Vad skall man tänka på när man köper en mobil face2face?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Noxlux, 13 jun 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Noxlux

Noxlux Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hola!

Jag är HELT NOOB vad gäller smartphones. Har läst massa på forumet, men första gången jag skriver.

Vad skall man tänka på när man köper en mobil face2face?

Jag föreställer mig att det finns några enkla tester som är en självklarhet för den som är hemtam i mobilvärlden att utföra? Själv skulle jag på sin höjd ha vett nog att ta en bild, för att kolla att kameran funkar.

Så ... du som är rutinerad mobilanvändare, vad är de viktigaste sakerna du skulle kolla om du träffade någon för att köpa en mobil?

Noxmannen

2. vEX

vEX Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Be att få testa ringa med den (eventuellt ringa upp med din telefon och svara i den) för att höra att allt låter bra. Har haft gamla SE-mobiler där ljudet blivit dåligt när telefonen närmat sig slutet (kan ha varit för den åkt i backen ett par gånger också).

Du kan ju även testa att skaka lite lätt på den, det ska inte skramla om telefonen.

Noxlux gillar detta.
  3. ndrangheta

ndrangheta Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tanka ner appen multi touch visualizer från market o dra med fingrarna över hela skärmen för att kolla att touchen funkar felfritt. Förut fanns det idioter på blocket som sålde telefoner med döda områden på skärmen

4. erlend

erlend Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

leta upp var fuktsensorn sitter på mobilen och kolla om den är "ren" och de råd som kommit tildligare i tråden.

detta är nog det viktigaste eftersom garantin täcker det mesta om du får med kvitto

5. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Av egen erfarenhet så kolla så att du får med kvitto (det är oerhört bra att få med sig). Kolla så att den köparen som du köper telefonen av står som ägare på kvittot (annars kan det vara svårt i vissa fall att skicka in den på service om det skulle behövas). Om han/hon ej står som ägare på kvittot så skriv ett eget kvitto er emellan (där ni skriver att ägandeskapet på telefonen ges till dig, telefonens IMEI är bra att skriva med, pris och vilken vara det gäller). Testa även att ringa med den till någon för att försäkra dig om att den är duglig som en telefon. Du kan även testa att spela upp en låt genom högtalaren för att försäkra dig att den fungerar. Fukt och sådant har jag ingen erfarenhet av, men tyckte jag såg någon skriva om det ovan.

6. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Vill du gå steget längre kan du ta kontakt med polismyndigheten för att bekräfta att telefonen inte är anmäld stulen.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.