Vad skyddar krypteringen i Lollipop mot?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ignatius_Pop, 22 jul 2015.

1. Ignatius_Pop

Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Vad skyddar det mot eg? Är det bara ett skydd mot någon som har fysisk tillgänglighet till din telefon så de ej kan plocka rådatan om de ej har lösenordet? Eller skyddar det även på något sätt mot remote attacks, eller att appar får tillgång till din data? Fast om en app har behörighet till din data då spelar det inte någon roll om det är krypterat eller ej?

Undrar mest om det är någon mening att kryptera mobilen då jag hört att det kan sega ner en hel del(väl därför det inte är kryptering i Lollipop som default, som de sa först).

Last edited: 24 jul 2015
  2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Krypteringen skyddar endast mot attacker där någon har fysisk tillgång till enheten. Det är bara partitioner med användardata, t.ex. /data och /sdcard med bl.a. foton som krypteras såvitt jag vet.

Vid boot kommer lösenordet man angav att krävas för att starta enheten. När enheten väl är startad kan man använda den som vanligt och alla appar fungerar precis som på en okrypterad enhet. I det här läget utgör krypteringen inget skydd alls. Det är alltså endast när enheten är avstängd som krypteringen ger ett skydd.

Ett problem med Android är att enheten krypteras med samma lösenord eller PIN som man har på låsskärmen. I praktiken ger detta knappast något skydd alls då många troligen har en fyrsiffrig PIN-kod på sin låsskärm (10000 permutationer) vilket är väldigt enkelt att testa. Om man har root (SuperSU krävs för Lollipop tror jag) kan man ha separata lösenord för låsskärm och kryptering.

Men jag ser få nackdelar med det om man byter till ett starkt lösenord. Jag tycker inte min N5 har dålig prestanda. Och det skulle kännas bättre om jag visste att min telefon var krypterad (och avstängd) om den blev stulen.

Ignatius_Pop och bernard gillar detta.
  3. Ignatius_Pop

Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Tackar för utförligt svar!