Välj "rätt" governor och I/O scheduler

Diskussion i 'Allmänt' startad av -ix-, 19 sept 2011.

1. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Om man har flashat in en ny rom i sin telefon, som begåvats med över-/underklockningsmöjligheter, och ägnat lite tid att fundera över det här med "governors" och "I/O Scheduler" blir man snabbt ganska förvirrad.

SmartAss, OnDemand, InteractiveX... Vilken är bäst för mig?
    Och vad är egentligen vr, cfq, bfq...?

Det drev mig nära nog till vansinne, tills att jag hittade den här sjukt bra genomgången! Hoppas att den kan hjälpa någon mer. :)

[REF] Quasar kernel governors and I/O schedulers manual

Har ni någon mer användbar info om detta? Egna erfarenheter? Åsikter?

PS: Jag kör nu själv på en ZTE Blade@710MHz med SmartAssV2 och vr och är ruskigt nöjd med prestandan (och batteritiden) det klämmer ur den här billiga luren.

LocoPaco, Rödskägg, turbomichat och 1 annan gillar detta.
  2. Rödskägg

Rödskägg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Fan tack för denna! Letat eftfer det här ett tag men inte hittat sån här bra guide förrens nu :)
    Ska testa interactiveX med vr på ZTE blade med Ginger SF r3 ett tag och se hur de funkar. Vad körde du för rom?

3. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Varsågod! :) Blev själv väldigt glad när jag hittade den.

Har för mig att jag körde GSF B26 (alltså innan wbaw la ner utvecklingen första gången).

Har nu en Galaxy S2 och måste säga att det bara gjort mig än mer imponerad av Bladen - så stor skillnad är det faktiskt inte (om man ser till den enorma prisskillnaden)!

4. Terrawatt

Terrawatt Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

MINA ENHETER

Telefon:
    OP8T
    Bra tråd. Märkligt att den inte är så vaken. Det kanske finns en till tråd som handlar om just detta men hittar inget så jag postar här:
    Körde in Franco (Milestone2) igen och såg att default governor settings är Interactive. Såg att default governor settings på Matr!x är OnDemand. Dessa olika defaults har ju självklart gett mig en orättvis bild över batteriförbrukning på respektive kernels. Har upplevt bättre batteritid på Matr1x men nu med OnDemand på Franco upplever jag en förbättrad batteriupplevese. Lite märkligt eftersom tydligen, om jag fattat det rätt enligt denna guide (LÄNK) ska Interactive vara lite böttre för batteritiden.
    Men det kanske har att göra med vilka typ av appar jag använder och hur jag använder dem. Länken jag länkade till förklarar det riktigt bra. Men tycker ändå det är svårt att förklara svart på vitt vad som är bäst. Man får helt enkelt prova sig fram och avgöra själv. Eller vad säger ni?

(Nexus4 + cm+Franco)