Fråga: Värd att uppgradera från S20U

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av zosma, 22 februari 2022.

1. zosma

zosma Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S20 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Note 8
    Platta:
    Samsung Galaxy tab S 10.5
    Platta 2:
    Samsung Galaxy tab 10.1
    Jag har en S20 ultra just nu, och brukar byta telefon med 2 års mellanrum, tänkte kanske nu behålla min aningen längre. Men är det någon större skillnad med S22 mot S20?

2. inact_046

inact_046 Professional Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    7.100

MINA ENHETER

Det finns en del skillnader.

Kameramässigt är det både plus och minus. Du får fyra brännvidder istället för tre. Din 5x-tele är numera uppdelad i 3x och 10x, vilket gör att kompositioner som du nu kan ta med din tele kommer se avsevärt mycket sämre ut på S22 Ultra (vid 5x). Zoomar du däremot lite längre till 10x kommer det se bättre ut, men det är ett mindre användbart scenario enligt mig. ~3x, 1x och 0.5x kommer se snäppet bättre ut tack vare uppdaterade sensorer och förbättrad optik, men vänta dig ingen natt- och dag-skillnad.

Pennan är ett trevligt tillskott. Jag personligen använder den mindre ofta än jag skulle önska, men det är helt klart något som gör S22 Ultra unik. Svår att inte gilla.

S22 Ultra har en mer fyrkantig design som faller mig mer i smaken. Mindre skärmyta går förlorad i rundade hörn och det ser mycket bättre ut.

Batteritiden kommer nog bli ett litet lyft men vänta dig inte så mycket mer skärmtid.

Högtalare, mottagning, skärmkvalitet, vibrationsmotor och prestanda är ganska snarlik - mindre har hänt på två år än man kan önska. Du kan köra 120hz och 1440p samtidigt på S22U och det är ju trevligt.

Är du nöjd med din S20 Ultra kommer du inte bli missnöjd med S22 Ultra, men ju lägre förväntningar du har, desto nöjdare blir du.

Mycket handlar nog om vad som är viktigast för dig hos en telefon. Om kameran hör till detta skulle jag nog vänta nåt år till. Kanske uppdaterar Samsung sensorerna/optiken och blir först ut med en äkta gränslös zoom - då kommer du märka skillnaden ordentligt. I övrigt är det en förbättring men inget du kommer tappa hakan av.

Jag hade nog väntat.

Mobik gillar detta.
  3. zosma

zosma Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S20 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Note 8
    Platta:
    Samsung Galaxy tab S 10.5
    Platta 2:
    Samsung Galaxy tab 10.1
    Kameran använder jag inte så mycket på min S20, eftersom jag fotar mycket med systemkamera, framför allt fåglar. Jag är mycket nöjd med min S20. Därför funderar jag lite om man skulle avvakta till S23 eller S24.

4. Dejan195

Dejan195 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    245

MINA ENHETER

Har du en systemkamera som du använder annars och bara fotar då och då med S20U så vänta definitivt något/några år till.

S20U är en mycket bra telefon fortfarande där den enda nackdelen, enligt mig, är kameran, då den kunde ha lite autofokus problem. Men är detta inget du stör dig på kan du definitivt vänta minst ett år till iallafall :D

5. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8.738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har haft två S20 Ultra (SD repsektive Exynos) och upplevde att huvudkameran var otroligt dålig jämfört med andra flaggskepp. I synnerhet på Exynos-modellen. Förutom dåligt autofokus så tycker jag också bilderna hade låg detaljnivå så fort man inte fotade i dagsljus. Det blev ofta en oljemålning om man tittar på stor skärm. Tyvärr fanns det knappt några gcams till Exynosmodellen heller när jag hade den. Men om TS inte bryr sig nämnvärt om kameran känns en uppgradering till S22U rätt poänglös.

Dejan195 gillar detta.