Fråga: Värt att köpa Nexus 5 nu?

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av roadrun, 4 maj 2014.

1. roadrun

roadrun Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

På jakt efter en ny mobil och funderar på om inte Nexus 5 är den jag vill ha. Väljer lite mellan den, OnePlus One och att vänta på en ev. Nexus 6.

OnePlus One känns dels för stor, dels måste man vänta tills det går att köpa (framemot juni?). Nexus 6 finns som sagt inte, och presenteras den på Google I/O i slutet av juni så släpps den väl ändå inte förrän i höst...

Det jag tycker är bra med Nexus 5:
    1. Priset - tänkte mig 32gb-modellen och känns helt överkomligt med 3500 kr. Därför jag också bara kan tänka mig modeller i samma prisklass, känns helt enkelt inte värt att lägga dubbla för en telefon med samma prestanda (HTC One M8, Xperia Z2 etc).
    2. Senaste Android - känns viktigt att veta att man har senaste. Frågan är om den kommer fortsätta uppdateras om en Nexus 6 släpps?
    3. Prestanda - verkar vara grym, jämförbar med flaggskeppen i år på många fronter...?

Negativa saker:
    1. Batteriet - verkar ju kasst, men rör mig troligen inte så mycket då jag jobbar på kontor hela dagarna och enkelt kan ladda. Har batteritiden förbättrats nåt genom mjukvaruuppdateringar sen den släpptes?
    2. Kameran - i recensionen här på Swedroid påpekas det att kameran i sig är bra, men mjukvaran kass. Kom ju nyss en ganska stor uppdatering från Google - hur mycket bättre funkar kameran nu? Kollat i bildtråden här och ser ju helt okej ut tycker jag.
    3. Andra buggar som nämns i recensionen, eller övriga buggar? Finns det nåt annat som ni tycker är störande just nu?

Så, vad tror ni som äger en? Skulle ni köpa just nu eller rekommendera nån annan?

En till sak - nån som vet om det har varit några problem med den röda Nexus'en? Typ att den färgar av sig eller nåt?

Tacksam för alla svar!

2. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Troligtvis inte, alla mobiler som fått KitKat har fått sämre batteritid än de hade med Jelly Bean.

3. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Batteritiden är väldigt bra jämfört med min gamla HTC One X i alla fall. Den behövde jag ofta ladda på jobbet, men det har aldrig hänt med min Nexus 5. Jag har inget alls att klaga på när det gäller batteriet.

Kameraappen fick en uppdatering ganska snart efter att alla recensioner skrevs, som ska ha förbättrat prestandan, men det var innan jag fick min telefon så hur stor skillnaden blev vet jag inte. Men jag har inget att klaga på vad gäller kameran heller. Den är snabb, och tar fina bilder!

Om jag blev av med min Nexus 5 i morgon så skulle jag utan tvekan köpa en ny.

4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag köpte en häromdagen, den är grym ;)

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Blackspeed gillar detta.
  5. roadrun

roadrun Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack för svaren!
    Hur är det med ART (android runtime), nån som kör det som standard? Funkar appar, hjälper det på nåt med batteritiden?

6. Joiis

Joiis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Jag kör ART, har inga problem med någon app, möjligtvis att Timely tar ca 3sek extra att ladda, annars känns mobilen snabbare. Fick ut nästan 1h extra skärmtid genom att byta till ART.

7. twonkey

twonkey Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Platta:
    Nexus 10, Ipad Air
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 2, Galaxy Gear S3
    Värd att köpa? SJÄLVKLART!
    Väldigt nöjd med min :) stänger man av google now så drar den väldigt lite stand by. Har kört ART sen dag ett och inte haft några problem med appar :)

8. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    21 018
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har fått bättre batteritid med min N4 jämfört med Jelly Bean

9. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    944
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Lika här... KitKat gav mig bättre batteritid på min N4.
    De som upplever betydligt sämre batteritid i KitKat lider säkert av någon app som krånglar.

jnsson gillar detta.
  10. Clayman86

Clayman86 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Köpte en Nexus 5 förra veckan och jag kan inte vara annat än positiv till den. Batteritiden är bra tycker jag. Hade en s3 innan och den hade betydligt sämre batteritid är nexusen. Otroligt bra mobil på alla punkter enligt mig i alla fall.

11. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 404
    Telefon:
    Xiaomi 14, Pura 70 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 14, Pura 70 Ultra
    Grymt prisvärd! Batteritiden är inte fantastisk men den är heller inte dålig.

Personligen köpte jag min för 1900kr på Blocket för en 3 dagar gammal i nyskick. Dock 16gb versionen men det fick bli så. Kan inte bli så mycket mer prisvärt än så fasen. Så jäkla nöjd med den. Vanilla + Xposed är fetnice.

12. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag köpte min för 1800 i nyskick, 16 GB svart. Dock blev jag scammad först men det löste sig :P

Kör vanilla 4.4.2 + twrp + xposed och det är äckligt najs. Gravity Box är ju som en rom i sig nästan, haha.

Batteritiden är bra men mottagningen är kass (GSM/3G, kör icke med LTE).

13. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 404
    Telefon:
    Xiaomi 14, Pura 70 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 14, Pura 70 Ultra
    Ja. XBlast Tools, Gravity Box, Wanam Kit, Xuimod och allt det där gör ju custom roms totalt överflödigt för min del. Bara snickra allt själv som man vill ha det.

Sent from my Nexus 5 with a little bit of help from TouchPal

14. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag kör bara med Gravity box och tinted statusbar. Har inte orkat leta efter annat. Nexusen är mer av en temporär lur medan min kära One lagas.

15. roadrun

roadrun Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Övertygad! Lade en beställning ikväll!

16. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 226
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Vad hände? Hur löste du det? :)

Tapatalked!

17. XperiaS

XperiaS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

berätta :)
    håller med om riktigt usel mottagning.

18. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Okej, men varning för mycket text!

Såg en annons på blocket om en nexus 5 oanvänd i nyskick för 2000 kr. Emailade säljaren och vi pratade lite. Fick ner priset till 1800 kr inkl frakt och swishade över. Såg att säljaren hade en profil här (*raderat*) och såg då något om att den varit inne för skärmbyte (inte oanvänd då som han hävdade). Med numret och namnet kollade jag personen på ratsit och hittade allt jag behövde veta.

Han skulle skicka med DHL och då skicka mig ett kollinummer. Fick inget och han kom alltid med undanflykter till att inte kunna skicka ett. Efter lite tjat och en dag gick fick jag en screenshot på bokningsinfo från DHL. Ringde och hörde med DHL och paketet stod som bokat, inget inlämnat till ombud. Väntade en dag till och skrev till honom. Han skrev att hans mor lämnade in det och hon hade även varit hos ombud som lovat att få iväg det. Ringde till DHL igen och samma sak där, paketet är bokat och inte inlämnat.

Tog via ratsit reda på vem hans mor var och skickade ett SMS. Hon svarade med att jag troligtvis blivit lurad och att hennes son hållt på med detta tidigare och då lovat både henne och polis att sluta. Skrev till säljaren via SMS att jag kontaktat hans mor och att pengarna ska vara tillbaka på min swish inom en halvtimme eller så ringer jag polisen. Antingen det eller så skickar du mobilen, skrev jag. Han skrev att han skulle skicka mobilen. Han frågade hur jag ville få den skickad. Via posten skrev jag.

Skrev till hans mor att jag inte gör en anmälan om han skickar mobilen. Hon skulle se till att han skickade den.

Kort efter skickade han ett MMS på kvitto från posten. Kollade upp kollinumret och ett paket var på väg. I paketet (som var jäkligt dåligt packat, låg mobilkartongen med mobil och allt i. Även kvitto från bazula där han köpt den samt kvitto från LG på skärmbyte samt att jag har ett skärmbyte kvar att bruka.

Det löste sig till slut men den jäveln scammade mig från början. Gissa om han blev lite nervös att jag hittade honom via ratsit och tog kontakt med hans mor. Tror inte han väntat sig det.

Last edited by a moderator: 6 maj 2014
    dannejanne, dumburken, afrodeliq och 1 annan gillar detta.
  19. XperiaS

XperiaS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Ja jävlar vad jag hatar scammers, smart att använda ratsit, hoppas han slutar med sånt i fortsättningen

Skickat från min Samsung Galaxy S5

Ascii gillar detta.
  20. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Roliga var att han accepterade swish, så bara där såg man ju hans fulla namn.

Texten jag skrev var en något förkortad version. Orkar inte riktigt gå in på alla detaljer. :P