Väcka bladen utan On/Off-knappen?

Diskussion i 'Blade' startad av jThure, 28 jan 2012.

1. jThure

jThure Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Som rubriken säger, jag vill kunna väcka telefonen utan power-knappen, då den har havererat. Är detta möjligt?

Cyanogenmod-inställningen "väcka med volymknapp" har inte fungerat för mig och jag har testat med senaste nightlyn och senaste stable-releasen tror jag. Är det allmänt vedertaget att den inställningen inte funkar, eller kan det vara så att den funkar på någon annan CM-version?

Finns det någon app tillgänglig som kan utföra denna uppgift?

Eller är det någon som har någon annan idé om hur jag kan lösa det?

Tack på förhand!:)

2. Nappandroid

Nappandroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Går väl väcka med meny-knappen? :ehm:

3. jThure

jThure Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har då inte jag kunnat. Kan du det? Isåfall, vilken rom har du?:O

4. retro123

retro123 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Alla fyra knappar väcker min blade (utom volymknappen).
    Swedish Snow - https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=63784

OBS! ser nu att jag inte talar sanning, bara on/offknappen som fungerar för att väcka den med, övriga fungerar bara de första sekunderna efter viloläge, sorry!

Last edited: 28 jan 2012
  5. retro123

retro123 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
  6. Lukas.F

Lukas.F Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som jag har förstått det så är det bara on/off-knappen som kan väcka luren när den gått ner i sleep ordentligt. När jag hade problem med att knappen inte fungerade körde jag till en början olika applikationer som hindrade den från att gå ned i sleep så att det gick att väcka den med t.ex. menu-knappen. Tyvärr drar det brutalt mycket batteri. Och att tvingas kortsluta on/off-knappen med en bit koppartråd var inte heller en hållbar lösning.
    Jag lyckades laga knappen genom att skruva isär telefonen och fylla knappen med en droppe sprayolja, typ WD-40. När det hade verkat någon minut blåste jag ur det med tryckluft. Då fick jag möjlighet att ta bort dammet i skärmen också.
    Efter en vecka en vecka funkar knappen fortfarande men dammet är tillbaka :ehm:
    Undrar vad som bryter ner nästa gång... ;)

7. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 953
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Jag är ganska säker på att det inte går, har för mig att det är en begränsning i hårdvaran. Ska söka igen och se då det var ett bra tag sen jag letade samma info.

8. jThure

jThure Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Intressant! Jag försökte med liknande först när den pajja (spolarvätska och lät den torka i ett dygn) men utan resultat. Men positivt att du lyckats laga den, jag får ta och försöka med en lite mer ordentlig rengöring jag med.

Angående appar som håller den vaken, fick du det att fungera till 100%? Jag har faktiskt bara hittat en app med den uppgiften, "Wake Up Phone Free", men jag får den inte fungera särskilt tillförlitligt. Vet du någon specifik app som löser den uppgiften?

9. ChipZ

ChipZ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Min powerknapp har lossnat :s från bakstycket alltså, mem jag antar att det bara är att köpta ett nytt på eBay. Kanske får bukt på glappet i nedre vänstra hörnet.

*Tapatalked*

10. Nappandroid

Nappandroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Ska inte säga till 100 % då jag har en annan telefon nu och inte riktigt minns, men jag är ganska säker på att det gick. Jag hade vanliga stock med android 2.2...

11. Lukas.F

Lukas.F Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hittade ingen "bra" app men att spela musik i t.ex. spotify med ljudet avstängt funkade som en nödlösning.

12. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Går bara att väcka med meny, home om telefonen inte sover som den skall. Du måste ha haft någon app som höll den vaken. Sen går det också att väcka med meny i vissa versioner av android om man gör det direkt efter att man släckt skärmen. När jag had 2.2 så tog det 5 sekunder eller så före den sov ordentligt.

13. jThure

jThure Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Uppfattningen jag har fått nu är att det förmodligen inte går att väcka telefonen med annat en power-knappen, då den gått ner i sleepmode ordentligt.

Därför efterlyser jag istället någon app som kan hålla telefonen vaken. Som jag fattat finns det ett antal olika wake_locks, en då skärmen släcks ner, men cpu fortsätter vilken hade varit guld värd. Så är det någon som känner till en sådan?

Att batteritiden blir lidande kan jag leva med, då jag inom en snar framtid ska skaffa mig en ny telefon. Jag kommer bara vara så väldigt handikappad utan en smart telefon under den tiden:)

14. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Kan ju testa denna som skall låta dig låsa upp med andra knappar men kommentarer säger att det kan sluta fungera plötsligt:

https://market.android.com/details?id=org.liberty.android.anyunlock&feature=search_result

Sen denna om any unlock inte fungerar, denna skall hålla telefonen vaken:

https://market.android.com/details?id=com.gmail.developer.runks.enji&feature=search_result

Ännu en:

https://market.android.com/details?id=eu.thedarken.wl&feature=search_result

15. jThure

jThure Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar! Jag som tyckte jag googlade och sökte på market med de flesta sökord jag kunde komma på:)

EDIT: AnyUnlock fungerar inte. Men Wake_lock powermanager fixar biffen med att hålla den vaken. Med partial wake_lock tycker jag batteritiden blir helt ok. Om man bara har den på laddning varje natt så är det inga problem. Tack så mycket!

Last edited: 31 jan 2012
  16. jThure

jThure Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har telefonen dött igen pga tomt batteri. Innan har jag faktiskt kunnat starta den med on/off-knappen, även om det tog typ 100 försök. Men nu verkar det inte går längre. Så tänkte höra hur du kortslöt knappen. Gjorde du det på lödpunkterna och isåfall på vilka av dem tre:)?

EDIT: Nvm, fixade det.

Last edited: 10 mar 2012