Väckarklockan fungerar inte nattetid?

Diskussion i 'Hero' startad av brah, 28 sept 2009.

1. brah

brah Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Skulle upp tidigt en morgon och ställde väckarklockan på Heron på 0400 och 0415. Jag såg då att "bakgrunden" där själva tiden står för tiderna blev svart istället för vit som den är när jag ställer klockan runt 07, men tänkte inget mer på det. Dock märkte jag att klockan inte ringer när det är så! Vad beror det på? Någon enkel inställning? Den verkar helt enkelt inte ringa nattetid :).

2. ninjazin

ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Tror bara att den ändrar färg efter om alarmet ställs in på "nattetid" eller "dagtid". Ett problem med att den inte ringer kan vara att vissa applikationer drar ned alarmvolymen till noll. Om signalerna inte spelas upp när du väljer alarmsignal så beror det på just detta. Testa att öka volymen med sidoknappen när du bläddrar bland alarmsignalerna.

3. G. Karateskog

G. Karateskog Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har lyckats att försova mig ett antal gånger nu pga detta. Jäkligt irriterande bugg.

Jag slängde telefonen i väggen två gånger och installerade sedan en app som heter digital clock och har använt den som larm istället. Jag har inte försovit mig sedan dess.

Fråga nu är väl bara om det var app'en eller väggen som gjorde susen...

4. brah

brah Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok.. nu testade jag som ninjazin sa att kolla volymen och det först, drog upp den på högsta. Ingen klocka rang inatt. Får väl testa installera digital clock!

5. morrgan mudd

morrgan mudd Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag upplevde samma trista tystnad i min hjälte. Efter att klockradion skrällt igång en stund senare än vad hjältens smeksamma toner skulle gjort, upptäckte jag missen; Jag hade dödat alla appsen med taskkiller på kvällen i min enfaldiga tro att hjälten inte skulle sno så mycket energi ur batteriet på natten. Det där med snålhet och vishet, ni vet...:)

6. brah

brah Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har då inte gjort samma sak, har inte ens taskkiller installerat :). Enda jag gjorde var att aktivera larmet och lägga ifrån mig telefonen!

7. G. Karateskog

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag ska kanske lägga till att jag jobbar natt och har alltså ställt larmet till att ringa på eftermiddagen. Problem gäller alltså inte bara nattetid, utan det verkar som att det sker om telefonen får ligga ifred en längre stund.

För min del är det inte heller varje gång den inte ringer, utan det kommer slumpvis. Konstigt...

8. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Min ringer varje morgon, så det går nog att lösa.

9. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Android har många olika volyminställningar. En för media, en för systemljud, en för samtal, en för ringsignal, bl.a. Däribland också en för Alarm. Det kan vara svårt att upptäcka, att alarmsignalen är dragen i botten, medan resten av ljudet på telefonen är på max.

Gå till väckarklockan, redigera en väckning, och gå in i läget där du väljer signal. Höj volymen därifrån med telefonens volymknappar, för att ställa in alarmvolymen; den är troligtvis på noll.

Att installera en annan app för väckarklocka som någon påstår, fungerade antagligen för att dess ljud specifieras utav inställningarna för systemljud, snarare än för alarm.

En app jag själv rekommenderar, är Tone Picker, som utöver att göra så att man kan ställa in egna mp3or som ringsignal, även ger dig ett överskådligt reglage över systemets alla olika ljudvolymer.

10. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Sound Manager använder jag. Perfekt för att både manuellt och automatiskt ställa ljudnivåerna.

11. G. Karateskog

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Man ska inte behöva dubbelkolla så att volymen på alarmet är på om man aldrig har stängt av det själv. Att använda mobilen som väckarklocka är ett väl utbrett fenomen nu om dagen. Detta är något som HTC måste fixa till nästa nästa uppgradering igen.

Digital clock fungerar iofs, men är det någon som har hittat vart man stänger av alarmet om man inte längre vill ha det?

12. G. Karateskog

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Detta är tydligen ett känt problem, ska jag kanske dela med mig av. I det senaste svaret från supporten fick jag tipset att återställa telefonen och sedan installera ett eller 2 app's i taget för att se om det kan vara där felet ligger.

Så långt har jag dock inte kommit än, det tar ju ett par veckor att hålla på så... Det har dock fungerat utmärkt i hela 4 dagar nu! ;) Jag har haft digital clock som backup 5 min efter det vanliga larmet bara utifall. Att felet har lagat sig själv är väl mindre troligt men man kan ju hoppas... :)

13. fristil

fristil Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Min ringde inte i Onsdags, testade att ställa larmet några minuter efter jag vaknade och inte gick larmet då heller, då såg jag en konstig symbol uppe i vänstra hörnet, kollade vad det var och det var "set current time", vilket jag gjorde, trodde det var felet. dagen efter så gick inte larmet heller, provade samma procedur igen, satte alarmet 2 min efter vad klockan var, och inte gick det. Kollade mina locations och det hade dubblats, hade dubbelt av allt, rensade upp där lite och vipps så fungerar alarmet hur bra som helst igen.

//Micke

14. brah

brah Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det ni säger om att den har flera volymer, jag har dragit själva alarmvolymen på max utan resultat. Imorse ringde den, fast på fel tid (ställde två larm, 0700 och 0710)! 0730 började den spela. Jag var vaken före 07 och både såg och hörde att den inte gav ifrån sig något livstecken på tiderna den skulle larma.

Förstår inte varför jag bara har det problemet på nätterna och in på morgonen!! Om jag ställer klockan efter kl ~08-24 ringer den alltid..

15. G. Karateskog

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Och i dag fungerade det inte igen... Detta börjar att bli duktigt irriterande! När jag vaknade (en timme för sent) och skulle se vad klockan var, visade den 11:49 i ett par sekunder innan den slog om till det riktiga 18:49-nånting.

Jag läste lite mer om problemet idag. Det verkar vara ett problem i Android och är alltså inte specifkit för HTC Hero (flytta tråden kanske?). Det har dessutom varit känt i ett år snart, utan att det har fixats. Det har prioritet "medium".... :/

Det riktigt sura är att jag enbart får "fördröjar-svar" från supporten, de verkar inte ens vilja veta av problemet. Det är synd, telefonen är ju ganska trevlig i övrigt, men så här vill jag inte ha det så länge till...

16. cocacolacowboys

cocacolacowboys Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack Yrara - ditt svar var iallafall till hjälp för mej...

17. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Bara en fråga
    "Fungerar inte nattetid?"
    Sätter man ett Alarm ringer det bara en gång per dygn, det är skillnad på PM och AM om du inte kör 24 timmars istället för 12timmars men måste fortfarande sätta PM eller AM då??

Klockan går, anledningen till att Widgeten med klockan inte uppdaterar när skärmen är släckt är för att spara batteri, det har inget att göra med att klockan inte går.

18. daniel_h

daniel_h Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Har haft samma problem fast med en htc touch pro, löste det genom att ha strömkabeln i, tror det har någonting med att telefonen klockar ner processorn och på så sätt inte registrerar rätt tid.

19. brah

brah Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det här med att klockan inte uppdaterar sig (om det nu är problemet), är det något som har med nya uppdateringen att göra? Jag vet när jag fick telefonen, med originalmjukvaran i, så uppdaterade ju klockan sig eftersom, även om man satt och såg på den. Nu idag kan den ju visa några timmar fel, men väntar man 2-3 sekunder så slår den om till rätt klockslag.

20. antroid

antroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@brah: Har också märkt att klockan behöver någon sekund på sig att uppdatera sig själv. Tror dock - om jag inte missminner mig - att det var så även före uppdaterad rom.

Men det finns ju två klockor. När telefonen är låst finns en klocka som syns hela tiden i låst läge. Den klockan är ständigt uppdaterad. Däremot, när man låser upp telefonen, så är den klockan som då syns (HTC:s retroklocka) ouppdaterad men uppdateras inom någon sekund eller två. Smått osnyggt men inte särskilt allvarligt, eftersom man alltid i låst läge och även olåst läge - dock med någon enstaka sekunds fördröjning - får korrekt tid.