarion och Best Western. Så "behövs" det "finkläder" och bör jag ha en packning som är en resväska istället för en duffelbag (sportväska)?

Känns som att jag kanske komplicerar allting, men vill som sagt vara på säkra sidan och därigenom undvika vara ett "ufo"... ;)

12. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 111
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Nej du kan komma dit med mysbyxor om du vill. Gillar du mysbyxor till vardags så kör med mysbyxor, inget du behöver bry dig om. Samma sak med sportväskan.

13. brynjolf

brynjolf Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Ta de kläderna som gör dig bekväm och får dig känna dig snygg så slipper du lägga ner tankar på det. Restaurangen kan ha lite krav på finare klädsel men då pratar vi typ kom inte i shorts och wifebeater (även om det säkert är ok på de flesta ställen också).

Lugn o fin, hotellet är där för att göra dig bekväm, det är lite därför du betalar mer på finare hotell :cool:

14. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 353
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Gällande bokning osv spelar det mindre roll vad du säger. Säg att du har ett rum bokat, sedan om det är betalt i förskott eller ej ser receptionisten i systemet - så det är inga konstigheter. I vissa fall kan du behöva ha samma kort med dig som du betalade med, för att kunna verifiera din bokning. I andra fall vill de endast registrera något av dina bankkort som säkerhet. Ordernumret kan du ha med dig, men det är inget som brukar efterfrågas. Med hjälp av ditt namn hittar man det mesta i systemet.

Som redan sagts gällande belysningen är det väldigt olika. Nu när jag bodde på ett Elite hotell över nyår behövdes inget kort i någon kortläsare för att belysningen skulle fungera. På andra hotell behöver man ha ett kort i kortläsaren för att elen överhuvudtaget ska fungera i rummet. Det märker du! Om det inte går att tända någon lampa märks det ganska snabbt, då sitter kortläsaren alltid precis innanför dörren. :)

Inget hotell kräver att du ska gå i frack, men för allas trevnad är det ju alltid bäst om man kommer i kläder man ser lite representabel ut i. Vad du har kläderna i för väska spelar absolut ingen roll - ta det som passar bäst. Återigen handlar det om att se mer eller mindre representabel ut. Men vardagskläder är absolut inga konstigheter alls! :)

Ett tips när du bokar är att kolla priset på bland annat Hotels.com - men även hur det skulle stå sig mot om du bokade direkt på hotellets hemsida. I vissa fall får man fler förmåner om man bokar direkt på hotellets hemsida - samt ibland även bättre pris!

15. que

que Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Tackar för informationen! Väldigt hjälpsamma forummedlemmar! :)

16. que

que Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Kom på en sak till: måste man lämna in nyckeln/kortet i receptionen varje gång man lämnar rummet eller behåller man den under hela vistelsen?

17. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Du behåller det ända tills du ska checka ut. [emoji4]

18. Herrputte

Herrputte Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    270
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Kan tipsa om att är du i ett varmare land så startar ACn först när du stoppar i kortet i facket på insidan. Men då kan ju rummet vara kvalmigt ett bra tag. Min lösning var att när jag lämnade rummet så satt mitt bibliotekskort i (rumskortet behöver jag ju för att komma in igen)

19. que

que Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    En sak: frukost. Är det bara att gå in i "matsalen" och ta för sig? Self-service?
    Om man vill äta lunch så finns det ju olika menyer- är det "lobbymenyn" som är billigast? De andra är väl trerätters och dyrare?

Tydligt att jag inte kan så mycket om sådant här - har aldrig tidigare behövt bo på hotell och äta på "fancy" restaurang. :)
    Alltid haft någon bekant att bo hos, men känner ingen i denna stad. :(

20. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Har du betalat för frukost är det bara att gå in och ta för dig av allt du hittar. Självservering är det och du kan/får äta hur mycket du vill i princip. :)
    Angående lunch vet jag inte.