Vad ska vi göra med DroidStop.se?

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av DroidStop, 9 nov 2010.

1. DroidStop

DroidStop Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har fått tokhybris och inhandlat tre stycken domännamn.. igen..
    (DroidStop.se, .net och .org)
    Nu är jag lite kluven över vad den ska användas till, men jag har några förslag:
    1)
    En helsvensk "Market", med betallösning.
    Det vore ju enkelt att göra en Market Applikation som nyttjar SMS- betalning för betalningar, visst man får inte så stor del av kakan men i teorin borde det vara lätt. (Använde mej av sms betalningar när jag gjorde svenska sharewareprogram på soft.enkeladress.com)

2) En helsvensk "Market" med bara gratisprogram

Har ni några fler/bättre idéer?
    Jag är som sagt öppen för förslag, och tar gärna emot tips.. Jag kan mycket väl tänka mej ett samarbete om det blir ett större projekt...

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Oftast brukar man ju börja med att tänka ut en funktion och därefter välja ett domän-namn som passar väl ihop med funktionen.

Det verkar som om du redan har lite ideer, kanske är det bättre att gå på de spåren än att hitta på något annat i efterhand.

m v h Henrik

3. PasenRacing

PasenRacing Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag röstar på förslag nummer 2: En helsvensk "Market" med bara gratisprogram

4. DroidStop

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Japp.. fast det är ju lite fegt :)
    Nä skämt åsido så är det naturligtvis rätt väg att gå, tyckte däremot att DroidStop var ett halvkäckt och generellt namn som skulle kunna användas till många droid-relaterade saker. En sak det inte kommer att bli är i alla fall en blogg.

Ja, jag gillar den idén också.. det lutar åt det hållet, men vi får se om det kommer in några fler idéer.

5. Matenrou

Matenrou Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

förslag 2 kan ju fungera om man aktivt recenserar programmen, sen kan man ju ha någon sorts top tio. Måste ju ha någon anledning att gå in på hemsidan där man kan läsa mer om dom istället för att bara gå in på market.

Lycka till!

6. DroidStop

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack. Ja, jag tror du har rätt i att det behövs något mer än bara programlistning. Ska se hur man kan göra detta smidigast, vore bra om sidan kunde bli hyffsat självgående.

7. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Personligen tycker jag att namnet låter negativt. Stoppa Android i stället för typ stanna för Android. Hade hellre valt market för att handla o gratissida låter lite bra. Problemet är att få utvecklare att ladda upp, mkt jobb om du ska göra det själv.

8. DroidStop

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

hmm där sa du nått.. det kanske blir en anti-droid sida :)

Jag vet inte faktiskt, vi får se hur det går. Jag tror ändå att utvecklare vill exponera sina appar så mycket som möjligt så om de med minimal ansträngning kan marknadsföra sin app så tror jag nog det är görbart, förutsatt att jag kan få sidan välbesökt.

9. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Lite roligt att läsa om idén till en sida med gratisapps med tanke på allt gnäll som förekom innan betalapps kom till Sverige ;)

Om du kan få sidan att utmärka sig positivt så kanske du kan få dit utvecklare men frågan är om det finns något intresse för ännu en sådan sida. Försök få till någon slags undersökning där utvecklare får tala om vad de vill ha och vad de saknar idag på andra ställen.

10. DroidStop

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det var jag totalt omedveten om. Måste ha varit innan jag blev Android-biten..
    Detta tåls att fundera ytterligare på..

11. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Det var inget ont menat, men det var så många som klagade på Google för att vi inte kunde köpa betalapps och då även påstod att gratisapps generellt höll låg nivå. Det finns många guldkorn som är gratis och kan du hitta ett sätt att få fram dem på så är det jättebra.

12. DroidStop

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Inga problem, förstod absolut tanken bakom resonemanget.

Ja jag tror att det får bli en "modererad" lista över gratisprogram, sådana som redan är erkänt bra, eller som jag har tid och möjlighet att testa med mina gamla tattoo och emulatorer. Är lite fundersam dock över urvalet av Svenska gratisprogram, om antalet kvalitativa gratisprogram från sverige är för begränsat...

13. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Gör det möjligt för folk att själva skriva recensioner på olika program. Just nu så skrivs dem ofta på en massa olika bloggar vilket gör att det är svårt att hitta.

14. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

+1 på¨den idén.

Typ som appbrain fast på svenska och utan massa extra saker.

15. DroidStop

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

- Se där, den sidan visste jag inte ens att den fanns.. Får ta en titt på sidan och se vad som är bra och dåligt!

16. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Typ som appbrain fast med längre recensioner. För på appbrain så är det mest kommentarer.

17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Kanske för långt bort. Spindeltjänst som går igenom olika recensionsiter och visar de på ett enkelt sett. Säg som appbrain.

18. DroidStop

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Appbrain verkar populärt, frågan är om en sådan sida som diskuterats här skulle kunna slå, när AppBrain täcker de flesta behoven.. Även om deras recensioner brister lite. Hur som helst ska jag göra ett försök med de förslag och idéer som kommit upp här.

Kort sagt:
    * Svensk hemsida
    * Tillhörande Marketliknande APP
    * Gratis Appar (Ska de vara utvecklad av svenskar, eller måste apparna vara på svenska? Jag lutar mest åt det förstnämnda.)

19. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Grejen är att appbrain finns redan på det sättet. En sak som hade varit mer najs är spindeltjänst som samlar alla längre recensioner(från sidor, inte kommentarerna) så man kan få mer kött på benen. Ganska svårt jo men det är något jag skulel vilja ha.

För övrigt så låter namnet mer som någon slags webshop, och då inte en market då det känns lite förlegat.

20. DroidStop

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ok.. nya bud, eftersom det redan finns så många siter med appar. Det kommer med all sannolikhet att bli en site i huvdsak inriktad på Androidutveckling, där man själv kan publicera:

App-tips (Appar man utvecklat)
    Grafik (Menyikoner, och Launcher Icons)
    Guider (för utveckling och relaterade ämnen)
    Källkod/Snippets

Den kommer att vara ganska sparsamt modererad... Återkommer med mer info inom kort.