Värdelöst Tre!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Boyka, 10 jul 2014.

1. Boyka

Boyka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13
    Telefon 2:
    Samsung s23+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8
    Håller nu på att sälja en mobil som är uttagen på mitt 3 abbonemang, och därför kontaktade jag tre för att få någon form av kvitto / garantibevis.. och personen säger då att garantin inte följer med om någon köper mobilen, utan garantin stannar hos mig..

Därav måste jag vara med vid varje ärende som rör garantin..

Är detta på riktigt, eller är personen ute och yrar? för detta låter förjävligt illa.

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Garantin ligger på enheten, inte dig. Säljaren snackar goja. Sen har du också tre års reklamationsrätt i Sverige.

Sent from my HTC One using Tapatalk

3. Boyka

Boyka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13
    Telefon 2:
    Samsung s23+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8
    Jag vill också få det till att garantin ligger på produkten och inte ägaren, säljaren gick då iväg för att kolla med de högre och mer kunniga då hon själv blev osäker.. de sa samma sak som hon..

Förra gången jag sålde en Tre mobil så va jag tvungen och vara med, för 3 butiken sa att garantin inte gällde någon annan än mig.. jävla jobbigt..

Hoppades slippa det den här gången, men 3 verkar hålla fast vid den här skiten..

Last edited: 10 jul 2014
  4. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 074
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Egentligen inget fel, det är rätt vanligt att garantin som säljaren ger endast gäller för ursprungsköparen. Det brukar dock gå rätt bra att ta garantiärenden mot tillverkaren ändå bara man har kvitto på det hela.
    Tillverkargaranti vs säljargaranti.

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Är det butiken som upprättat garanti mellan dig och butik följer den inte med till nästa köpare. Finns mängder av artiklar som rör just detta:
    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svtgavleborg/garantier-ofta-vardelosa
    http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-garanti-vid-ditt-natkop/

För att se om det är en säljargaranti eller en tillverkargaranti måste man läsa villkoren. Av dem framgår det om garantin följer produkten eller om den är kopplad till köpeavtalet mellan säljaren och den första köparen.

Oftast är säljargarantierna sådana som står på baksidan av kvittot, medan tillverkargarantierna är de lappar som ligger med i kartongen.

Det handlar om vem som tar hand om den eventuella reklamationen. En som följer med telefonen kan inte göras hos Tre utan sköts direkt mot t.ex. Samsung.