Fråga: Vad tycker ni som är vana vid systemkamera om S8?

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av Kristy, 18 jul 2017.

Taggar:
  1. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Hejsan!
    Jag är fotointresserad och fotar ffa naturbilder och djur med min systemkamera, men den är ju långt ifrån alltid med när motivet dyker upp och jag har länge önskat mig en mobil med vettig kamera. När det gäller mobilen i övrigt är jag väldigt sugen på en S8:a eftersom jag tycker den är superläcker och ligger perfekt i handen, men kameran gör mig dessvärre tveksam. Jag vet att många älskar kameran på S8, men som systemkameraentusiast avskyr jag övermättade färger, artificiellt pålagd skärpa och överexponerade mörkerbilder med hysterisk brusreducering. Jag gissar att ni som är vana systemkameraanvändare håller med om att detta är en stor nackdel hos Samsung. Eftersom jag bara sett exempelbilder från nätet skulle jag gärna vilja ha er åsikt hur det fungerar för er. Vad tycker ni om bilderna och hur mycket av ovanstående kan åtgärdas genom manuella inställningar? Jag har hört att kameran skall vara väldigt bra i RAW-format - stämmer det? Enstaka viktiga bilder kan jag tänka mig att behandla från RAW men inte särskilt många, det räcker inte tiden till tyvärr.
    Hade det bara gällt kameran hade jag tveklöst valt HTC U11, men jag har små händer med korta fingrar så den är tyvärr inte alls bekväm i handen på mig. Innan den kom ut funderade jag på LG G6 också, men då passar HTC mig bättre av flera skäl.
    Vad tycker ni?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan alltid aktivera det manuella läget och justera sådant som färgmättnad där. Tyvärr får du räkna med att det blir en aning överdrivet vad gäller exempelvis färgerna om du fotograferar i autoläget. Brusreduceringen och kantskärpan är rätt påtaglig i S8, och även i det manuella läget går inte detta att justera på i princip några telefoner, utan då är det RAW som gäller.

    "Plattast" resultat får du förstås som du är inne på om du fotograferar i RAW-format. I regel sparas fortfarande en JPEG om du aktiverar RAW, så har du tagit en bild på något alldeles särskilt som du önskar piffa till fungerar det nog fint som en kompromiss.

    S8 och G6 ligger rätt nära varandra storleksmässigt. Jag lutar lite åt att G6 faktiskt har något plattare bilder än S8, men det är ingen stor skillnad. Överlag föredrar jag själv kameran i S8:an.

    Med appen Snapseed och RAW kan man få fram rätt fantastiska resultat med S8:an, men jag tvivlar inte på att G6 också är vass på den punkten.
     
    Kristy, dannejanne och R3b0rn gillar detta.
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Altså, som både naturfotograf och bröllopsfotograf så finns det så klart ingen telefon som håller måttet när det gäller att leverera bilder likt en systemkamera, även om man kör RAW, fast det blir så klart mycket bättre och man får mycket större kontroll över bilden. Framförallt brusreducering och skärpa som är de två största fienderna på mobiltelefoners kameror. I alla fall speciellt S8 och G6. Jag har båda de telefonerna och uppfattar kameran i S8 som bättre än den i G6 i de flesta lägen men båda sabbar jpg bilder till den grad att detaljer förloras och kanter för överdriven skärpa. Nackdelen med G6 är en sämre sensor så klara linjer/kanter blir mycket orenare på G6 och det ser väldigt brusigt ut så fort det inte är optimalt ljus.

    En fotografs "dröm" (det närmaste man kan komma) när det kommer till mobilfotografering ligger ändå hos LG V10 eller V20 och säkert V30 som kommer men de två förstnämnda har inte varit små smidiga telefoner direkt utan har 5,7" skärm i 16:9 format.

    En bubblare är dock LG G4 som tar otroligt detaljrika bilder sett i mobilögon och slår det mesta nyare som finns på marknaden idag i det avseendet. Den kan man få rätt billigt idag men den har också haft stora hårdvaruproblem och slutar i bootloops.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  4. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    s8 har bäst kamera på telefonmarknaden,men ingen tel kan mäta sig med systemkamera
     
  5. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

     
  6. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Tack så jättemycket! Hoppas jag gör rätt nu när jag svarar, det är första gången för mig i ett community! :P
    Det där med RAW, menar du att det går att fota så att man får både en JPG- och en RAW-kopia samtidigt? Det vore ju toppen och löser problemet eftersom man skulle kunna ha det som grundinställning och sedan välja i efterhand vilka bilder som är bra nog att lägga ned jobb på att bearbeta! :D Jag antar att det tar jättemycket minne men det gör inget, jag lagrar ändå på extern hårddisk/molnet. :) Mobilen är ju för mig är en "snabbkamera" för att fota den där räven som råkar springa ur framför mig eller när hunden ställer upp sig riktigt snyggt och då har man inte tid att mixtra med inställningar, i alla fall inte för mycket.
    Bra tips med apparna också, sådant har jag ingen aning om eftersom jag knappt fotat med min tidigare mobil (Sony), den var för dålig för det tyckte jag. Blir det bättre med appen RAW än med RAW-läget på kameran?
     
  7. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

     
  8. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Tack så jättemycket! Tyvärr fungerar inte såpass stora telefoner i mina händer eftersom jag har extra små tjejhänder med korta fingrar så t.o.m. 5,5 tum i 16:9 format känns för stort. :(
    Väldigt bra info i alla fall, jag har ett nyväckt intresse för att lära mig mer om telefoner så det var intressant. :) Dessutom jättebra för andra som läser som inte har mitt problem med små händer. :)
     
  9. tictoc

    tictoc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag skulle säga att Huawei P10+ har den bästa kameran av alla telefoner - om man ser till både hårdvara och mjukvara. Mjukvaran är i mitt tycke överlägsen alla andra kamerors, och påminner mycket om en systemkameras upplägg. P10 (utan +) är endast 5,1 tum ( för små händer). Huaweis telefoner tillåter också att man kan fota i svartvitt då en av de två sensorerna är en svartvit, vilket man är ensam om på marknaden. De svartvita bilderna blir faktiskt enastående bra. Jag pratar bara om stillbilder, nu. Huawei är något sämre när det gäller video, utan att för den skull vara dåliga... Huawei har också möjligheten att fota i raw + jpeg samtidigt.
     
    Last edited: 19 jul 2017
    Kristy gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    8960486126722840529-account_id=0.png

    Ja, så som du skriver går utmärkt, se bilden ovan :) Observera att du endast kan spara RAW från kamerans "Pro-läge". Det går inte att spara i RAW-format om du fotograferar i "Auto-läget".

    En begränsning är bara att RAW-bilder inte sparas om du tar bilder i serie (håller inne fotoknappen), men tar du en bild åt gången utan att hålla inne knappen kan du ändå ta dem i rätt snabb följd.

    I "Pro-läget" kan du välja att ställa allting på auto, så om du vill köra "point and shoot" blir det rätt jämförbart med auto-läget ändå.

    Det du kan justera manuellt i "Pro-läget" är:
    • ISO
    • Slutartid
    • Autofokus: Manuell/Auto
    • AF-område: Flera/centrerat
    • Vitbalans
    • Mättnad
    • Mätning: Punkt, Centrerad, Matris
    • Blixt: av/på/hela tiden på
     
    Kristy, night77 och dannejanne gillar detta.
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 413
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Verkar som nästa år blir de nästa stora revolution när det gäller smartphone kamereran. Tillsamans med dubbla kameror blir det även intressant.. i teorin får man då 14 linser att leka med..vi behöver mer linser för att kunna få riktig optisk bokeh effekt som inte är mjukvaru baserad. Men ju mer som sker på i optiken ju lättare blir det för mjukvaran att lägga till lite extra bokeh effekt

    [​IMG]
     
    Kristy gillar detta.
  12. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

     
  13. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Tusen tack @bernard@bernard, det var exakt den info jag behövde! :D :D :D Det blir nog en S8 i så fall, den är den i särklass skönaste telefonen för mig! :D
     
    bernard och dannejanne gillar detta.
  14. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @Kristy@Kristy om du vill citera någon kan du trycka på citera-knappen en gång, så hamnar citat automatiskt i meddelanderutan du sedan också skriver svaret i.
    .... efter att citatet hamnat i meddelanderutan skriver du bara svaret undertill själva citatet, så blir resultatet som i det här inlägget :) I annat fall får du inlägg som bara innehåller ett citat och inget annat,.
     
    Kristy gillar detta.
  16. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Tack @tictoc@tictoc! :) Just i dagsläget är inte Huawei något alternativ för mig eftersom jag har lyckats dränka två telefoner och vattentäthet (minst IP67) alltså är ett absolut krav, men jag skall ha det i minnet tills nästa gång ifall Huawei fixat det då.
     
  17. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Tack igen! Jag satt och funderade på det. :) Jag har bara skrivit på fb förut... :P Jag har massor att lära mig!
     
    Finskpinne gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Finemang! Precis så skall det se ut :cool:
     
  19. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Det blev en S8. :) Blå, blank och blixtsnabb. :)
    Jag misstänker att kameran och jag kommer att ha våra kontroverser och att lämna systemkameran hemma mer blir det inte tal om, men i övrigt är den super! :D
    TACK FÖR HJÄLPEN allihop! :)
     
    Last edited: 24 jul 2017
    Mars Mountain, Trino, dannejanne och 2 andra gillar detta.