Diskussion: Vad tycker ni om Sony Xperia X Compact?

Diskussion i 'Xperia X Compact' startad av dragontrumpetare, 29 dec 2016.

  1. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag hittade den sedvanliga "hands-on reviews"-tråden, även diskussion om det var rätt att X Compact inte är en premiumlur samt förstås updateringstråden. Däremot saknade jag tråden där diskussionen om personliga recensioner eller åsikter. Om ni tycker den inte behövs får ni ta bort den, men jag saknade den iallafall.

    Så här kommer mina tankar. Vad tycker jag då om själva luren. Gör mig inte så mycket alls att den faktiskt inte är en premium-luren, för den känns då allt igenom premium. Plasten är inte av den billiga typen, utan en påkostad sådan och känns när den är kall lite som att ta på ett toaletthandfat eller toalettstol. :-) Trodde fankens först det var porslin. Den känns bra i handen och skär inte in någonstans som en iPhone eller andra lite mera kantiga lurar. När det gäller s k bezeller så anser jag att det är nästan som den har för små. För jädrans vad lätt det är att träffa något på sidorna av luren. Vet inte hur många gånger en app öppnas, eller kameran slås igång. Upptäcker ibland hur mobilen tagit en bild i fickan och tror detta problem har med för små bezeller att göra, då jag aldrig haft liknande problem tidigare. Däremot är bezellerna bra där högtalarna sitter.

    Det är bra att man har USB-C kontakt numera. Mycket trevligt att inte behöva tänka på hur man stoppa in laddkabeln däremot gillar jag inte placeringen utav själva kontakten. Problemet är att jag saknar möjligheten till att få mobilen i landskapsläge vid laddning i en docka. Det var mycket praktiskt med Sony Xperia Z1 Compact att man kunde sätta den i dockan vid laddning, och få landskapsläge när man titta på youtube eller netflix. Med Sony Xperia X Compact är detta inte möjligt, då laddardockan (äger inte en för tillfället men har sett bilder på hur den ser ut och fungerar) numera gör att mobilen måste stå upprätt. Ingen lyckad lösning tycker jag nog.

    Toppen med hårdvaruknapp till kameran. Stort plus. Volymknappen är dumt placerad, men tycker den funkar utan problem. Sony har tänkt att den skall vara en bra placering när man tar bilder, för vid fotografering är den precis rätt placerad. On/Off knappen funkar som den ska och är enligt mig perfekt placerad för mig som är högerhänt. ;-) Tycker att fingeravtrycksläsaren funkar bra också. Men visst ibland glömmer man bort att man måste hålla i tummen kvar tills man kommit in, för annars låses inte mobilen upp. Håller man upplåsningsfingret för kort stund, så tänds bara skärmen, men man kommer inte in. Möjligen skulle man gjort som Apple gjorde med iPhone som låser upp allt. Sony tänder alltså först skärmen, sedan låser man in. Detta går fort, men håller man inte knappen hela tiden så kommer man inte in. Kanske lite omständigt. Men det är en bra funktion och den är stabil, om man då inte släpper fingret för tidigt så att mobilen inte låser upp. Gör man rätt, så låses den upp mycket kvickt.

    När det gäller mjukvaran är den mycket bra. Flyter på bra är smooth. Har man gamla mjukvaran Marsmallow 6.0.1 så kan man få tillbaka ett launcherproblem som nog inte funnits i mobiler sedan Xperia S. Då launchern läses om till och från. Detta tycker jag försvann med Nougat 7.0-uppdateringen som gör gränssnitten ännu mera smooth. Något jag saknar ifrån min Z1 compact är "small apps" som jag gillade mycket. Speciellt miniräknaren som man kunde ha igång. om man höll på att betala räknignar. Saknas verkligen i den gamla mjukvaran. Men detta problem försvinner i och med att delad skärm dyker upp i Nougat 7.0. Men visst skärmen är något liten för den funktionen, men det funkar.

    När det gäller tangentbordet saknar jag verkligen Sonys egna tangentbord då jag och Swiftkey inte är vänner. Swiftkey retar mig till gallfeber och hade inte mobilen varit så här bra, hade den nog suttit inkilad i en vägg för länge sedan. Kameran har jag inte så mycket att säga om då jag känner att jag inte är speciellt bra på kameror. Jag får usla bilder hur jag än tar, t o m med en grym kamera. Jag tycker den verka bra iallafall känns bättre än min gamla lur. Däremot tycker jag det är synd att den inte har 4K och att det är synd att den intelligenta stabiliseringen funktionen inte funkar om man har ställt in kameran på 1080 60bilder/sek funktionen när man filmar video. Så det skakar en aning då. Men tycker att stabiliseringen är grym på den sämre inställningen 1080 med 30bilder/sek. Något annat som jag saknar är skärminspelning som inte längre är en implementerad funktion utan något man måste installera. Inte lika lätt att gör dessa skärminspelningar längre.

    Batteritidsmässigt har jag tagit mig igenom en hel dag utan att behöva ladda. Men det är ganska ojämt tycker jag. ibland blir man lite orolig. Ibland kommer jag inte över 3 timmar skärmtid och andra dagar har jag haft över 5 timmar. Vet inte om det beror på uppdateringen är ny och inte har hunnit stabilisera det hela. Tycker det är bra ljud vid samtal, men har frågor om hur bra antennen är då jag väldigt ofta tappar täckning där jag bor. Nu under julen har jag varit i Blekinge och har inte haft dessa tapp av nät, vilket gjort mig lite fundersam om det faktiskt beror på nätet och inte mobilen. Men har beställt nytt SIM-kort för att se om det gör saken något bättre. Tapp av nät är alltså för mig i Örebrotrakterna ett stort problem. Högtalarna i luren låter bra, även om det saknas bas. Tje, tror det var allt jag hade.... kanske har glömt något. :-)

    Med andra ord: Nougat 7.0 gör mobilen mycket bättre, så uppdatera.

    Plus:
    Byggkvalité
    Bra känsla i handen
    bra skärm
    Bra stabiliseringsfunktion i kameran
    Hårdvaruknapp för Kameran

    Minus:
    USB-C placering då man nu måste ställa mobilen upp
    Becellerna nästan för små gör att man öppnar appar och kamera av misstag
    Swiftkey tangentbord som gör mig helt galen


    Frågetecken:
    antenn
    Kamera
    Batteristamina

    Häftigt:
    Man kan ställa upp mobilen på högkant. :-)
     
    Last edited: 6 maj 2017
    ky3mikael, Qui vivra verra och bernard gillar detta.
  2. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Köpte en till dottern i julklapp att ersätta hennes Z3C som hon haft i två år.

    Märkbart snabbare och smidigt med fingeravtrycksläsaren!

    Skaffa ett passivt ställ så kan du ha telefonen både stående och liggande vid sängen: https://www.spigen.com/products/mobile-stand-s310?variant=3272970561

    Jag installerade omgående GBoard (Googles tangentbord som jag själv använder på Nexusen). Funkar skitbra.
     
    dragontrumpetare gillar detta.
  3. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Det var ett smart ställ. :-) Ser däremot fortfarande visserligen ett problem med att kabeln är på sidan. Vet inte om mobilen kommer ligga bra i stället om det är en laddare på sidan som kanske drar ner den.
     
  4. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jag har kört så med ett ställ från Anker på både min N6 och N6P som jag bara kan ha telefonen liggande i och därigenom laddsladden ut från sidan iom att de har kontakten i botten (som X compact). Har funkat bra för mig.
     
  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Låter bra [emoji5]️
     
  6. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Har nu iallafall börjat märka små irriterande egenheter. Swiftkey har jag redan berättat om, och Swiftkey är fortfarande ett stort problem, så länge jag inte skriver på engelska då för då funkar det ok. Går mycket fortare att skriva på engelska än svenska med skittagentbordet.

    Nej, har ett annat lite smått irriterande problem som innebär att jag till och från upptäcker mörka bilder i min bildalbum. Min mobil tar alltså bilder i min ficka. Så även om låset är på, så lyckas mobilen att starta kameran och ta en bild. Jag tror inte det är kameraknappen som är problemet utan kameraikonen som som finns på upplåsningsskärmen. Problemet har lite med att funktionen att knacka på skärmen funkar lite konstigt. Ibland knackar man och inget händer. Sedan gör man det långsammare, inget händer. Och ibland lyckas man varje gång. Andra sätt som ibland starta min skärm är när man gnider skärmen med en duk. Så skärmen är lite ojämn i känsligheten kan tyckas.

    Har också märkt att videokameran få konstiga artifakter vid filmande. De flyter på och är stabilt, för att sedan flimra till typ och fokus försvinner för att någon sekund skärpa till sig. Känns lite som fokusen är så snabb, nu att den inte vet vad det skall fokusera på.
     
  7. Topeli

    Topeli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Har efter andra fabriksåterställningen mm fått Nougat 7.0 vilket
    fått mobilen att bråka mindre (om det nu var det)
    Uppdagade efter återställningen att SONY installerat minst två appar,
    de två jag funderar mest över är
    "porträttstil" - installerad av SONY
    "avancerad loggning" - installerad av SONY
    vilka inte går att stänga ner / avinstallera, vad jag funnit iaf.
    Kameran är jag mycket nöjd med, fotar med 8 Mp 16:9
    samt lyssnar på Spotify via blåtand med Marshall Major II,
    gott om bas och övriga toner.
     
    bernard gillar detta.
  8. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
  9. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
  10. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Men har det inte bara på Youtube utan även i Windows mediaplayer, vlc och alla andra spelare som jag har. Har t o m grafik fel att visa delar av filmen blir grön och pixlig. En panoramabild jag tog hade förlorat hela översta högra hörnet. Fick klippa bort.
    [​IMG] Denna panorama har problem i nedersta mittläget. [emoji21]
     
    Last edited: 7 maj 2017
  11. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Det är väldigt svårt att ta panorama-bilder. Som jag ser det så har du ungefär halvvägs haft mobilen riktad för högt upp och därför missat en del. När sammanslagningen av bilderna görs så blir det en svart fläck i de områden man missar. Om du är säker på att du inte har missat något så är det något fel på mobilen som du säger. Det felet kan vara mjukvaru- eller hårdvarurelaterat. Testa att reparera mjukvaran via Xperia Companion (glöm inte att göra en backup först). Om det inte hjälper så borde du lämna in den på garanti via Sonys hemsida.
     
    bernard gillar detta.