Värt att byta från Google Pixel 3 till Samsung Galaxy S10+ eller Nokia 9 Pureview?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Fridensliljor, 17 mar 2019.

1. Fridensliljor

Fridensliljor Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 907

MINA ENHETER

Kör idag med Google Pixel 3 som jag är sjukt nöjd med men suget efter att testa något nytt finns alltid :D
    Viktigaste med ny mobil för min del är kameran så frågan är om kameran i Samsung Galaxy S10+ eller Nokia 9 Pureview är vassare än den i Pixel 3?
    Jag tar inte så jätte mycket kort i mörker/dåligt ljus utan de flesta korten jag tar är i bra ljus på vår dotter.
    För mig är det viktigt att bilderna är kvalitativa och detaljrika utan en massa brus eller att de blir utsmetade som en oljemålning.
    Filmar en hel del med mobilen så bra kvalité på filmerna är stort plus.

Har kollat x antal Youtube reviews samt läst runt om mobilerna på diverse hemsidor men blir ju inte klokare för det :)

2. gooner

gooner Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    S10ans kamera är väl inte helt i klass med Pixel 3an såvitt jag har sett. Nokian ska tydligen ha lite problem med lagg, men det lär säkert fixas. Är själv sugen på Nokian :)

3. galaxy81

galaxy81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 355
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Pixel 3 kamera är mycket kompetent i de flesta lägen. Hanterar rörelse inomhus bättre än andra.

10:an har en underbar hårdvara men som sagt är kameran i vissa lägen inte i samma nivå. Dock är den vassare på video.

Lägg därtill uppdateringar och Q som kommer senare i sommar.

Jag skulle behålla Pixeln alla dagar i veckan.

4. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 131
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag har funderat på samma byte, från Pixel 3 XL till S10+. Köptarmen kliar och man är sugen på nått nytt men just kamera delen håller mig tbaks. Kameran i S10+ verkar inte riktigt nå upp till Pixeln i olika lägen förutom video-läget.

Förutom kameran så har ju båda olika för och nackdelar. Hugget som stucket.

5. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 907

MINA ENHETER

S10+ verkar tyvärr inte ha en kompetent kamera efter mina behov och jag har även fått det bekräftat nu så den är utesluten av den anledningen :)
    Nokian tycker jag aboslut är intressant speciellt om man orkar redigera korten i Lightroom/Snapseed så tror jag man kan få till trevliga resultat. Bookeh på Nokia 9 verkar t.o.m bättre än på Pixel 3 av dom exempeln jag sett.

Ja kameran är absolut helt fantastisk på Pixel 3 i dom flesta lägen :D

Blir att skippa S10+ i och med att den inte lever upp till mina kriterier gällande foto. Var samma sak när jag ägde Note 9, den fantastisk på allt förutom att ta bra kort :)

Frågan är om Android Q kommer göra någon större påverkan på kameran på Pixel 3?

Kloka ord @Timpppa@Timpppa :) Det finns en del saker som absolut är bättre på S10+ som lockar men kameran är avgörande så kommer skippa S10+ är däremot sugen att prova en Nokia 9. Beställde ju en men avbokade i veckan då jag fick leveransdatum 2019-03-26 men ser nu att flera återförsäljare fått in den på lager :)

Timpppa gillar detta.
  6. galaxy81

galaxy81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 355
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

Fridensliljor gillar detta.
  7. Juturna

Juturna Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    507
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag har en Samsung S10 själv och ser att du uteslutit den redan, men i mina ögon så är det enda som kan stå sig jämnt och t.om över med Pixel 3 är mångsidigheten hos kameran med vidvinkel och optisk zoom. En bra kamera absolut, men man hade kanske velat ha ytterligare lite mer för priset man betalar.

bernard gillar detta.
  8. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 907

MINA ENHETER

Visst har S10/+ mycket trevliga funktioner i kameran som just vidvinkel, optisk zoom och pro läge men jag är tveksam till skärpan/detaljerna och kvalitén på bilderna speciellt på människor.

Läste att det inte är någon större skillnad på kamerahårdvaran på Note 9 och S10/+ förutom vidvinkel och jag tyckte att kameran i Note 9 var under all kritik :)

9. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 451
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Hur mycket ”kräver” ni av en kamera, av ren nyfikenhet alltså? Jag som kör iPhone X och tyckte t.o.m att kameran på op6t var bättre än den. Därtill tycker jag att s9+ har bättre kamera än op6t. Men ni verkar tycka att kameran i s9+/note 9 inte håller måttet.

Sen kan man kanske anta att s10 kameran är liiite bättre än note 9, som jag redan tyckt varit väldigt bra. Men vad ogillar ni med ovanstående kameror med fördel till pixeln? Detta kanske har diskuterats på djupet innan men det har jag isåfall missat.

eastbound och Kristy gillar detta.
  10. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 131
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Kräver och kräver men många här vill ha den bästa telefonen/kameran. Och betalar man 10-11k för en telefon så vill man nog ha det nyaste/bästa för stunden.
    Kameran i S10+ är riktigt bra men når inte riktigt upp till plats 1 i kameratoppen. Video-läget är dock riktigt bra.
    Det diskuteras mer i fototråden i S10/S10+.

Fridensliljor gillar detta.
  11. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 451
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Ja självklart ska man kräva massor när man betalar så mycket. Var mest nyfiken då jag faktiskt blev riktigt imponerad av op6t som i sammanhanget är en billig telefon :)

12. donuts

donuts Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    236

MINA ENHETER

Pixel 3 har överlag bättre kamera för porträtt, och nattläget är betydligt bättre på pixel. Utifrån de bilder jag har sett. S10 fördel är vidvinkelobjektivet, men du verkar inte ha ett behov av det, så jag hade avvaktat till pixel 4 eller Huawei p30 pro om det är kameran du främst prioterar. Note 9 och s10 tar likvärdiga bilder, fina bilder men de tappar på porträtt och i mörker.

Nokia 9 har fått blandade omdömen, det beror nog främst på att de flesta som har testat den använder sig av autoläget, '' vilket de flesta kommer använda sig av därför de testas på det viset. ''. Men gillar man att använda raw och skapa på egen hand med olika fotoredering program så är den väldigt bra. Då den samlar in betydligt fler detaljer i jämförelse med andra kameror. Och den kört rent Android. Men tyvärr verkar Nokia ändå vara sega med uppdateringar tänker tex på Nokia 8 siroco som fick pie väldigt sent. Och att det är allmänt lagg.

Kristy och Fridensliljor gillar detta.
  13. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 907

MINA ENHETER

Välskrivet! :) Pixel 4 är given när den släpps. Vore dock kul att prova P30 Pro men har svårt som attans för EMUI så där faller den :D

Nja visst är det kul att pilla ibland på kort via Snapseed men vill inte behöva göra det på varje kort som jag knäpper :)

14. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det man måste förstå är att Nokia 9 kräver en hel del av fotografen. Är man villig att lägga ned tid på sina bilder både före och efter så kan man få fantastiska bilder.

View: https://www.youtube.com/watch?v=8n0-4NsV6u4

Vill man bara plåta och ha bilden klar så är det bättre att välja något annat. För fotofantasten är Nokia 9 ett excellent val, för oss andra knappast.

Om jag fortfarande höll på med fotografering på en avancerad nivå så skulle jag köpa Nokia 9, den har enorma möjligheter för den som gillar foto. Du kan få bilder i klass med en DSLR.

Last edited: 17 mar 2019
    Kristy och chraist gillar detta.
  15. tswfootball

tswfootball Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    530
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Min förståelse av alla reviews jag sett hittills är detta:
    I en värld utan pixel telefonerna så skulle Iphone XS och s10 kameran vara de bästa.

Men med pixel lurarna så hamnar båda dessa något(iaf märkvärt) efter - även om de fortfarande är mkt bättre än Oneplus osv.

Om kameran är viktigast är det nog smartast att behålla pixeln fram till Pixel 4 iaf

Kristy och Fridensliljor gillar detta.
  16. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det finns rätt många tester och jämförelser mellan Pixel 3 och OnePlus6/6T och de visar att OnePlus kameror klarar sig mycket väl. Även swedroids egna tester visar att OnePlus 6/6T kameror klarar sig alldeles utmärkt och ibland även slår Pixel 3 kamera.

OnePlus 6/6T kameror är inte absolut bäst, men de ligger sannerligen inte långt efter. Det flesta lär bli väldigt nöjda med bilderna man får ifrån OnePlus 6/6T.

eastbound och tswfootball gillar detta.