Vad tycker du om att lämna ut dina uppgifter på internet?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Akillles, 29 dec 2010.

1. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Jag undrar var du tycker och tänker om att lämna ut dina uppgifter såsom namn och adress på internet?

Jag själv har nu börjat tänka på mer och mer vad jag lämnar ut för uppgifter till olika sidor på internet. När jag var mindre registrerade jag mig både här och där. Oftast får man skriva in sin adress och ibland även sitt telefonnummer.

Jag tog mig då en kväll och tänkte tillbaka på vilka sidor jag hade registrerat mig på och försökte ta bort så mycket information som möjligt. Ingen av dom sidorna kunde man ta bort sin användare helt och hållet. På forumsidor och liknade förstår jag att det inte skulle fungera att ta bort användare men det finns massor med andra sidor jag skulle vilja ha bort mig ifrån. Även om sidorna inte publicerar namnet utan bara ett användarnamn så har man ändå gett sin fulla adress till ägarna av siten och man har ju ingen aning om vad de gör med uppgifterna.

Jag vet inte om jag oroar mig i onödan?
    Kommer någon gång de där uppgifterna att raderas efter tillräckligt lång inaktivitet? Jag tänker att det blir bara mer och mer användare och det går åt mer och mer användarnamn. Någon gång måste väl användarnamnen ta slut och det måste frigöras konton som är inaktiva.

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Jag oroar mig mer om Google. Att folk har min adress gör inte mig så mycket då den är ganska enkel att få tag på. Hitta.se ex. Däremot alla mail och telefon som Google har bra kontroll över får en att fundera lite extra ibland.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

3. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Jo, google är ju rätt så stora och har dom flesta uppgifterna om sitt liv (om man har lämnat ut det) men om dom hittar på något fiffel så märks det nog rätt snart. Men då är det ändå för sent :)

Att hitta en adress till en person man vet finns är ju inte så svårt. Men det jag är "rädd" för att uppgifterna sparas i en databas som läcker ut.
    Ett exempel är SD:s medlemsregister med både namn och adress. (Vet dock inte vad som är sant i den)

4. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Ärligt kunde jag inte bry mig mindre :P För vad kan ärligt hända? ^^ Mitt namn har jag inget problem med att ge folk, men adressen skriver jag väl antagligen bara på hemsidor då jag beställer saker. Personnummer ser jag heller inga problem med, är väl de 4'a sista siffrorna jag inte delar med mig 24/7 utav dock :P

5. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
    Jag är inte paranoid längre. Visst, jag är försiktig med personnummer m.m och mina bankuppgifter.

Sen om någon ser info om var jag har surfat m.m bryr jag mig inte om.

6. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Personnumret sista siffror är inte svårare att hitta än adress. Till skillnad från hitta och eniro som bara hittar telefonnummer så hittar upplysning.se alla folkbokförda. En gratis inloggning och sen får du med sista siffrorna i personnumret också.

Jag skulle också säga att det är google men också facebook man ska va rädd för. De sitter inne med så oerhört mycket information, inte bara rena fakta såsom adress och telefonnummer utan också sökbeteenden, vad man deltagit i, bilder, privata mail etc. Det den informationen som är känslig och kan användas för att hänga ut folk eller liknande. Jag vill inte gärna att facebook skulle sälja ut bilder på mig om det skulle hända mig nåt så aftonbladet vill ha tag på mig. De har laglig rätt att göra det men unlåter sig då det skulle leda till en hatkampanj, men de kan.. Jag är mest noga med att se till att inte vemsomhelst kan gå in och kolla mitt facebookkonto etc, jag har läst artiklar som refererar till vad personer skrivit på facebook och jag vill inte gärna hängas ut för sånt som kan ryckas ur sitt sammanhang.

Så jag är alltså inte särskillt orolig för vad dessa jättar ska göra med informationen annat än riktad reklam men restriktiv vad jag lägger ut för allmänheten..

7. swedebear

swedebear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Precis som Ziq säger så är det inga problem att få tag på personnummer, personnummer är offentliga uppgifter, och man kan tex få ut personbevis på vem som helst om man skulle önska

8. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Facebook är lite intressant med tanke på hur mycket som läcker ut och ändå lägger folk bara upp mer och mer uppgifter om sig själva och sina vänner (både med utan tillstånd av vännerna). Google kanske vet mycket om många men Facebook vet nog betydligt mer om sina kunder och delar med sig mer av det till sina betalande kunder.

9. Devablo

Devablo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag oroar mig inte mycket, men man borde ju vara lite extra försiktig när man registrerar sig/chattar med någon okänd. Förresten, kan andra läsa PM?