Vad tycks om ny stationär?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Tobby, 7 jan 2012.

1. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Fick hjälp på SweClockers med det här, vill bara ha fler utlåtanden.
    Budget 5000-7000 med krav på 1, men hälst två USB 3.0 och 2 HDMI eller 1 HDMI och 1 DVI-D.
    Kundvagn - 2012-01-07 - Inet.se

Last edited: 8 jan 2012
  2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Inget grafikkort?

Senast jag var inne i gemet så var Intel the way to go. Hur kommer det sig du har valt en AMD?

3. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Processorn har i detta fallet inbyggt grafikkrets vilket innebär att ett externt grafikkort ej är behövligt. AMD fungerar gott och väl, är väl mest i mer tyngre applikationer och en del spel som Intels processorer är bättre på åtminstone papper.

- Någon monsterdator är det ju visserligen inte, men till dagligt surfande och titta film duger den fint till.

4. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

SKulle jag skrivit från början. Kör full-HD film med hög bitrate, Blu-Ray-filmer, Photoshop CS5 plus surf och lite annat småt och gott. Budget var 5-7k med krav på 1, men hälst två USB 3.0 och 2 HDMI eller 1 HDMI och 1 DVI-D.

5. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Inte jag som satt ihop det utan en medlem på Sweclockers. Om du tror dig veta bättre så får du gärna ändra.

Reagerade också på grafikkortet först.

6. tompathepilot

tompathepilot Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Med din budget ser ju datorn ok ut, men jag skulle helt klart valt en snabbare disk än den 2.5" som dessutom var en 5400rpm.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Det är ganska enklare att påpeka saker än att sätta ihop en själv. Men du har möjligtvis inte en låda som du kan använda eller så? Allt för att spara lite stålar.
    Nu vet jag inte alltför mycket längre eftersom jag inte hänger på sweclockers men interna grafikkort brukar inte vara så bra, så om du har råd en snabbare disk, intel och ett grafikkort. Vet ej hur många olika jämförelser det finns mellan externa grafikkort och interna, antar att de inte är för många.

Edit: Lådan som swec-medlemmen valde har inte usb 3.0

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1339600/2012-01-08
    Skapade en, lite inspirerad av dera köp-kit med en 2,5k i5a. Fast eftersom den låg över budgeten så bytte jag grafikkortet till ett billigare och även chassit. Jag har läst att Intel har stabilare SSDer. När jag köpte min på webhallen sade han att Corsair är snabbare men Intel är stabilare.
    En SSD som systemdisk för photoshop och så hade ju varit grymt. Länken ovan kostar drygt 8k (79xx) med montering. Såg nu att din budget sträckte sig till 7k. Så här är en med en i3a istället:
    http://www.inet.se/kundvagn/visa/1339630/2012-01-08 för 7065 med frakt och montering.
    Folk får gärna klaga :)

8. azek

azek Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Helt rätt tänk tycker jag. Ssd för operativ och de bildfiler man jobbar med 8-16 Gb ram och i3 eller i5, helst den senare, sen en "vanlig" hdd för lagring. Film och ps5/acr kräver inget direkt av grafikkortet med undantag för 3D funktionen i ps.
    /Anders

9. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Ser väl bra, men vad vet jag, håller mig dock hellre lite under 7k. Kanske kan byta SSD-disken till någon vanlig billigare. 320GB duger då jag kör allt på extern. Tror ändå 80GB är för lite om man ska installera OS, program och ha 25% ledigt. SSD kan jag sätta i i efterhand när diskarna sjunkit i pris. Ska jag ha SATA eller IDE? Hur stor roll spelar buffertminne och är det 7200 RPM jag borde ha?

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

De hade några grafikkort för runt 500-600 kr. Jag sorterade på kundbetyg och tog en som låg kring 1k. Så där kan du spara ytterliggare pengar. Program och var man installerar dem är en annan femma :). Men försök hålla dig till 3,5" istället då de brukar vara snabbare.

Edit:
    Här är en annan kundvagn, http://www.inet.se/kundvagn/visa/1339942/2012-01-08 sparade dock bara 99 kr om man ska ha en 500 GB jämfört med 80GB SSD. De säljer en 320GB för ca 200 kr billigare. Då hamnar du på 6k.

Edit2: Disken i ovan antar jag är gammal då den bara har 3GB/s SATA. Antar att Inets lager är ganska litet just nu och alla nyare större diskar hos Inet är i alla fall fortfarande dyra som stryk.

Edit3: Tog det billigaste grafikkortet, av att döma har det väl något år på nacken. En DVI och en HDMI i alla fall.

11. inact_0043

inact_0043 Teen Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Du har inte annan hårddisk som du kan använda tillfälligt? Hårddiskpriserna har ju stigit bra mycket nu när det varit översvämmning i Thailand och produktionen stoppats. Om du väntar ett par månader får du nog 1,5 eller 2tb för 1100kr.

Sedan kan du spara in ca 800kr om du bygger datorn själv, eller du kanske kan be en kompis göra det för en billigare slant?

Med H67 moderkort kan du använda processorns inbyggda grafik men du kan inte överklocka.

Men med P67-kort kan du inte använda den inbyggda grafikkretsen men du kan överklocka.

Finns även Z68. Läs lite på sweclockers forum. Z68 Vs. P67 + minnen - Intel - SweClockers.com

12. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Kan inte det där så bra. Vet inte vad överklocka betyder. Ska kolla upp om jag har nån gammal hårddisk liggande. Måste den vara intern? Bygga ihop den själv kan jag inte, ska kolla om någon annan kan hjälpa mig.

13. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Grafikkretsen som sitter i AMD's nya Llano processor är helt okej, killarna som jobbar på SweC tycker om den (valuta för pengarna) och resten verkar helt okej.
    Om du har någon hårddisk hemma så hade jag dock valt att använda den, då priset på andra HDD's är skyhöga.

ZooklubbaZooklubba; menar du att själva chassit inte har USB 3.0, för det stämmer, men med paketet får han 2st genom moderkortet, och sen 4st vanliga 2.0 genom chassit.

Jag hade nog valt en annan processorkylare dock, då den nog får jobba rätt hårt pga. den inbyggda grafikkretsen.

Är Blu-Ray läsare ett måste? Annars kan du spara ett par hundra på det, eftersom det ligger i varukorgen.

Sen över till delen med i5 2500K, vad jag har förstått så är det egentligen "bara bra för spel". AMD's nyare processorer är *mycket* mer prisvärda än Intel.
    Med din budget och det du verkar vilja göra så hade jag nog kört på det som killen på SweClockers lagt upp minus hårddisken om du kan fixa en egen, ta från gammal dator eller så, tills vidare.

Info om processorn: AMD A-Series Processor Model Number and Feature Comparisons

14. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Menar du att USB 3.0 hamnar på baksidan då eller?
    Han la upp en med lite högre budget också. Däremot så har den ju en Intel processor.

Kundvagn - 2012-01-08 - Inet.se

15. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Haha, lite hjärnsläpp. Tänkte givetvis inte på portarna på baksidan som går direkt till moderkortet. Fick för mig att alla gick igenom chassit.

16. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Det han gjort nu är att lägga till en annan processor, vad det verkar som ett riktigt budget grafikkort, ett moderkort utan USB 3.0 och resten är som vanligt.

Så med andra ord har han gjort något, som för mig, är helt tanklöst då du gärna ville ha 2st USB 3.0, och detta försvinner när han bytte ut delarna.

Om jag hade suttit i din sits hade jag nog kört på paketet som han hade gjort innan. Okej att processorn är bättre, men mig veteligen ska du inte köra så tunga applikationer som kräver 2500K, som exempelvis tung bild/filmredigering.

Kan du länka din tråd på SweClockers så kan jag se hur han resonerat kring det hela?

Och för att svara på din andra fråga så, ja, USB 3.0 portarna kommer sitta bakpå chassit (där moderkortets alla kontakter sitter) och inte frampå. Det går att göra så att du har USB 3.0 där fram på chassit, men då är det ett dyrare chassi som gäller.

Jag fattar inte riktigt hur du menar, men det kanske är oväsentligt. Eller menar du att du glömde av att räkna in portarna från moderkortet, för då fattar jag vad du menar, och det är lätt hänt ;)

17. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Kör på sweclockers paketet. Har själv en burk som jag använder som htpc som använder inbyggda grafikkortet och fungerar hur bra som helst. Sitter i en fläktlös låda och har inte några värmeproblem ens. Kan kolla blu-ray utan problem. Burken är prisvärd och kommer fungera bra för allt utom spel, och grafikkort kan du alltid sätta in efteråt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

18. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Jag tog det mer för att få intel och ett grafikkort. Men som sagt, budgetsaker pga budgeten. Antagligen går det att hitta moderkort för liknande summor som inkluderar USB 3.0. Exempelkundvagnen var som sagt bara ett exempel som jag byggde ifrån Inets egna 2,5k bygge så att säga.

Angående portarna så syftade jag mer på att portarna enligt specen på chassit är 2.0 och de är senast jag kollade inkopplade på moderkortet. Nu är jag inte så haj på portarna men om det bara står 2.0 antar jag att de inte får samma hastighet som du får på de bakre portarna (de som är direkt till moderkortet) då dessa är USB 3.0, om man nu väljer ett moderkort med USB 3.0.

Nu har andra kunniga bidragit till ämnet, så jag känner att min kunskap är lite under andras så jag tar ett steg tillbaka. Försökte tipsa med mina tankar och funderingar och den nu begränsade kunskap som jag har i ämnet.

19. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Stationär dator (5000-7000) - Stationära datorer: Köpråd - SweClockers.com

Däremot funderar jag på om jag kanske ska rikta in mig på en färdigbyggd dator istället. Alltså en vanlig som inte köps i delar. USB 3.0 var mest för extern hårddisk, men den behövs kanske inte om jag kan köra på en extra intern hårddisk. Blu-Ray-läsare kan jag sätta in senare. Ber om ursäkt för att ni lagt tid på inet. Några tips? Sätter budgeten på 6-6,5k nu istället.

Blir nog lättare för mig att besämma mig då, då alternativen inte är lika oändliga.

20. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

*dubbelpost*