Problem: Väldigt många problem med min telefon!

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av kee, 24 maj 2012.

1. kee

kee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte i April en S2:a och har ända sedan starten haft problem. Jag mailade återförsäljaren i måndags men har ännu inte fått något svar. Jag kan förvisso ringa dem, men tänkte kolla med er här på forumet vad ni har att säga först. Detta skrev jag till ÅF i mailet:

"Den hänger sig om vartannat, minst en gång per dag, lite beroende på hur mycket jag använder telefonen. Det enda man kan göra för att lösa problemet är att starta om, men den hänger sig snart igen. Jag har prövat att ta ur och stoppa i batteriet, jag har prövat att uppgradera programvaran och något av det första jag gjorde var att installera ett antivirusprogram. Felen fanns dock redan från första början. Den kan hänga sig om man ska ta en bild, om man surfar, om man SMS:ar om man spelar musik osv osv. Det spelar egentligen ingen roll vad man gör, den hänger sig förr eller senare. Idag senast när jag skulle ta en bild. Jag har även haft annat strul med den, som tex att den hoppar över låtar man spelar upp. Den spelar kanske 30 sek av en låt och sedan säger den filformatet stöds inte och hoppar till nästa. Detta händer bara vid slumpmässig uppspelning, så jag vet att det inte är frågan om något fel på filen. Det har hänt med tre olika musikprogram. Jag har även problem med långsam hastighet på 3G-sidan och dålig täckning. Detta då jämfört med WiFi och motsvarande Samsung S2 hos mina kollegor. Den kan inte heller kommunicera med datorn via USB, datorn hittar inte programvaran för enheten, Samsungs egna Kies kan inte heller kommunicera med enheten. Jag använder numer Android 2,3 om det är till någon hjälp."

Nu senast igår hängde sig telefonen när jag pratade i den. Grymt frustrerande, den bara la på och sen gick det inte att ringa upp igen förrän man startat om. Jag tycker mig ha noterat att den kan gå varm, men inte varje gång jag har problem. Vid vanlig musikuppspelning händer det rätt ofta att det blir "hack" i musiken, precis som på de gamla vinylerna!

Någon som haft en liknande erfarenhet av denna lur? Jag hittar ingen tråd som riktigt avhandlar mina problem och de jag känner som har en S2 är grymt nöjda. Jag är bara frustrerad och besviken på att jag levt fattigt i en månad för att köpa denna telefon.

2. Angus

Angus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Övrigt:
    Rooted of course!
    Det är fel på din telefon!!! Skicka tillbaka den och kräv en ny!

SII:an är en jävligt bra telefon, men din är kass (Hårdvaru fel)!

/Jonny

3. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Många av problemen tycker jag låter mjukvarurelaterat, men eftersom att de är så många skulle jag också skicka in mobilen och kräva en fix.

Lycka till!

4. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Factory reset och en ren ny installation av ROM och nytt simkort löser dina problem..

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Last edited: 25 maj 2012
  5. inact_0030

inact_0030 Guest

Har du satt in ett externt sdkort? Prova att ta ut det i så fall och köra utan. Dessa kort trasslar ofta.

6. kee

kee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja jag satte i minneskortet från min förra lur (Nokia 5300 tror jag). Kan det vara så enkelt? Tänkte det var sjyst med extra lagringskapacitet eftersom jag lyssnar mycket på musik och inte använder Spotify. Ska testa att köra utan kort ett tag och se om problemen försvinner. ÅF hörde av sig igår (på mailen) och bad mig skicka in den, men det är ju lättare att lösa problemet själv om det är så enkelt. Det är ju ändå ingen postgång nu över helgen, så jag testar själv först.

Tack för era svar!

PS: Finns det något enkelt sätt att lösa problemet med minneskortet och ändå använda det? Typ formatera det. DS

7. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Helst skall du partitionera om ett SD kort eller vilken lagringsenhet som helst för den delen om du innan använt enheten med en annan hårdvara.

8. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Jag skulle tro att minneskortet är boven i dramat, att bara plocka ett kort från en helt annan telefon och plugga in den i sin nya, brukar skapa problem! De kan nämligen ligga kvar filer på kortet som den förra telefonen använde sig av, men som förvirrar den nya telefonen.

Börja med att stänga av telefonen, ta ut minneskortet, sätt på telefonen och testa utan minneskort några dagar. Om det funkar bra utan minneskortet så var det där problemet låg. Då skulle jag kopiera innehållet på kortet till datorn, sen formatera det, sen stoppa in det i telefonen, sen formatera det i telefonen (inställningar -> lagring -> formatera sd-kort) och sen föra över de filer du vill ha på kortet från datorn till sd-kortet (men för inte över allt, bara de filer som du behöver, typ filmer, mp3, o dyl. Inga systemfiler, kan vara de som hängt med från Nokian och som förvirrat telefonen)

Skulle det fortfarande strula fastän du inte ens har minneskortet i, så hade jag gjort en full fabriksåterställning, inkl. formatering av det interna minneskortet, för det är ändå det de kommer att göra i första hand när du lämnar in den, så du kan lika gärna testa själv först. Men glöm då inte att kopiera innehållet även på det interna kortet innan du återställer.

Hjälper inte det heller, så är det bara att krypa till korset och lämna in, för då är det hårdvarurelaterat.

Lycka till!!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

9. kee

kee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för de svaren. Nog var jag lite naiv kanske som trodde det bara skulle gå att flytta över kortet rakt av. Har sedan jag postade förra posten i förmiddags, plockat ur kortet och kör nu kortlöst. Än inga problem, men jag sitter på jobbet och kan inte fippla med telefonen så mycket, men jag tänkte provocera den lite under helgen och se om allt flyter på. Som sagt, förr har den hängt sig minst en gång per dag vid flitig användning, har den inte hängt sig efter helgens slut och jag kört lite olika applikationer på den, borde problemet kunna betraktas som borta. Då blir det till att formatera kortet och testa om det funkar då istället.

Väldigt tacksam för alla svar! Det känns mycket lättare än att lämna in den. :)

10. inact_0030

inact_0030 Guest

Sdkort är nästan alltid orsaken till just de problem du har. Man kan få dina problem trots att man följer alla konstens regler. Detta bara för att man fått ett kort som en telefon inte tycks gilla. Prova utan och sedan köp ett annat om det löste problemet. Korten är ju billiga idag :-)

Last edited by a moderator: 25 maj 2012
  11. kee

kee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har fortfarande problem med luren, ingenting har egentligen förändrats. Kanske händer det inte lika ofta nu som innan jag plockade ur det extra minneskortet, men den hänger sig fortfarande då och då och vid alla möjliga olika tillfällen, fotografering, sms, musikuppspelning, samtal, surf osv.

Finns det något jag kan göra innan jag lämnar in den? Det tar emot att skicka den på posten, det verkar bökigt, men är det enda utvägen så får jag väl anstränga mig för jag är trött på allt strul nu...

Tack på förhand!

12. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Tips: Ring Samsung så kan de säga exakt vilka verkstäder som finns... Mobilbyrån på Södermalm kan jag rekommendera om du bor i Stockholm.