Fråga: Välja mapp vid synk till OneDrive

Diskussion i 'Allmänt' startad av Gurk2015, 22 jun 2023.

1. Gurk2015

Gurk2015 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Hej,
    Jag använder OneDrive för att säkerhetskopiera mina bilder från telefonen.
    Nu har jag skaffat en ny mobil som även skapar raw-filer. Jag skulle vilja skapa två nya mappar på OneDrive dit jag synkar mina bilder från min nya telefon. En mapp med jpg och en med raw. (De sparas i separata mappar på mobilen)

Men jag hittar ingenstans vart jag kan styra vilken mapp på telefonen som ska gå till vilken mapp på OneDrive. Går inte detta att göra?

Telefon: Google Pixel 7

2. TimSteve

TimSteve Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    You can indeed sync specific folders on your phone to different folders on OneDrive. Install the OneDrive app go to its settings Enable camera upload Create two new folders on your computer or via the OneDrive web interface – one for your JPG files and another for your RAW files. Use a file manager app to organize your photos into respective folders on your phone. Move photos manually. Similarly, navigate to the folder on your phone where the RAW files are stored. I hope this helps

Last edited: 10 jul 2023
  3. Gurk2015

Mottagna gillanden:
    2
    Tack för ditt svar. Jag är lite osäker på om jag förstår hur du menar.

Jag är med på hur jag kan flytta mapparna manuellt, men det jag eftersöker är hur jag kan styra den automatiska kamerauppladdningen så de automatiskt laddar upp filerna i olika mappar.

4. TimSteve

Mottagna gillanden:
    9
    Ber om ursäkt för eventuell förvirring. Aktivera funktionen "Kamerauppladdning".
    I kamerans uppladdningsinställningar kan du hitta ett alternativ för att välja målmapp för uppladdningar.
    Välj önskad mapp där du vill att dina JPG-filer ska laddas upp automatiskt.
    På samma sätt, om det finns ett alternativ, välj en separat mapp för automatisk uppladdning av dina RAW-filer.
    När du har ställt in önskade mappar laddar OneDrive-appen automatiskt upp dina foton till respektive mappar baserat på deras filtyper.

Gurk2015 gillar detta.
  5. Gurk2015

Mottagna gillanden:
    2

Då är jag med, stort tack för hjälpen. Måste missat det där med målmapp när jag aktiverat tidigare, så jag stängde av det direkt igen. Ville inte synka till den mapp som varit default tidigare.

Men då ska jag prova igen

TimSteve gillar detta.
  6. TimSteve

Mottagna gillanden:
    9
    Inga problem! Se bara till att dubbelkolla målmappen den här gången för att undvika synkroniseringsproblem. Lycka till!

Gurk2015 gillar detta.