Väckarklocka som väcker en efter REM-sömnen med hjälp av g-sensor?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Defeat, 7 sept 2010.

1. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tja! För att få en bra start på dagen så ska man vakna precis efter REM-sömnen (drömstadiet på sömnen). Har inte provat detta men vet att man ibland vaknat underbart pigg och utvilad, medan man ibland gråtandes får kravla sig upp ur sängen i ren misär och jag antar att det beror på detta:P

En kompis hade en jävligt smart app till sin iPhone, som gick ut på att man lade iphonen i sängen, och med hjälp av g-sensorn så kände telefonen av rörelserna under natten (man rör sig olika mycket beroende på vilket sömn-stadie man är på), och väckte än därefter. Ställde man alarmet på 7, och telefonen märkte att REM-sömnen slutade 06:40 så väckte den en. Man ställde alltså in senaste tiden man ville vakna, och sedan väckte telefonen en innan den tiden i ett drömstadie som passar.

Min enkla fråga: Är det någon som vet en sån här app till android???

Jag har själv sökt i butiken efter "dream" "sleep" osv, men inte hittat något. Det närmaste var ett program som endast registrerade rörelserna på ett diagram, inte väckte en i tid. Men eftersom det känns som att det vore sjukt enkelt att göra en sån här app (i princip att telefonen väcker en när g-sensorn ger lite/mycket utslag bara), så måste det nästan finnas en sån här till android?

2. browneye

browneye Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Finns en app som heter Smart alarm clock men vet att utvecklaren dras med en hel del problem med att många Android-mobiler slutar lyssna på G-sensorn när skärmen slocknar. Senast jag kollade verkade han mer eller mindre gett upp och det var längesedan appen uppdaterades.

3. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
  4. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Suck.. Förstår att folk väljer iPhone före android.. Har inte hittat en enda användbar appa faktiskt. Det enda jag hittar är simpla oavancerade appar samt några pixliga 2d spel. Iphones appar är väl typ 100gr bättre =/

Tur att jag använder telefonen som telefon, och inte som en smartphone/iphone, då hade jag blivit rejält besviken :)

5. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Nae alltså det vara bar ett program, utan arband osv. Man la iphonen i sänger under natten, så kände den av ens rörelser och kunde då avgöra vilket sömnstadie man var i, och väkte en då i ett lägligt sådant. Sjukt simpelt och smart.

Borde det inte att få g-sensorn att köra när skärmen är släkt då? Är det så svårt? Iphone lyckas ju, och den ska ju vara "betyligt mer låst än android". Tycker det verkar som precis tvärt om nu:P

6. Bartek

Bartek Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kör Smart Alarm Clock och för mig fungerar den alldeles utmärkt. Dock har jag inte märkt att jag skulle vara så värst mycket piggare om morgnarna men det är en helt annan femma.

7. Cherokee

Cherokee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Beror kanske på när du går och lägger dig också ;)

8. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Asså? Vad har du för telefon? Jag får min htc legend imorgon, fungerar det på den tro?

Man kanske inte känner så stor skillnad, mest för att det är en grej som jag bara måste ha :D Måste använda telefonen till max

9. Droidy

Droidy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    HTC 10
    ROM:
    Stock rootad
    Telefon 3:
    HTC One M9
    ROM:
    Stock rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 10.1
    ROM:
    CM13
    Läste om sleep cycle till iphone och han som hade gjort appen sa att det va ett rent h*lvete att göra den appen, så kanske lite avancerat är det ändå. men om den ska väcka en när g-sensorn inte ger utslag så kan det ju va mitt i natten, det är ju inte så roligt. Då får man ju sätta en tidigast och senast tid den ska väcka dig.

10. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    är la bara att stänga av timeouten då och visa en svart bild, antar jag. Så himla svårt kan det ju inte vara :)

11. Mockarutan

Mockarutan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag använder Gentle alarm, den ringer ett x antal minuter (30 i mitt fall) innan man ställt in den på. Grejen är den att den börjar spela alarmet VÄLDIGT lågt i början och höger väldigt långsamt tills den kommer till en fortfarande ganska låg volym och så spelar den några minuter, allt detta kan man ställa in själv. Så om man vaknar av detta låga alarm 30 min innan man egentligen ska gå upp så är man i lätt sömn och kommer känna sig "utvilad".

Fungerar väldigt bra för mig faktiskt :) Sedan har den två andra bra funktioner, snooze genom att vända på telefonen och spelningslista av låtar som slumpmässigt väljs ut till alarm signal.

Prova :) Gratis versionen ringer inte på onsdagar :P

12. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Vet inte om den väcker en när g-sensorn ger utslag eller när den inte gör det. Man ställer i alla fall in tiden man absolut senast får vakna, så anpassar telefonen väckningen till denna tiden.

Säg att du måste med bussen klockan 8 och för att hinna måste du vakna senast 7. Då ställer du klockan på 7 och lägger telefonen i sängen och somnar. Tror detta stadiet då det är bäst att vakna inträffar var 40e minut eller något, känner telefonen då av att man slutar röra på sig klockan 03:30 så ringer den inte. Känner den däremot av att man slutar röra på sig mellan 06:20 och 07:00 så ringer den. Alltså, det är typ först de sista minuterna som alarmet kan gå igång.

Egentligen låter det inte speciellt svårt att konstruera ett program för detta. Man stället in en tid i programmet som man senast vill vakna. Programmet körs under natten, och 40 minuter innan den satta tiden så börjar den läsa av g-sensor värdena och ringer när värdena är låga (eller höga, beroende på när det nu var bäst att vakna)

13. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Som sagts i tråden; finns en app som heter smart alarm som funkar just så. Var det inte vad som efterfrågades?

14. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Någon nämnde ju att den inte fungerade på de flesta telefoner, eftersom de slår av g-sensron när skärmen släckts, och att skaparen av programmet gett upp helt. Men får väl testa och se om det fungerar på htc legend!

15. freddus

freddus Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

Det går att ställa in så att inte skärmen slocknar när den laddas, via det kan smart alarm clock fungera.

16. browneye

browneye Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Verkar vara lite slumpmässigt huruvida det fungerar. På vissa telefoner (av samma modell) funkar det, men för oss med Hero funkar det inte alls. Även om man ställer in att skärmen aldrig ska slockna så registrerar den bara rörelserna väldigt oregelbundet. Appen uppdaterades senast 2 april, abandonware?

17. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

På X10 funkar det fint...

18. Bartek

Bartek Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Desire
    FroYo - original ROM

19. nEE

nEE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    tele 2
    Telefon:
    SGS24U

MINA ENHETER

Operatör:
    tele 2
    Telefon:
    SGS24U
    Telefon 2:
    iphone 14
    Detta problem utvecklaren hade med att G-sensorn inte fungerar när telefonen "sover" ska vara löst med Froyo.
    Dock så vet jag inte om utvecklaren behöver uppdatera programmet, för det verkar han inte ha gjort.
    Det fungerade inte för mig iaf så jag avinstallerade smart alarmclock

20. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Jag har kört Smart Alarm på min Desire ett par månader nu och det fungerar utmärkt. Både på 2.1 och 2.2.
    Jag har ställt in att den inte skall släcka skärmen vid laddning och kör sedan igång natt klockan som finns i Sense.
    Telefonen skall sedan läggas i sängen under lakanet och då lägger jag den upp o ner för att inte råka aktivera skärmen.
    Så med Sleep Timer somnar man till sköna låtar och väcks som sagts tidigare i tråden av Smart Alarm inom det inställda tidsintervallet.
    Allt presenteras med blå grafer som visar hur mycket man snurrar runt.