vad tar upp platsen på det interna minnet?

Discussion in 'Allmänt' started by brynte5, Jun 10, 2010.

1. brynte5

brynte5 Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    eftersom det interna minnet är ganska litet på desire, tvingas jag ständigt avinstallera appar, som jag egentligen vill ha kvar, för att få plats med nya!:-(

inget konstigt med detta!
    det är säkert många som har samma problem!

det konstiga inträffar, när jag tex som idag (har hänt många gånger tidigare, men med andra appar), skulle testa att installera copilot!
    det är en stor app på 11mb, så jag va tvungen att rensa rejält bland mina installerade appar, för att få plats med det:-(

jag gjorde ett misstag och försökte installera det via htc sync, istället för astro:-(
    alltså misslyckades installationen:-(
    men det som verkligen förbryllar mej är att platsen (11mb), som copilot skulle ha tagit, nu är borta!!??
    jag har alltså blivit av med 11 viktiga mb, av mitt nästan tomma interna minne!
    som sagt har det här hänt flera gånger tidigare, så det är ingen tillfällighet, men jag undrar varför det blir så här, eftersom installationen misslyckades, borde ju utrymmet förbli samma som innan!??

testade att starta om mobilen, men det hjälpte inte:-(
    hur får jag tillbaka dom där 11mb?

2. MrGoose

MrGoose Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är inte så lätt att det cacheminne från internet läsaren som tar upp plats....?

3. brynte5

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    jag önskar att det hade varit så lätt, men jag har rensat allt cashminne, som jag kan hitta, inklusive internet läsaren:-(

innan jag försökte installera copilot, hade jag ca 19 mb kvar och efter den misslyckade installationen, har jag nu endast 8,30 mb kvar att "leka" med!:-(
    om ändå installationen hade funkat och jag hade haft copilot installerat, hade det kanske känts... ok..., men utrymmet har bara försvunnit, juh:-(

testade att ta ur batteriet i några min, men det hjälpte inte:-(

4. carlg

carlg Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har också problem med minnet.
    Har testat en hel del appar, och skulle nu prova att installera Google Earth. Det är ganska stort, och behöver tydligen en del cacheminne för att köra. Så det gick inte att starta, utan klagade på minnet. Så, jag rensade bort ett stort antal appar, men återstående minne verkar knappast ha påverkats alls...??
    Finns det något man kan köra för att "reclaima" minne? Defrag??

Mvh
    Carl

5. Mr_Miyagi

Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Om installationen misslyckades så kanske det är filer från installationen som ligger kvar. Om du rensar lite till på telefonen och installerar om copilot via Astro så kommer den kanske skriva över de filer som blev kvar sen sist och du kanske får "tillbaka" lite utrymme.
    Det är vid sådana här tillfällen man blir så irreterad över att man inte har root-access.
    Det rör sig nog inte om fragmentering, linuxfilsystemen är generellt hyfsat bra på detta och dessutom ska man inte förlora så här mycket utrymme vid de begränsade skrivningar det handlar om. Troligtvis är det så att när det blir fel på installationen så ligger filerna kvar och det går inte att "avinstallera" eftersom systemet inte "vet om" att filerna ligger där då installationen misslyckades. Android borde naturligtvis bli bättre på att städa upp detta och användarna borde naturligtvis ha root-access till sina egna telefoner.

Men som sagt, en ominstallation vore ju det bästa tipset, men du får väl rensa upp lite till först så det får plats, de program du avinstallerar kommer du förhoppningsvis kunna installera om sen.

Last edited: Jun 15, 2010
  6. Laffe

Laffe Senior Droid Medlem

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    Apple iPad Air 2
  7. brynte5

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    den här appen defragmenterar: http://www.emobistudio.com/memoryup_personal.asp

jag testade att avinstallera en hel hög med appar, som jag egentligen ville ha kvar!
    då hade jag ca 20mb kvar och försökte med en ominstallation, men det var för lite minne kvar, stog det!
    nä, nu orkar jag inte med detta längre, så det blir en hard reset iom att jag även har "batteriproblemet" efter uppdateringen!
    enda hindret på vägen nu, är hur jag gör en backup av kalendern!?
    trodde att den backades upp automatiskt till gmail, men när jag loggade in på gmail och kollade i kalendern, så fanns det iaf inga poster!?
    nån som har nåt tips?

tackar!
    ska kolla upp och rensa det där, men det blir ändå en hard reset för min del (så fort jag lyckas backa upp kalendern)!

8. carlg

carlg Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade tidigare problem med att synka events från Desire till Google Calendar, men det fungerade bättre efter att jag kryssat UR "Min Kalender" på Desire
    Kalender -> Menu -> Kalendrar, kryssa ur "Min kalender".

Fick till sist in Google Earth på Desire också. Jag avinstallerade lite appar mha appen "Quick Uninstall". Verkar som om den kanske rensade bättre.

Google Earth är grymt snyggt på Desire, faktiskt! Flyter på fantastiskt fint!!

/ Carl

9. Fritte

Fritte Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag gjorde idag en hard reset efter ett tips här på forumet.
    Anledningen var att jag hade ont om utrymme.
    Efter att jag gjort hard reset och installerat de appar jag hade tidigare så hade jag ungefär 50 MB mer ledigt utrymme än innan.

10. carlg

carlg Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är ju lite tradigt att det är svårt att frigöra minne efter avinstallationer. Hmm...

11. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Du har provat att gå igenom alla applikationer i settings menyn o tömma cache? vissa har 10-20 mb uppätet i cache...

12. pjb

pjb Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns något som heter MemoryBooster som ska motsvara Ramoptimizer på datorn om det nu kan vara till någon hjälp.

13. brynte5

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    tömde den där mappen nu, men det var inte så mycket i den faktiskt (ca 380kb, tror jag det var)!

testade att kryssa ur "min kalender", men nackdelen är att då följer ju inte posterna från "min kalender" med, till den nya!

ok, men tar inte google earth väldigt mycket plats!?

brukar avinstallera med en app som heter "uninstaller", men den verkar ju inte rensa så bra...

gjorde en hard reset igår och fick oxå ca 50mb mer utrymme att leka med:)

håller verkligen med dej:(

japp, gick igenom rubbet, innan jag gjorde en hard reset!

ok, ska kolla upp det!
    låter på din beskrivning, som att det är nåt liknande memoryup!?

14. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tappade några mb idag efter jag installerade en app och sen avinstallerade så hade jag 4 mb mindre än när jag började, men efter en omstart fick jag tillbaka dem.

kanske är temporära filer i /tmp eller nått? :O