Vad skulle det kosta att utveckla ett spel likt wordfeud och rumble?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av xtreme, 6 aug 2012.

1. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har en idé som påminner om wordfeud och rumble men känner inte riktigt att jag har tid att göra hela projektet och saknar kunskapen kring serverkommunikationen mellan användare. Funderar därför på vad det skulle kosta att få detta utvecklat av ngn annan och sen själv bygga på. Hur ser det ut för tjänsterna i ex Indien?

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om man låter någon annan utveckla delar eller allt så är det tiden det framför allt handlar om. Jag brukar räkna med runt 600 kr/h + moms. Det är vad jag tar för konsulttimmar via min firma.
    Hur lång tid tar det att utveckla då? Ja, hur långt är ett snör? :-)

Räkna med ungefär 1 vecka uppstart och planering.
    Utveckling:
    1 vecka klient.
    1 vecka server.
    1 vecka för att få allt att hänga ihop.
    Test och bugfix:
    1 vecka.

På en höft så blir det 5 veckor utveckling. Det låter nog som mycket, men det kommer alltid strula. Så egentligen ska man räkna med ännu mer tid för att inte spräcka budgeten direkt.
    5 veckor med 600 kr/h => 120000 kr + moms.

Sen kan det tillkomma ännu mer tid. Finns det en färdig server (med Java, PHP, ASP.NET eller liknande) att jobba mot? Inte, i så fall så räkna med 1 vecka till.

Om det finns en klient som går att använda men som idag anropar ett dummy-gränssnitt som man enkelt kan jacka in webservice-anrop i så snabbar det upp utvecklingen lite också.

Det måste finns det en bra spec på vilka metoder som behövs och vilken data som ska skickas och hur allt ska fungera. Annars kan det arbetet lätt ta 1 vecka till.

Sen kan tiden kortas ner lite om det finns färdiga lösningar. Just för Wordfeud har jag sett att det finns en hel del färdig kod att använda. Då kan man kanske spara 1-2 veckor.

Om du ska lägga det i Indien. Jag vet inte om det är möjligt för så här små och simpla jobb. Om det går så kommer det vara mycket mer overhead, kommunikationsproblem o.dyl. Räkna med 2-3 veckor extra...minst. Med det inräknat så tror jag att Indien eller andra länder blir mycket dyrare. Sen blir det svårare att få buggar fixade och allt tar längre tid.

Ett tips är att göra en bra planering och spec av det du vill göra. Sen kan du försöka få en konsult mot fastpris på lämplig summa pengar. Exakt vad den summan landar på beror på väldigt många parametrar som du kan se ovan och fler saker kommer att strula.

Om det är en vettig app som har potential så kanske du kan få in en utvecklare som mot 50% delägarskap kan vara med och utveckla den. Om du också är utvecklare så skulle det kunna gå att lösa så utan extra betalning.

hmf gillar detta.
  3. hmf

hmf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

e7andy har skrivit en mycket bra sammanfattning.

Jag vill bara betona vikten av en tydlig spec med klara acceptanskriterier. Min erfarenhet är att förseningar och fördyringar i mjukvaruprojekt väldigt ofta beror på en oklar spec där beställaren och leverantören har olika mål och förväntningar. Se bara alla stora datasystem inom offentliga sektorn, vården etc och hur stora bekymmer det ofta blir innan de är klara och allt fungerar korrekt. Beroende på hur seriös leverantören är (och hur tydlig specen är) kan kvaliteten på den färdiga koden och appen kanske vara bristande i beställarens ögon och leverantören kanske antar att denne ska få betalt för att rätta till felen efter denne ansåg sig vara "klar".

Att lägga ett sånt här mjukvaruprojekt utomlands finner jag inte så stor vits med. I så fall blir specen *ännu* viktigare och man måste dessutom ta hänsyn till kulturella och arbetsmässiga skillnader som kan vara knepiga att bemästra om man inte arbetat med dylik utveckling utomlands på distans tidigare. Det är ofta mycket värt att ha utvecklaren nära till hands eftersom det är ett litet projekt med relativt kort utvecklingstid det handlar om.

e7andy gillar detta.
  4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Håller helt med.
    Gör hellre flera mindre beställningar av funktioner och utöka efter hand. Då kan du se var utvecklingen är på väg och om det går snett så kan man åtgärda det ganska tidigt istället för när allting skulle ha varit "klart".

Sätt upp automatiska acceptanstester med t.ex. JUnit. Ha en kodningsstandard som måste följas. Sätt upp mål för Code Coverage (80% är ett bra mål). Granska all kod som checkas in i versionshanteringssystemet. Se till att publika metoder har vettig JavaDoc.

Eclipse-plugins jag använder för att håll koll på kodkvalitet:
    EclEmma, FindBugs, CheckStyle