Väderwidget timme för timme?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Rundcirkel, 17 aug 2009.

1. Rundcirkel

Rundcirkel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Finns det någon väderwidget som visar vädret timme för timme, flera timmar framåt?

Tack på förhand!

2. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns det någon väderlekstjänst som är så exakt? Och är det oartigt att besvara en fråga med en annan?

3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Ja det finns väderlekstjänster som är så exakta. I min widget (snowstorm) visar jag inte timme för timme direkt i widgeten, men om man klickar upp detaljvyn och sedan klickar på länken "goto yr.no" så kommer man till timme för timme vyn.

(Min widget visar dock deras normala vy där man delar in dygnet i fyra perioder)

4. Rundcirkel

Rundcirkel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Visst finns det det! kolla här: http://www.yr.no/stad/Sverige/Stockholm/Stockholm/time_for_time.html

Till Kaj:
    Problemet med din widget (som jag använder idag) är att den nästan dagligen visar helt fel prognos (tex idag skulle det regna mellan 16-22 men hade man kollat timme för timme skulle man se att det endast skulle regna mellan 18-19), varje ruta är 6 timmar långt och att ge en prognos på temperatur och regn/sol/moln är alldeles för övergripande vilket ofta blir fel prognos. Det jag söker är en widget som som visar tex ovanstående länk, med tanke på svaren jag fått så finns det nog ingen sådan ännu.

5. plumse

plumse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag använder också snowstorm. Gillar utseendet skarpt. Bra jobbat! Men jag instämmer i kritiken ovan.
    En sak jag skulle vilja se i en eventuell kommande uppdatering är en graf timme för timme de nästföljande 6 timmarna och en kontinuerlig uppdatering, på precis samma vis som 6-timmarsperioderna ändras kontinuerligt.

6. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Du kunde som sagt har tryckt på goto yr.no i detaljvyn så hade du fått upp timme för timme prognosen.

I veckan såg jag för första gången en yr widget på iPhone, och den visade den där grafen. Däremot så får man egentligen inte själv hämta hem data för timme för timme (enligt deras avtal om jag förstår det rätt), och jag tror inte heller att man får hämta hem den bilden, men det går ju att höra med dem.

8. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Se mitt svar ovan. Jag har sett att de har en XML tjänst som ger timme för timme, men jag tror inte man får hämta hem den enligt avtalet, och den XML-filen är väldigt stor. Har för mig att den låg på ca 500kB (den innehåller en massa annat också)

9. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Av det jag vet så är dessa väderwidgets helt värdelösa.. inte ens yr.no och smhi är 100%iga sen ska man lita på en widget. Installerade snowstorm och den visade sol och 24 grader när det var moln så långt ögat kunde nå.

Herregud kolla ut genom fönstret eller kolla på nån hemsida så ser du prognosen för hela dagen så slipper du en widget som tar plats, cpu och minne, 3g data och som framförallt ger felaktiga prognoser oftare än den prickar rätt... vad är meningen med bloatware!? :)

10. MaxH

MaxH Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jisses... Having a bad day? ;)

11. mmanson

mmanson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är kanske på min 10'e weather app. nu provar jag "weather forecast widget v2".

12. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag tänker inte försöka försvara användandet av en väderwidget, för det är ju helt upp till en själv att avgöra om man gillar dem eller ej, men ditt resonemang haltar.

Du börjar med att säga att varken yr.no eller smhi är 100% och därför skall man undvika dem, sedan säger du att man skall kolla på nån hemsida. Hemsidan är ju lika fel som det en widget presenterar, eller för den skull, det som visas på vädret på tv. Hmm

Att kolla ut genom fönstret hjälper sällan. Då får man bara reda på vilket väder det är just nu (dock utan temperatur). Man kan oftast inte skapa sig något hum om vilket väder det är till kvällen.

13. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

hehe Ja jag utgav mig inte för nån vetenskapsman med vattentät teori..:) men jag tror du förstod vad jag menade.

14. bjobr

bjobr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Faktum är att jag gärna skulle vilja ha en widget som talar om hur vädret är just nu (eller åtminstone vid närmaste mätstation). På jobbet tillbringar jag ibland flera timmar utan att kunna titta ut, än mindre titta på en utetermometer.

Finns det någon widget som hämtar aktuella väderdata baserat på nuvarande position?

15. Stinkis

Stinkis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Beautiful home har en väder del. Du ser vilket väder och temperatur det är vid inställd station eller en som fastställs via geolocation. Om du trycker på väderikonen så kommer en tredagars prognos upp.

Var widgeten samlar informationen ifrån är jag osäker på men den brukar stämma helt okej.